Luovaa tanssia hurmiollisesti ja yli hilseen.
CARPELAN-TIASKORPI, MARGIT (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
CARPELAN-TIASKORPI, MARGIT
2004
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-02-24Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on, miten aikuinen ihminen kokee luovan tanssin ja mikä merkitys sillä on hänen elämässään. Luovaa tanssia tarkastellaan yksilön ammatillisen osaamisen, työssä jaksamisen ja yksityiselämän kannalta, ja organisaatioiden työilmapiirin sekä työyhteisöjen vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaitojen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää, miten luovaa tanssia on mahdollista käyttää aikuiskasvatuksessa ja opettajankoulutuksessa.
Tutkimuksen aineistot on koottu sekä Pirkanmaan ja Helsingin VA AMK:n sosiaali- ja terveysalan aikuiskoulutuksen pitkäkestoisilta jatko- ja lisäkoulutusryhmiltä että Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen draamapedagogiikan, nykyisen draamakasvatuksen, yleis- ja aineopintojen ryhmiltä. Tutkimusaineisto kerättiin luovan tanssin ja tanssidraaman kurssien yhteydessä vv. 1998-1999. Luovan tanssin kursseille osallistui yhteensä 96 henkilöä. Kyselyyn vastasi yhteensä 62 henkilöä. Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin avointa ja strukturoitua kyselyä sekä videokameralla kuvaamista.
Tutkimus on sekatutkimus, jossa käytetään sekä kvantitatiivista että fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Luovan tanssin kurssiohjelmat perustuvat Laban menetelmään ja Labanin liikkeenteorioihin, joihin perustuu myös videoidun tutkimusmateriaalin analysointi.
Tutkimustulosten mukaan luova tanssi koetaan positiiviseksi ja hyödylliseksi sekä ammatillisen osaamisen, työssä jaksamisen että yksityiselämän kannalta. Sen avulla voidaan parantaa organisaatioiden työilmapiiriä ja edistää henkilöiden välisiä vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaitoja. Edellä mainitut taidot ovat tärkeitä, koska ne auttavat ylläpitämään kansainvälistyvän jälkimodernin ajan vaatimaa yrityskulttuurin tasoa.
Tutkimus osoitti, miten ammatissaan tarpeellisena ja yksityiselämässään monipuolisesti hyödyllisenä luovan tanssin kokivat sosiaali- ja terveydenhoitoaloilla työskentelevät. Ryhmässä tuotiin yksimielisesti esiin luovan tanssin tarpeellisuus monissa peruskoulutuksissa.
Draamapedagogiikan opiskelijoiden vastauksista saattoi päätellä, että liitettäessä luova tanssi opettajan peruskoulutukseen, sille pitäisi varata riittävästi aikaa asian hallitsemisen oppimiseksi tulevassa opettajantyössä sekä saada valmiit tuntikehikot luovan tanssin opetustilanteita varten.
Koko tutkimusjoukko esitti, että luova tanssi sopii heidän ammatilliseen täydennys- ja jatkokoulutukseensa.
Avainsanat: luova tanssi, tanssidraama, tanssi, luovuus, innovatiivisuus, vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaidot, työssä jaksaminen, luovuus organisaatiossa, aikuiskasvatus, opettajankoulutus
Tutkimuksen aineistot on koottu sekä Pirkanmaan ja Helsingin VA AMK:n sosiaali- ja terveysalan aikuiskoulutuksen pitkäkestoisilta jatko- ja lisäkoulutusryhmiltä että Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen draamapedagogiikan, nykyisen draamakasvatuksen, yleis- ja aineopintojen ryhmiltä. Tutkimusaineisto kerättiin luovan tanssin ja tanssidraaman kurssien yhteydessä vv. 1998-1999. Luovan tanssin kursseille osallistui yhteensä 96 henkilöä. Kyselyyn vastasi yhteensä 62 henkilöä. Tutkimusaineiston keräämisessä käytettiin avointa ja strukturoitua kyselyä sekä videokameralla kuvaamista.
Tutkimus on sekatutkimus, jossa käytetään sekä kvantitatiivista että fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Luovan tanssin kurssiohjelmat perustuvat Laban menetelmään ja Labanin liikkeenteorioihin, joihin perustuu myös videoidun tutkimusmateriaalin analysointi.
Tutkimustulosten mukaan luova tanssi koetaan positiiviseksi ja hyödylliseksi sekä ammatillisen osaamisen, työssä jaksamisen että yksityiselämän kannalta. Sen avulla voidaan parantaa organisaatioiden työilmapiiriä ja edistää henkilöiden välisiä vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaitoja. Edellä mainitut taidot ovat tärkeitä, koska ne auttavat ylläpitämään kansainvälistyvän jälkimodernin ajan vaatimaa yrityskulttuurin tasoa.
Tutkimus osoitti, miten ammatissaan tarpeellisena ja yksityiselämässään monipuolisesti hyödyllisenä luovan tanssin kokivat sosiaali- ja terveydenhoitoaloilla työskentelevät. Ryhmässä tuotiin yksimielisesti esiin luovan tanssin tarpeellisuus monissa peruskoulutuksissa.
Draamapedagogiikan opiskelijoiden vastauksista saattoi päätellä, että liitettäessä luova tanssi opettajan peruskoulutukseen, sille pitäisi varata riittävästi aikaa asian hallitsemisen oppimiseksi tulevassa opettajantyössä sekä saada valmiit tuntikehikot luovan tanssin opetustilanteita varten.
Koko tutkimusjoukko esitti, että luova tanssi sopii heidän ammatilliseen täydennys- ja jatkokoulutukseensa.
Avainsanat: luova tanssi, tanssidraama, tanssi, luovuus, innovatiivisuus, vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaidot, työssä jaksaminen, luovuus organisaatiossa, aikuiskasvatus, opettajankoulutus