Yhteiskuntavastuu Suomessa toimivissa vahinkovakuutusyhtiöissä
KURIKKA, KATI (2005)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KURIKKA, KATI
2005
Vakuutustiede - Insurance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2005-06-07Tiivistelmä
Hakutermit:
yhteiskuntavastuu, etiikka, arvot, vakuutusala, taloudellinen vastuu, sosiaalinen vastuu, ympäristövastuu, yhteiskuntavastuun raportointi
Vastuullisuuskysymykset ja eettiset pohdinnat ovat saaneet etenkin 2000-luvulla merkittävän aseman yritysten keskuudessa. Taloudellisten ja aineellisten arvojen rinnalle ovat nousseet ympäristöä sekä ihmisten henkistä ja sosiaalista hyvinvointia koskevat aineettomat arvot. Yritykset ovat olennainen osa yhteiskuntaa, ja siksi arvojen muutok-set näkyvät vahvasti myös niiden toiminnassa.
Tutkielman tavoitteena on kartoittaa ja kuvailla, mitä yhteiskuntavastuu Suomessa toimivissa vahinkovakuutusyhtiöissä on. Pyrkimyksenä on perehtyä laajasti yhteiskuntavastuun käsitteeseen ja muodostaa yleinen käsitys siitä, mitä yhteiskuntavastuulla nykyisessä suomalaisessa ja kansainvälisessä keskustelussa tarkoitetaan. Aineistona käytetään kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta sekä muuta yhteiskuntavastuuta koskevaa valmista aineistoa. Vahinkovakuutusyhtiöiden näkökulma tutkielmaan saadaan empiirisestä aineistosta, jonka muodostavat puolistrukturoidut haastattelut viidessä Suomessa toimivassa vahinkovakuutusyhtiössä. Niiden perusteella tutkielmassa selvitetään, millaisia yhteiskuntavastuun määritelmiä ja periaatteita yhtiöt ovat laatineet sekä millaisia arvoja, eettisiä periaatteita ja muita perusteita yhteiskuntavastuun taustalla vaikuttaa. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, miten yhtiöt näkevät yhteiskuntavastuun omassa toiminnassaan ja millä suoritustasolla eri vastuualueilla ollaan sekä miten yhtiöt raportoivat ja viestivät vastuullisesta liiketoiminnastaan.
Tutkielman perusteella voidaan todeta, että yhteiskuntavastuu perustuu ensisijassa arvoihin. Arvot nähdään kaikkea toimintaa ohjaavina peruslähtökohtina, ja ne ovat hyvin samankaltaisia kaikissa yhtiöissä. Käytännössä tärkein yhteiskuntavastuun määrittäjä ovat kuitenkin yhtiöiden sidosryhmät, etenkin asiakkaat ja henkilöstö
Vakuutusyhtiöiden toiminnan luonteen vuoksi yhteiskuntavastuutoiminnassa painottuu taloudellinen ja sosiaalinen vastuu ympäristövastuun jäädessä vähemmälle. Taloudellisen vastuun osalta tärkeintä on yhtiöiden toiminnan jatkuvuuden ja korvausten maksukyvyn varmistaminen. Tämä edellyttää vakavaraisuutta, kilpailukyvystä huolehtimista, kannattavuutta, tehokkuutta ja liike- ja muiden kulujen hallintaa. Myös hyvin järjestetyn riskienhallinnan sekä turvaavan ja tuottavan sijoitustoiminnan merkitys on olennainen. Sosiaalinen vastuu kohdistuu ennen kaikkea yhtiöiden asiakkaisiin ja henkilöstöön, jolloin tärkeintä on asiakkaiden kokonaisvakuutusturvan hallinta, asiakkaiden edun huomioonottaminen ja yhtiön aktiivinen ote sekä työntekijöiden fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi ja osaaminen.
Yhtiöiden yhteiskuntavastuun suoritustaso vaihtelee yhtiöissä vastuualuekohtaisesti. Yhtiöiden taloudellinen vastuu on pääasiassa sidosryhmien odotusten tasolla, kun taas sosiaalinen vastuu on hyvin pitkälle omaehtoista. Ympäristövastuu sen sijaan on vielä enimmäkseen pelkän lainsäädännön tasolla. Yhtiöiden yhteiskuntavastuuasioihin liittyvä viestintä ja raportointi on pääasiassa vielä melko passiivista; useimmat yhtiöt kertovat yhteiskuntavastuuasioistaan vain vähän, ja senkin useimmiten vuosikertomuksissaan tai internetsivuillaan.
yhteiskuntavastuu, etiikka, arvot, vakuutusala, taloudellinen vastuu, sosiaalinen vastuu, ympäristövastuu, yhteiskuntavastuun raportointi
Vastuullisuuskysymykset ja eettiset pohdinnat ovat saaneet etenkin 2000-luvulla merkittävän aseman yritysten keskuudessa. Taloudellisten ja aineellisten arvojen rinnalle ovat nousseet ympäristöä sekä ihmisten henkistä ja sosiaalista hyvinvointia koskevat aineettomat arvot. Yritykset ovat olennainen osa yhteiskuntaa, ja siksi arvojen muutok-set näkyvät vahvasti myös niiden toiminnassa.
Tutkielman tavoitteena on kartoittaa ja kuvailla, mitä yhteiskuntavastuu Suomessa toimivissa vahinkovakuutusyhtiöissä on. Pyrkimyksenä on perehtyä laajasti yhteiskuntavastuun käsitteeseen ja muodostaa yleinen käsitys siitä, mitä yhteiskuntavastuulla nykyisessä suomalaisessa ja kansainvälisessä keskustelussa tarkoitetaan. Aineistona käytetään kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta sekä muuta yhteiskuntavastuuta koskevaa valmista aineistoa. Vahinkovakuutusyhtiöiden näkökulma tutkielmaan saadaan empiirisestä aineistosta, jonka muodostavat puolistrukturoidut haastattelut viidessä Suomessa toimivassa vahinkovakuutusyhtiössä. Niiden perusteella tutkielmassa selvitetään, millaisia yhteiskuntavastuun määritelmiä ja periaatteita yhtiöt ovat laatineet sekä millaisia arvoja, eettisiä periaatteita ja muita perusteita yhteiskuntavastuun taustalla vaikuttaa. Lisäksi tutkielmassa selvitetään, miten yhtiöt näkevät yhteiskuntavastuun omassa toiminnassaan ja millä suoritustasolla eri vastuualueilla ollaan sekä miten yhtiöt raportoivat ja viestivät vastuullisesta liiketoiminnastaan.
Tutkielman perusteella voidaan todeta, että yhteiskuntavastuu perustuu ensisijassa arvoihin. Arvot nähdään kaikkea toimintaa ohjaavina peruslähtökohtina, ja ne ovat hyvin samankaltaisia kaikissa yhtiöissä. Käytännössä tärkein yhteiskuntavastuun määrittäjä ovat kuitenkin yhtiöiden sidosryhmät, etenkin asiakkaat ja henkilöstö
Vakuutusyhtiöiden toiminnan luonteen vuoksi yhteiskuntavastuutoiminnassa painottuu taloudellinen ja sosiaalinen vastuu ympäristövastuun jäädessä vähemmälle. Taloudellisen vastuun osalta tärkeintä on yhtiöiden toiminnan jatkuvuuden ja korvausten maksukyvyn varmistaminen. Tämä edellyttää vakavaraisuutta, kilpailukyvystä huolehtimista, kannattavuutta, tehokkuutta ja liike- ja muiden kulujen hallintaa. Myös hyvin järjestetyn riskienhallinnan sekä turvaavan ja tuottavan sijoitustoiminnan merkitys on olennainen. Sosiaalinen vastuu kohdistuu ennen kaikkea yhtiöiden asiakkaisiin ja henkilöstöön, jolloin tärkeintä on asiakkaiden kokonaisvakuutusturvan hallinta, asiakkaiden edun huomioonottaminen ja yhtiön aktiivinen ote sekä työntekijöiden fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi ja osaaminen.
Yhtiöiden yhteiskuntavastuun suoritustaso vaihtelee yhtiöissä vastuualuekohtaisesti. Yhtiöiden taloudellinen vastuu on pääasiassa sidosryhmien odotusten tasolla, kun taas sosiaalinen vastuu on hyvin pitkälle omaehtoista. Ympäristövastuu sen sijaan on vielä enimmäkseen pelkän lainsäädännön tasolla. Yhtiöiden yhteiskuntavastuuasioihin liittyvä viestintä ja raportointi on pääasiassa vielä melko passiivista; useimmat yhtiöt kertovat yhteiskuntavastuuasioistaan vain vähän, ja senkin useimmiten vuosikertomuksissaan tai internetsivuillaan.