Rakennusalan ammattitutkinnon merkitys suorittajalleen.
VOUTILAINEN, ESKO (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VOUTILAINEN, ESKO
2004
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-08-20Tiivistelmä
Hakutermit:
ammattitutkinnot, näytöt, arviointi, kvalifikaatiot ja rakennusala
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää rakennusalan ammattitutkintojen suoritusten teoreettista taustaa ja etsiä käytännön suorituksille teoriaperustaa sekä selvittää ammattitutkintojen merkitystä suorittajalleen. Teoreettisessa osuudessa käsitellään aikuisväestön suorittamien rakennusalan uudistuneiden ammattitutkintojen käytäntöön liittyvää ongelmakenttää tutkintovaatimusten, kvalifikaatioiden, arvioinnin ja odotusten kannalta. Työ on kohdistettu ainoastaan ammattitutkintojen tasovaatimuksiin, joiden rajaamana tarkastelut on suoritettu. Tutkimusosassa on selvitetty rakennusalan ammateissa toimivien henkilöiden ammattitutkinnon suorituksen merkitystä suorittajalleen. Kyseessä ovat aikuisväestön suorittamat ammattitutkinnot näyttötutkintomenetelmän avulla.
Rakennusalalla ammattitutkintosuoritusten määrä on viime vuosina kehittynyt ehkä parhaiten vertailtaessa eri ammattialoja. Tähän on erilaisia syitä, joita pohditaan tässä tutkielmassa. Ammatillinen pätevyys, kansainvälinen vertailtavuus, rakennusalan kvalifikaatiot, näyttökokeet ja arvioinnin osatekijät rakennusalan ammattitutkinnoissa ovat aihealueita, joiden tarkasteluun tutkielma keskeisimmin kohdistuu teoreettisen tarkastelun osalta. Tutkimuksellinen osuus tarkastelee ammattitutkinnon suorituksen merkitystä suorittajan näkökulmasta tarkasteltuna. Näistä keskeisimpiä aiheita ovat työnsaantimahdollisuudet, ansiokehitys ja pätevyyden merkitys suorittajalle itselleen. Tutkimuksessa on haluttu selvittää myös ammattisivistyksen merkitystä ammatillisen identiteetin kohottajana ja ammatin arvostuksen nostattajana.
ammattitutkinnot, näytöt, arviointi, kvalifikaatiot ja rakennusala
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää rakennusalan ammattitutkintojen suoritusten teoreettista taustaa ja etsiä käytännön suorituksille teoriaperustaa sekä selvittää ammattitutkintojen merkitystä suorittajalleen. Teoreettisessa osuudessa käsitellään aikuisväestön suorittamien rakennusalan uudistuneiden ammattitutkintojen käytäntöön liittyvää ongelmakenttää tutkintovaatimusten, kvalifikaatioiden, arvioinnin ja odotusten kannalta. Työ on kohdistettu ainoastaan ammattitutkintojen tasovaatimuksiin, joiden rajaamana tarkastelut on suoritettu. Tutkimusosassa on selvitetty rakennusalan ammateissa toimivien henkilöiden ammattitutkinnon suorituksen merkitystä suorittajalleen. Kyseessä ovat aikuisväestön suorittamat ammattitutkinnot näyttötutkintomenetelmän avulla.
Rakennusalalla ammattitutkintosuoritusten määrä on viime vuosina kehittynyt ehkä parhaiten vertailtaessa eri ammattialoja. Tähän on erilaisia syitä, joita pohditaan tässä tutkielmassa. Ammatillinen pätevyys, kansainvälinen vertailtavuus, rakennusalan kvalifikaatiot, näyttökokeet ja arvioinnin osatekijät rakennusalan ammattitutkinnoissa ovat aihealueita, joiden tarkasteluun tutkielma keskeisimmin kohdistuu teoreettisen tarkastelun osalta. Tutkimuksellinen osuus tarkastelee ammattitutkinnon suorituksen merkitystä suorittajan näkökulmasta tarkasteltuna. Näistä keskeisimpiä aiheita ovat työnsaantimahdollisuudet, ansiokehitys ja pätevyyden merkitys suorittajalle itselleen. Tutkimuksessa on haluttu selvittää myös ammattisivistyksen merkitystä ammatillisen identiteetin kohottajana ja ammatin arvostuksen nostattajana.