Loppujen lopuksi yllättävän tasapainoinen ryhmä. Tutkimus esi- ja alkuopetuksen toteutumisesta eräässä yhdysluokassa.
VUOKKO, KRISTIINA (2004)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VUOKKO, KRISTIINA
2004
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2004-02-10Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella esi- ja alkuopetuksen toteutumista yhdysluokassa. Erityisesti tavoitteena oli selvittää, mikä on yhdysluokkaopetuksen merkitys oppilaiden kehitykselle ja oppimiselle sekä mitä mahdollisia etuja ja haittoja yhdysluokkaopetuksesta koituu esi- ja alkuoppilaille. Asioita tarkastellaan yhdysluokan opettajan ja esiopettajan näkökulmista. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat muodostuvat esi- ja alkuopetuksen käsitteistä sekä esi- ja alkuopetuksen yhdistämisen kuvaamisesta. Myös Vygotskin näkemyksiä kehityksen ja oppimisen suhteesta sekä lähikehityksen vyöhykkeestä käsitellään. Lisäksi tarkastellaan esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen eri osa-alueita.
Tutkimuskohteena olevassa luokassa esiopetus on järjestetty alkuopetuksen yhteydessä siten, että esioppilaat toimivat osan viikkotuntimäärästä kiertävän esiopettajan kanssa ja osan yhdysluokassa alkuoppilaiden kanssa luokanopettajan johdolla. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2001.
Tutkimus osoitti, että sekä esi- että alkuoppilaiden päivä etenee yhdysluokassa tavallisen koulupäivärytmin mukaan, mutta esioppilaiden päivä toteutuu enemmän lasten ehdoilla ja sisältää enemmän vapaata toimintaa. Alkuoppilaiden päivärytmiä ohjaa ainejakoinen lukujärjestys. Tutkimustulosten mukaan yhdysluokkaopetuksesta on esi- ja alkuoppilaille sekä etua että haittaa. Etuina voidaan nähdä vertaisryhmän myönteinen vaikutus, mallioppiminen, uudet oppimismateriaalit sekä opetuksen ja muun toiminnan muuttuminen leikinomaisemmaksi. Yhdysluokkaopetuksen haittana voidaan nähdä yksilöllisen huomioimisen vähäisyys.
Asiasanat: esiopetus, alkuopetus, esi- ja alkuopetuksen yhdistäminen, lähikehityksen vyöhyke, mallioppiminen, tapaustutkimus.
Tutkimuskohteena olevassa luokassa esiopetus on järjestetty alkuopetuksen yhteydessä siten, että esioppilaat toimivat osan viikkotuntimäärästä kiertävän esiopettajan kanssa ja osan yhdysluokassa alkuoppilaiden kanssa luokanopettajan johdolla. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2001.
Tutkimus osoitti, että sekä esi- että alkuoppilaiden päivä etenee yhdysluokassa tavallisen koulupäivärytmin mukaan, mutta esioppilaiden päivä toteutuu enemmän lasten ehdoilla ja sisältää enemmän vapaata toimintaa. Alkuoppilaiden päivärytmiä ohjaa ainejakoinen lukujärjestys. Tutkimustulosten mukaan yhdysluokkaopetuksesta on esi- ja alkuoppilaille sekä etua että haittaa. Etuina voidaan nähdä vertaisryhmän myönteinen vaikutus, mallioppiminen, uudet oppimismateriaalit sekä opetuksen ja muun toiminnan muuttuminen leikinomaisemmaksi. Yhdysluokkaopetuksen haittana voidaan nähdä yksilöllisen huomioimisen vähäisyys.
Asiasanat: esiopetus, alkuopetus, esi- ja alkuopetuksen yhdistäminen, lähikehityksen vyöhyke, mallioppiminen, tapaustutkimus.