Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Me ei olla täällä ajopuita, asiat ovat ratkaisemista varten.” Freinetpedagogien näkemyksiä tulevaisuuden työstä ja työhön kasvattamisesta

MISKALA, MARIANNE (2006)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



MISKALA, MARIANNE
2006

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-30
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää freinetpedagogiikkaa käyttävien henkilöiden käsityksiä tulevaisuuden työelämästä sekä heidän näkemyksiään lasten ja nuorten kasvattamisesta työelämää varten. Tutkimuksen lähtökohtana on ollut kiinnostukseni freinetpedagogiikkaan ja opettajien mahdollisuuteen vaikuttaa koulutuksella ja kasvatuksella tulevaisuuden työelämän kehittymiseen. Teoriatausta perustuu nykypäivän ja tulevaisuuden työn sekä freinetpedagogiikan piirteiden tarkastelulle.

Tutkielma on lähestymistavaltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin freinetpedagogiikkaa noudattavan koulun ja sen vaikutuspiiriin kuuluvan leikkipuiston henkilökunnalta. Tutkimuksessa oli mukana kaikkiaan 18 henkilöä. Aineisto hankintamenetelminä käytettiin eläytymismenetelmää ja teemahaastattelua. Eläytymismenetelmäkertomukset ja haastattelut analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä aineistoa.

Tutkimus osoitti, että tutkimushenkilöt kokivat tulevaisuuden työnkuvan olevan ristiriitainen. Toisaalta tulevaisuuden työelämässä nähtiin korostuvan yritysmaailmalle tyypilliset tuottavuus ja tehokkuus, mutta toisaalta myös yhteisöllisyyden toivottiin lisääntyvän. Lisäksi tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että freinetpedagogit pyrkivät kasvattamaan oppilaita tulevaisuuden haasteet tiedostaen. Kasvatuksella pyrittiin kokonaisvaltaiseen oppilaan kehittämiseen tulevaisuutta varten. Tärkeänä työhön kasvattamisessa nähtiin mielekkyys, yhteisöllisyys, vaikuttaminen, vastuu omasta työstä ja itsetunnon tukeminen. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että freinetpedagogien esittämät ajatukset työhön kasvattamisesta edistävät tulevaisuuden työelämän rakentumista.

Asiasanat: Freinet, freinetpedagogiikka, tulevaisuuden odotukset, työelämä, työkasvatus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39999]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste