Koulun laatujärjestelmän perusta opetussuunnitelmassa ja sen arvioinnissa : kuvaus Kuoreveden peruskoulun itsearviointi- ja laadunarviointiprojektista sekä opettajien projektikokemuksista
KARPPINEN, HANNELE (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KARPPINEN, HANNELE
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tapauskuvauksen luonteisesti tämä tutkimus pyrkii välittämään tietoa opettajien tunnoista ja näkemyksistä Kuoreveden peruskoulun laadunarviointiprojektin edetessä, laatuajattelun soveltuvuudesta koulumaailmaan sekä kuvaamaan projektia itseään eli miten Kuoreveden peruskoulun laatujärjestelmä prosessina kehittyi.Tutkimuskohteena oli Kuoreveden peruskoulun laadunarviointiprojekti sekä projektiin osallistuvien henkilöiden kokemukset itsearvioinnista ja laadunarvioinnista sekä projektista itsestään. Tutkimusjoukon pääosan muodostivat Kuoreveden peruskoulun ala-asteiden ja yläasteen opettajat, johtajat sekä sivistystoimenjohtaja. Varsinainen tutkimusaineisto kerättiin tutkimusongelmiin perustuvilla teemahaastatteluilla syksyllä 1996 sekä kyselylomakkeilla keväällä 1997. Syksystä 1997 alkaen tutkimukseen kuului myös opetus-, arviointi- ja laatujärjestelmän kehittämistilanteiden osallistuvaa havainnointia. Koulujen johtajien ja rehtorien kirjalliset dokumentit sekä muu projektiin liittyvä kirjallinen materiaali täydensi tutkimusaineistoa. Tutkimusaineiston kvalitatiivinen analyysi perustui sisällölliseen luokitteluun. Kvantitatiivinen aineiston käsittely näkyy tässä tutkimusraportissa luokitellun aineiston suhteuttamisessa aineiston kokonaismäärään. Kvantitatiivisella aineiston käsittelytavalla pyritään täydentämään pääosin kvalitatiiviseen analyysin perustavaa tutkimuskohteen kuvausta.Tämä tutkimus osoitti, että kouluun on mahdollista luoda järjestelmä, yhteiset pelisäännöt, jonka avulla koulun toimintaa voidaan seurata, arvioida ja kehittää. Kuoreveden peruskoulun laadunarviointiprojektin alkuvaiheessa järjestelmää nimitettiin itsearviointijärjestelmäksi, mutta itsearviointien lisäksi toiminnasta haluttiin myös ulkoista palautetta, ja järjestelmää alettiin projektin edetessä nimittää laatujärjestelmäksi.Tässä tutkimuksessa olleet peruskoulun opettajat suhtautuivat koulumaailman käsitteisiin ja koulumaailman luonnolliseen toimintaan perustuvaan laadunarviointiprojektiin myönteisesti. Projekti oli luonteva jatko kunnan ala-asteiden ja yläasteen yhteiselle opetussuunnittelulle. Kuoreveden peruskoulun laatujärjestelmä perustuu koulujen yhteisöllisesti sovittuihin arvoihin ja tavoitteisiin jotka luovat perustan opetuksen suunnittelulle ja toteutukselle. Toimintaa arvioidaan sekä sisäisesti itsearvioinnein että ulkoisin arvioinnein. Palautteen perusteella toimintaa pyritään kehittämään ja muuttamaan tavoitteiden suunnassa. Laatujärjestelmän ulkoisena tunnusmerkkinä Kuoreveden peruskoulussa ovat laatukäsikirja ja opettajan käsikirja.Kuoreveden peruskoulun laadunarviointiprojektissa opettajat saivat olla projektin alusta asti vaikuttamassa, suunnittelemassa ja myös vapaaehtoisesti toteuttamassa sitä järjestelmää, johon he haluavat Kuoreveden peruskoulun toiminnan ja arvioinnin nojaavan. Toiminnan organisoinnista vastasi ja vastaa edelleen kunnan oma viranhaltija, koulunjohtaja-opettaja. Edellä mainitut asiat vaikuttivat siihen, että laatujärjestelmän kehitystyö onnistui ja opettajat kokivat projektin hyödyllisenä oman ja kouluyhteisön kehittymisen ja kehittämisen väylänä.Asiasanat: koulut - laatu - arviointi - Kuorevesi, opetussuunnitelmat, laatujärjestelmä - koulutus