"Kuviteltukin on totta..." : "Heitä legendaa" -kirjoituskilpailuun osallistuneista kirjoituksista välittyvä kuva nuorten maailmasta
KENTTÄLÄ, MARJO; NIKKANEN, RIINA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KENTTÄLÄ, MARJO
NIKKANEN, RIINA
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvata "Heitä legendaa" -kirjoituskilpailuun osallistuneiden 13-16-vuotiaiden nuorten kirjoituksista välittyvää kuvaa maailmasta. Pääongelmana oli selvittää, millainen on se kuva nuorison maailmasta, joka välittyy nuorten kirjoituksista. Pääongelmaan vastaaminen edellytti ensin kolmeen valmistelevaan alaongelmaan vastaamista:Mistä aineksista nuorten kirjoituksista välittyvä maailma rakentuu?Kuinka pitkälle nuoret osaavat irrottautua kirjoituksissaan reaalimaailmansa lähipiiristä?Millaisia asenteita ja käsityksiä kirjoitusten maailmasta välittyy?Tutkimuksen teoreettinen osa käsittelee maailmankuvaa, nuorisoa, kirjoittamista sekä tekstin ja todellisuuden suhdetta. Maailmankuvaa on pyritty lähestymään eri tutkijoiden näkökulmista ja yleisesti käytettyjen maailmankuvateorioiden kautta. Nuoruutta tarkastelemme eri lähtökohdista käsin: nuoruus ihmisen elämän vaiheena, kriisien vaiheena sekä nuoruus 1990-luvun loppuvuosina. Kirjoittamista tarkastelemme ajattelun ilmaisemisen välineenä ja harrastuksena. Tekstin ja todellisuuden välisen suhteen tarkastelu luo siltaa maailmankuvan tutkimiselle kirjoitusten pohjalta.Tutkimusaineistomme koostuu 275 vapaa-aiheisesta kirjoituksesta. Aineistoa tarkastelimme hermeneuttisen sisällönanalyysin avulla. Aineiston analyysi eteni viisivaiheisen lukuprosessin mukaisesti, jonka avulla pyrimme saavuttamaan mahdollisimman syvän ymmärryksen kirjoitusten sisällöstä. Analyysin edetessä muotoilimme aineistollemme sopivan luokitusrungon, jonka taustateorioina on käytetty Mannisen (1977) maailmankuvan käsitysten jaottelua ja Helven (1987) käyttämiä maailmankuvan ulottuvuuksia. Luokitusrunkomme muodostui kulttuurisesta, tiedollisesta, sosiaalisesta ja elämyksellisestä ulottuvuudesta.Tuloksemme osoittavat, että kirjoituksista välittyvä kuva nuorten maailmasta on vielä rakentumassa oleva, vain osan maailmasta käsittävä. Nuorten maailmassa sosiaalinen ulottuvuus näkyy voimakkaana. Ystävien merkitys nuorelle on korostunut. Nuorisokulttuuri ja massakulttuuri vaikuttavat nuoren maailmankuvaan postmodernille ajalle tyypillisellä tavalla. Tiedollisella ulottuvuudella nuoret pohtivat erityisesti ihmisen suhdetta luontoon ja kuolemaan. Nuoria askarrutti sekä oma että maapallon tulevaisuus.Tuloksia esitellessämme olemme käyttäneet suoria lainauksia nuorten kirjoituksista.Asiasanat: maailmankuva - nuoret, nuoruus, kirjoittaminen - nuoret