Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Loppujen lopuksi yllättävän tasapainoinen ryhmä. Tutkimus esi- ja alkuopetuksen toteutumisesta eräässä yhdysluokassa.

VUOKKO, KRISTIINA (2004)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



VUOKKO, KRISTIINA
2004

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-02-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella esi- ja alkuopetuksen toteutumista yhdysluokassa. Erityisesti tavoitteena oli selvittää, mikä on yhdysluokkaopetuksen merkitys oppilaiden kehitykselle ja oppimiselle sekä mitä mahdollisia etuja ja haittoja yhdysluokkaopetuksesta koituu esi- ja alkuoppilaille. Asioita tarkastellaan yhdysluokan opettajan ja esiopettajan näkökulmista. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat muodostuvat esi- ja alkuopetuksen käsitteistä sekä esi- ja alkuopetuksen yhdistämisen kuvaamisesta. Myös Vygotskin näkemyksiä kehityksen ja oppimisen suhteesta sekä lähikehityksen vyöhykkeestä käsitellään. Lisäksi tarkastellaan esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen eri osa-alueita.

Tutkimuskohteena olevassa luokassa esiopetus on järjestetty alkuopetuksen yhteydessä siten, että esioppilaat toimivat osan viikkotuntimäärästä kiertävän esiopettajan kanssa ja osan yhdysluokassa alkuoppilaiden kanssa luokanopettajan johdolla. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2001.

Tutkimus osoitti, että sekä esi- että alkuoppilaiden päivä etenee yhdysluokassa tavallisen koulupäivärytmin mukaan, mutta esioppilaiden päivä toteutuu enemmän lasten ehdoilla ja sisältää enemmän vapaata toimintaa. Alkuoppilaiden päivärytmiä ohjaa ainejakoinen lukujärjestys. Tutkimustulosten mukaan yhdysluokkaopetuksesta on esi- ja alkuoppilaille sekä etua että haittaa. Etuina voidaan nähdä vertaisryhmän myönteinen vaikutus, mallioppiminen, uudet oppimismateriaalit sekä opetuksen ja muun toiminnan muuttuminen leikinomaisemmaksi. Yhdysluokkaopetuksen haittana voidaan nähdä yksilöllisen huomioimisen vähäisyys.

Asiasanat: esiopetus, alkuopetus, esi- ja alkuopetuksen yhdistäminen, lähikehityksen vyöhyke, mallioppiminen, tapaustutkimus.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37060]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste