Päiväkodin johtajuus päiväkodin johtajien, työntekijöiden ja päivähoidon ylempien esimiesten näkökulmasta
SAKSA, MAIJA (2006)
SAKSA, MAIJA
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15593
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15593
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee päiväkodin johtajuutta, johtamista ja johtamisosaamista päiväkotien johtajien, lastentarhanopettajien, lastenhoitajien ja päivähoidon ylempien esimiesten näkökulmasta. Tutkimus on luonteeltaan kartoittava ja siinä tarkastellaan johtajuutta kontekstuaalisesta näkökulmasta.
Tutkimusaineisto kerättiin keskisuuressa suomalaisessa kaupungissa focus group keskusteluilla ja yksilöhaastatteluilla. Ryhmäkeskusteluja oli yhteensä kuusi ja yksilöhaastatteluja kaksi. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin johtajuus-, johtaminen ja johtamisosaaminen teema-alueiden mukaisesti. Eri vastaajaryhmien näkemyksiä verrattiin toisiinsa sekä aikaisempien tutkimusten tuloksiin.
Tutkimukseen osallistuneet kuvasivat päiväkodin johtajuutta ensisijaisesti johtajan ja johtajan työn kautta. Ajatus siitä, että johtajaksi synnytään eikä kaikista näin ollen ole johtajiksi nousi vahvasti esiin sekä työntekijöiltä että päiväkotien johtajilta itseltään.
Päiväkotien johtajat näkivät tärkeimmäksi roolikseen lastentarhanopettajan roolin. Johtajuuden nähtiin olevan keskeisimmässä roolissa päiväkodin toimintatavan muodostumisessa. Tavoiteltavana johtajuutena pidettiin demokraattista johtajuutta.
Johtaminen määriteltiin paljolti samoin sanoin kuin johtajuuskin. Päiväkodin johtajan tehtäviksi nähtiin ensisijaisesti työorganisaation johtaminen ja toissijaisesti hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden johtaminen. Johtajan tehtävien ja vastuun nähtiin lisääntyneen. Asiakassuhteiden haasteellisuuden päiväkotien työntekijät näkivät tuoneen haasteita erityisesti päiväkotien johtajille. Osaamisvaatimukset ovat lisääntyneet vuosien myötä, joten päiväkodin johtajan tulee olla monitaituri selvitäkseen työstään.
Päiväkodin johtajuutta tulee selkiyttää ja löytää johtamistehtävien ydin. Päiväkodin johtajuus tulee tehdä tietoisemmaksi. Päiväkotien johtajien taitoja osaamisen johtamisessa tulee kehittää.
Asiasanat: johtajuus, johtaminen, johtamisosaaminen, kontekstuaalinen johtajuus
Tutkimusaineisto kerättiin keskisuuressa suomalaisessa kaupungissa focus group keskusteluilla ja yksilöhaastatteluilla. Ryhmäkeskusteluja oli yhteensä kuusi ja yksilöhaastatteluja kaksi. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin johtajuus-, johtaminen ja johtamisosaaminen teema-alueiden mukaisesti. Eri vastaajaryhmien näkemyksiä verrattiin toisiinsa sekä aikaisempien tutkimusten tuloksiin.
Tutkimukseen osallistuneet kuvasivat päiväkodin johtajuutta ensisijaisesti johtajan ja johtajan työn kautta. Ajatus siitä, että johtajaksi synnytään eikä kaikista näin ollen ole johtajiksi nousi vahvasti esiin sekä työntekijöiltä että päiväkotien johtajilta itseltään.
Päiväkotien johtajat näkivät tärkeimmäksi roolikseen lastentarhanopettajan roolin. Johtajuuden nähtiin olevan keskeisimmässä roolissa päiväkodin toimintatavan muodostumisessa. Tavoiteltavana johtajuutena pidettiin demokraattista johtajuutta.
Johtaminen määriteltiin paljolti samoin sanoin kuin johtajuuskin. Päiväkodin johtajan tehtäviksi nähtiin ensisijaisesti työorganisaation johtaminen ja toissijaisesti hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden johtaminen. Johtajan tehtävien ja vastuun nähtiin lisääntyneen. Asiakassuhteiden haasteellisuuden päiväkotien työntekijät näkivät tuoneen haasteita erityisesti päiväkotien johtajille. Osaamisvaatimukset ovat lisääntyneet vuosien myötä, joten päiväkodin johtajan tulee olla monitaituri selvitäkseen työstään.
Päiväkodin johtajuutta tulee selkiyttää ja löytää johtamistehtävien ydin. Päiväkodin johtajuus tulee tehdä tietoisemmaksi. Päiväkotien johtajien taitoja osaamisen johtamisessa tulee kehittää.
Asiasanat: johtajuus, johtaminen, johtamisosaaminen, kontekstuaalinen johtajuus