Työkoneen aktiivisen pyöräntuennan kuormituslaitteiston suunnittelu
Jaatinen, Jari (2013)
Jaatinen, Jari
2013
Automaatiotekniikan koulutusohjelma
Teknisten tieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-11-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201311181443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201311181443
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä suunnitellaan kuormituslaitteisto, jolla on tarkoitus testata liikkuvaan työkoneeseen suunniteltua aktiivista pyöräntuentaa. Työ on osa Tampereen teknillisen yliopiston hydrauliikan ja automaatiikan laitoksen projektia, jossa tutkitaan älykkäitä työkoneita. Työn pääpaino on aktiivisen pyöräntuennan testaamiseen soveltuvan kuormituslaitteiston mekaanisen rakenteen suunnittelu.
Työssä suunniteltavan kuormituslaitteiston tehtävänä on varmistaa aiemmin suunnitellun aktiivisen pyöräntuennan toiminta ennen kuin tutkimus siirtyy seuraavaan vaiheeseen, jossa pyöräntuennat on tarkoitus asentaa työkoneeseen. Laitteiston tulee toimia siten, että sillä voidaan simuloida työkoneen massasta pyöräntuennalle aiheutuva kuormitus sekä erilaiset maaston epätasaisuudet. Pyöräntuennan testaus suoritetaan siten, että sitä kuormitetaan vastaavalla tavalla kuin se olisi asennettuna työkoneeseen.
Suunnittelun tavoitteena on saada aikaan laitteisto, jolla voidaan testata pyöräntuennan liikkuvuus kuormitettuna samaan aikaan, kun voimansiirto on käytössä. Suunnittelun lähtökohtana on pitää laitteiston rakenne mahdollisimman yksinkertaisena kuitenkaan luopumatta vaadituista toiminnallisuuksista.
Tämän diplomityön tuloksena on laitteisto, jolla voidaan todentaa aktiivisen pyöräntuennan toiminta kuormitustilanteessa.
Työssä suunniteltavan kuormituslaitteiston tehtävänä on varmistaa aiemmin suunnitellun aktiivisen pyöräntuennan toiminta ennen kuin tutkimus siirtyy seuraavaan vaiheeseen, jossa pyöräntuennat on tarkoitus asentaa työkoneeseen. Laitteiston tulee toimia siten, että sillä voidaan simuloida työkoneen massasta pyöräntuennalle aiheutuva kuormitus sekä erilaiset maaston epätasaisuudet. Pyöräntuennan testaus suoritetaan siten, että sitä kuormitetaan vastaavalla tavalla kuin se olisi asennettuna työkoneeseen.
Suunnittelun tavoitteena on saada aikaan laitteisto, jolla voidaan testata pyöräntuennan liikkuvuus kuormitettuna samaan aikaan, kun voimansiirto on käytössä. Suunnittelun lähtökohtana on pitää laitteiston rakenne mahdollisimman yksinkertaisena kuitenkaan luopumatta vaadituista toiminnallisuuksista.
Tämän diplomityön tuloksena on laitteisto, jolla voidaan todentaa aktiivisen pyöräntuennan toiminta kuormitustilanteessa.