Sosiaalisen Intranetin käyttöönotto ja kehittyminen keskikokoisessa IT-yrityksessä
Salokas, Timo (2014)
Salokas, Timo
2014
Signaalinkäsittelyn ja tietoliikennetekniikan koulutusohjelma
Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta - Faculty of Computing and Electrical Engineering
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-01-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201401021001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201401021001
Tiivistelmä
Tavanomaiseksi Intranetiksi katsotaan verkkosivusto, joka tarjoaa organisaation työntekijöille johdon viestintää, ajankohtaisia uutisia yrityksestä ja yrityksen liiketoiminta-alalta, sekä muuta tietoa yrityksen sisäisistä asioista. Tämä esimerkki perinteisestä Intranetistä kuvaa Descom Oy:n Intranetiä vuonna 2010. Descomin Intranet perustui IBM WebSphere Portal -tuotteeseen. Käyttötavat olivat pääasiassa tiedotteiden jakamista organisaation hierarkiassa ylhäältä alas. Sisältö päivittyi epäsäännöllisin väliajoin, sillä erikseen määritettyä Intranet-sisällöntuotantoryhmää ei ollut olemassa.
Samaan aikaan Internetissä sosiaalisen median verkkopalvelut kuten LinkedIn ja Facebook kasvattivat käyttäjämääriään kiivasta vauhtia tarjoten vuorovaikutus- ja julkaisualustan, jota käyttäjät voivat hallita yksilöllisesti. Sisällön luominen oli palveluissa lähinnä käyttäjien vastuulla, verkostoja rakentui eri aiheiden ympärille, ja käyttäjät olivat aktiivisia. Sosiaalisen median verkkopalvelutuotteita on kehitetty myös Intranet-käyttöön tuotteina, jotka mahdollistavat muun muassa vuorovaikutuksen ja verkostoitumisen. Yksi näistä tuotteista on IBM Connections, joka oli IBM kumppanuuden vuoksi luonnollinen valinta Descomille vuonna 2011 tehdyn sosiaalisen Intranetin käyttöönoton yhteydessä.
Tässä diplomityössä määritetään sosiaalisen Intranetin hyöty tavanomaiseen nähden, dokumentoidaan Descomin siirtyminen tavanomaisesta Intranetistä sosiaalisen Intranetin käyttäjäksi, sekä sosiaalisen Intranetin kehittymistä Descomin pääasiallisena viestintävälineenä. Sosiaalisen Intranetin käyttöönoton yhteydessä esitetään myös Descomilla havaitut tarpeet, joita sosiaalisella Intranetillä haluttiin parantaa.
Työn tuloksena saatiin käsitys siitä, millainen sosiaalinen Intranet on, sekä millaisia haasteita ja hyötyjä sen käyttöönoton ja käytön aikana on kohdattu. Työssä esimerkkinä käytetty tavanomainen Intranet toimii lukijalle viitteenä lähtötilanteeseen ja kohdatut haasteet antavat kuvan kehityskaaren eri vaiheissa havaituista ongelmakohdista sekä esiin nousseista jatkokehitystarpeista.
Samaan aikaan Internetissä sosiaalisen median verkkopalvelut kuten LinkedIn ja Facebook kasvattivat käyttäjämääriään kiivasta vauhtia tarjoten vuorovaikutus- ja julkaisualustan, jota käyttäjät voivat hallita yksilöllisesti. Sisällön luominen oli palveluissa lähinnä käyttäjien vastuulla, verkostoja rakentui eri aiheiden ympärille, ja käyttäjät olivat aktiivisia. Sosiaalisen median verkkopalvelutuotteita on kehitetty myös Intranet-käyttöön tuotteina, jotka mahdollistavat muun muassa vuorovaikutuksen ja verkostoitumisen. Yksi näistä tuotteista on IBM Connections, joka oli IBM kumppanuuden vuoksi luonnollinen valinta Descomille vuonna 2011 tehdyn sosiaalisen Intranetin käyttöönoton yhteydessä.
Tässä diplomityössä määritetään sosiaalisen Intranetin hyöty tavanomaiseen nähden, dokumentoidaan Descomin siirtyminen tavanomaisesta Intranetistä sosiaalisen Intranetin käyttäjäksi, sekä sosiaalisen Intranetin kehittymistä Descomin pääasiallisena viestintävälineenä. Sosiaalisen Intranetin käyttöönoton yhteydessä esitetään myös Descomilla havaitut tarpeet, joita sosiaalisella Intranetillä haluttiin parantaa.
Työn tuloksena saatiin käsitys siitä, millainen sosiaalinen Intranet on, sekä millaisia haasteita ja hyötyjä sen käyttöönoton ja käytön aikana on kohdattu. Työssä esimerkkinä käytetty tavanomainen Intranet toimii lukijalle viitteenä lähtötilanteeseen ja kohdatut haasteet antavat kuvan kehityskaaren eri vaiheissa havaituista ongelmakohdista sekä esiin nousseista jatkokehitystarpeista.