Miesopiskelijoiden identiteetti opettajaopinnoissa
Nuutinen, Ulla (2015)
Nuutinen, Ulla
2015
Ammattikasvatuksen maisteriohjelma - MDP in Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601111061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201601111061
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, miten miesopiskelijoiden opettajaidentiteetti rakentuu opintojen ensimmäisten kuukausien aikana. Tuloksia voidaan käyttää hyväksi opettajankoulutuksen kehittämisessä. Tutkimuksen kohteena on ammatillinen opettajaopiskelija ja ammatillinen opettajankoulutus.
Tutkimuksen aineisto on kerätty Hämeen ammatilliselta opettajakorkeakoululta. Tutkimukseen osallistujat seitsemän opettajaopiskelijamiestä on lähes saman ammattialan edustavia, hyvin samanlaisilla koulutustaustoiltaan opettajan pätevyyttä suorittavia opiskelijoita. Tutkimusaineisto muodostui seitsemästä oppimispäiväkirjasta, jotka oli kirjoitettu viiden kuukauden ajan opettajaopintojen aloittamisesta.
Ainestolähtöinen analyysi eteni kolmivaiheisen prosessin mukaisesti. Aineiston analyysiä syvennettiin van Langenhoven ja Harrén (1999) asemoinnin käsitteen avulla.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että opettajaopiskelijamiesten siirtymisessä oman alansa osaajasta opettajaopiskelijaksi ja siitä edelleen opettajaksi, rakentui opintojen alussa monivaiheisesti. Opintojen alussa identiteettityö käynnistyi opiskelijoiden asemoitumisella opintoihin, opiskelukäytänteisiin, tietämiseen ja opettajuuteen. Opettajaopiskelijan identiteettityön monipuolisuuden näkyvämmäksi tekeminen opettajaopintojen alusta lähtien mahdollistaisi opiskelijoiden tietoisemman identiteettityön käynnistymisen sekä jatkumisen opettajan ammatissa.
Tutkimuksen aineisto on kerätty Hämeen ammatilliselta opettajakorkeakoululta. Tutkimukseen osallistujat seitsemän opettajaopiskelijamiestä on lähes saman ammattialan edustavia, hyvin samanlaisilla koulutustaustoiltaan opettajan pätevyyttä suorittavia opiskelijoita. Tutkimusaineisto muodostui seitsemästä oppimispäiväkirjasta, jotka oli kirjoitettu viiden kuukauden ajan opettajaopintojen aloittamisesta.
Ainestolähtöinen analyysi eteni kolmivaiheisen prosessin mukaisesti. Aineiston analyysiä syvennettiin van Langenhoven ja Harrén (1999) asemoinnin käsitteen avulla.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että opettajaopiskelijamiesten siirtymisessä oman alansa osaajasta opettajaopiskelijaksi ja siitä edelleen opettajaksi, rakentui opintojen alussa monivaiheisesti. Opintojen alussa identiteettityö käynnistyi opiskelijoiden asemoitumisella opintoihin, opiskelukäytänteisiin, tietämiseen ja opettajuuteen. Opettajaopiskelijan identiteettityön monipuolisuuden näkyvämmäksi tekeminen opettajaopintojen alusta lähtien mahdollistaisi opiskelijoiden tietoisemman identiteettityön käynnistymisen sekä jatkumisen opettajan ammatissa.