Joustavien valmistusjärjestelmien asiakasarvo
Kumpulainen, Santtu (2013)
Kumpulainen, Santtu
2013
Tuotantotalouden koulutusohjelma
Tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta - Faculty of Business and Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2013-03-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201303131075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-201303131075
Tiivistelmä
Asiakasarvo on noussut 2000-luvulla erääksi markkinointitutkimuksen käytetyimmistä termeistä. Tässä työssä asiakasarvon analysoinnille rakennettiin viitekehys, jonka avulla tuotantojärjestelmäinvestoinnin asiakasarvo voidaan määrittää rahallisesti. Erityisesti oltiin kiinnostuneita joustavien valmistusjärjestelmien asiakasarvosta. Joustavia valmistusjärjestelmiä ja niiden hyötyjä on käsitelty tieteellisessä tutkimuksessa laajalti ja tärkeimmistä hyödyistä on oltu varsin yksimielisiä. Tässä työssä oli tavoitteena selvittää, kuinka järjestelmien käyttäjät kokevat hyödyt nykypäivänä – näkökulmaksi valittiin hyödyt suhteessa kilpaileviin ratkaisuihin.
Diplomityöprosessi alkoi kirjallisuuskatsauksella, jonka perusteella suunniteltiin empiirisen osuuden, eli asiakashaastattelujen ja -kyselyn, toteutus. Haastatteluihin osallistui 16 ja Internet-kysely tavoitti 24 asiakasta. Empiirinen tutkimus oli varsin laaja. Kvantitatiivisen tiedon osalta tutkimuksen luotettavuutta voidaan pitää korkeana. Empiirisessä tutkimuksessa tunnistettiin monia toistuvia teemoja, joista osa on mahdollisesti yleistettävissä laajemminkin. Monet haastattelujen kvalitatiivisista tuloksista kertovat kuitenkin yksittäistapauksista. Laajan kirjallisuuskatsauksen ja teemahaastattelujen vuoksi luottamus tutkimuksen validiteettiin on korkea.
Tutkimuksessa havaittiin, että FM-järjestelmien tärkeimmät hyödyt ovat edelleen hyvin samankaltaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa on selvinnyt. Järjestelmien tärkeimmät hyödyt ovat jaoteltavissa kahteen luokkaan: lisäarvoa tuottaviin ja kustannuksia säästäviin hyötyihin. Näin ollen on käytännössä kyse tuotannon tehokkuuden paranemisesta. Tärkeimpiä hyötyjä ovat joustavuuden paraneminen, automaation mahdollistama tuottavien tuotantotuntien lisääntyminen ja henkilöstön tehokkuuden kasvaminen. Tutkimuksessa havaittiin myös, että FM-järjestelmiä käytetään useilla toisistaan poikkeavilla tavoilla, ja käyttötavoista riippuen tärkeimmissä hyödyissä on eroja.
FM-järjestelmien asiakasarvon muodostumisen kannalta FM-järjestelmien kantava ajatus voidaan tiivistää seuraavasti: tuotannon joustavuuden paraneminen ilman tehokkuuden laskua. Tutkimusten tulosten perusteella kehitetty laskentatyökalu auttaa hyötyjen kommunikoinnissa eri asiakastyypeille. Laskentatyökalun tukena voidaan käyttää esimerkiksi referenssikuvauksia, joiden avulla laskelmien uskottavuutta voidaan parantaa.
Diplomityöprosessi alkoi kirjallisuuskatsauksella, jonka perusteella suunniteltiin empiirisen osuuden, eli asiakashaastattelujen ja -kyselyn, toteutus. Haastatteluihin osallistui 16 ja Internet-kysely tavoitti 24 asiakasta. Empiirinen tutkimus oli varsin laaja. Kvantitatiivisen tiedon osalta tutkimuksen luotettavuutta voidaan pitää korkeana. Empiirisessä tutkimuksessa tunnistettiin monia toistuvia teemoja, joista osa on mahdollisesti yleistettävissä laajemminkin. Monet haastattelujen kvalitatiivisista tuloksista kertovat kuitenkin yksittäistapauksista. Laajan kirjallisuuskatsauksen ja teemahaastattelujen vuoksi luottamus tutkimuksen validiteettiin on korkea.
Tutkimuksessa havaittiin, että FM-järjestelmien tärkeimmät hyödyt ovat edelleen hyvin samankaltaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa on selvinnyt. Järjestelmien tärkeimmät hyödyt ovat jaoteltavissa kahteen luokkaan: lisäarvoa tuottaviin ja kustannuksia säästäviin hyötyihin. Näin ollen on käytännössä kyse tuotannon tehokkuuden paranemisesta. Tärkeimpiä hyötyjä ovat joustavuuden paraneminen, automaation mahdollistama tuottavien tuotantotuntien lisääntyminen ja henkilöstön tehokkuuden kasvaminen. Tutkimuksessa havaittiin myös, että FM-järjestelmiä käytetään useilla toisistaan poikkeavilla tavoilla, ja käyttötavoista riippuen tärkeimmissä hyödyissä on eroja.
FM-järjestelmien asiakasarvon muodostumisen kannalta FM-järjestelmien kantava ajatus voidaan tiivistää seuraavasti: tuotannon joustavuuden paraneminen ilman tehokkuuden laskua. Tutkimusten tulosten perusteella kehitetty laskentatyökalu auttaa hyötyjen kommunikoinnissa eri asiakastyypeille. Laskentatyökalun tukena voidaan käyttää esimerkiksi referenssikuvauksia, joiden avulla laskelmien uskottavuutta voidaan parantaa.