Tasoloikkapelin toteuttaminen
Mäki, Jussi (2014)
Mäki, Jussi
2014
Tietotekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-01-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201401021005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201401021005
Tiivistelmä
Tasoloikka on suosittu videopeligenre ja monen aloittelevan ohjelmoijan tavoitteena on toteuttaa oma tasoloikkapeli. Tehtävä voi kuitenkin olla vaativa, sillä pelin toteuttamisessa on lukuisia yksityiskohtia ja toteuttajan tulee hallita monta eri osa-aluetta pelin toiminnassa. Ei ole olemassa standardoitua tapaa toteuttaa tasoloikkapeli, vaan toteuttajalle joutuu monessa kohtaa valitsemaan erilaisista vaihtoehdoista jonkin asian toteuttamiseen ja väärä valinta voi hankaloittaa pelin kehitystä jatkossa.
Diplomityössä käydään läpi tasoloikkapelin toteutuksen olennaisimpia osa-alueita, jotta lukija saisi käsityksen mitä mihinkin alueeseen liittyy, ennen kuin alkaa itse kirjoittamaan ohjelmakoodia. Käsitellään pelin suunnittelua, kenttäeditoria, pelin logiikkaa, fysiikan mallinnusta, törmäystarkistusta, grafiikkaa, pelin äänimaailmaa, pelaajan antaman syötteen lukemista sekä esimerkkipeliä työssä käsitelleiden asioiden kannalta.
Asioita käsitellään varsin abstraktilla tasolla, sillä toteutus vaihtelee pelikohtaisesti monessa eri alueessa. Ei haluta antaa lukijalle käsitystä, että jokaiseen alueeseen on vain yksi oikea ratkaisu. Asioita käsitellään siten, että toteuttaja saa hyvän yleiskäsityksen asioista ennen kuin alkaa tutkimaan eri osa-alueita sen syvemmin ja toteuttamaan omaa peliään.
Diplomityössä käydään läpi tasoloikkapelin toteutuksen olennaisimpia osa-alueita, jotta lukija saisi käsityksen mitä mihinkin alueeseen liittyy, ennen kuin alkaa itse kirjoittamaan ohjelmakoodia. Käsitellään pelin suunnittelua, kenttäeditoria, pelin logiikkaa, fysiikan mallinnusta, törmäystarkistusta, grafiikkaa, pelin äänimaailmaa, pelaajan antaman syötteen lukemista sekä esimerkkipeliä työssä käsitelleiden asioiden kannalta.
Asioita käsitellään varsin abstraktilla tasolla, sillä toteutus vaihtelee pelikohtaisesti monessa eri alueessa. Ei haluta antaa lukijalle käsitystä, että jokaiseen alueeseen on vain yksi oikea ratkaisu. Asioita käsitellään siten, että toteuttaja saa hyvän yleiskäsityksen asioista ennen kuin alkaa tutkimaan eri osa-alueita sen syvemmin ja toteuttamaan omaa peliään.