Jere-taitava matematiikan oppilas. Tapaustutkimus 5.luokkalaisen pojan eriyttämisongelmasta matematiikassa.
PESOLA, NIINA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PESOLA, NIINA
2003
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2003-10-30Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 6 1.1 TUTKIMUKSEN LÄHTÖKOHTA JA TUTKIMUSKOHDE 6 1.2 TAUSTAA JA TAUSTASITOUMUKSET 7 1.3 TUTKIMUKSEN TARKOITUS JA TUTKIMUSTEHTÄVÄ 8 1.4 TUTKIMUSSTRATEGIA 9 1.5 AIEMMAT TUTKIMUKSET 10 2. MATEMATIIKAN OPISKELUN JA ERIYTTÄMISEN TAUSTATEKIJÖITÄ 11 2.1 LAINSÄÄDÄNTÖ JA OPETUSSUUNNITELMA 11 2.1.1 Matematiikka 12 2.1.2 Arviointi 12 2.2 JEREN KOULUN OPETUSSUUNNITELMA 13 2.2.1 Matematiikka 13 2.2.2 Arviointi 14 3. ERIYTTÄMINEN 16 3.1 ERIYTTÄMISEN TEOREETTINEN TAUSTA JA PERUSTEET 16 3.2 ERIYTTÄVÄ OPETUS 18 3.3 KOULUTUKSELLINEN ERIYTTÄMINEN 22 3.3.1 Koulutuksen eriyttäminen 24 3.3.2 Opetuksen eriyttäminen 25 3.3.2.1 Tavoite-eriyttäminen 27 3.3.2.2 Aika- ja työtapaeriyttäminen 29 4. ERIYTTÄMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ 32 4.1 ARVIOINTI ERIYTTÄMISEN LÄHTÖKOHTANA 32 4.2 HYVIN SUORIUTUVIEN OPPILAIDEN OPETUS 36 4.2.1 Opetusjärjestelyihin liittyvä eriyttäminen 40 4.2.2 Oppisisältöön liittyvä eriyttäminen 43 4.3 ERIYTTÄMISEN RESURSSIT 48 5. MOTIVAATIO 50 5.1 MOTIVAATIOKÄSITTEEN MÄÄRITTELEMINEN 50 5.1.1 Motivaatioteorioita 55 5.1.2 Motivaation kehittyminen kouluiässä 59 5.2 MOTIVAATIO JA OPPIMINEN 62 5.3 KODIN JA KOULUN YHTEYS MOTIVAATIOON 69 6. HYVIN SUORIUTUVA OPPILAS 73 6.1 LAHJAKKUUS KÄSITTEENÄ JA SEN TUNNISTAMINEN 73 6.1.1 Lahjakkuusteorioita 74 6.1.2 Lahjakkuuden tunnistaminen 77 6.2 MATEMAATTINEN LAHJAKKUUS LAHJAKKUUDEN MUOTONA 80 6.2.1 Matemaattisen lahjakkuuden määritteleminen 81 6.2.2 Matemaattisen lahjakkuuden tunnistaminen 83 7. KVALITATIIVISET TUTKIMUSMENETELMÄT 87 7.1 KVALITATIIVISTEN TUTKIMUSMENETELMIEN PERUSTA 87 7.2 TAPAUSTUTKIMUS 89 8. TUTKIMUKSEN SUORITTAMINEN 92 8.1 AINEISTON KERUU 92 8.2 AINEISTON ANALYYSI 95 9. TULOKSET 999.1 JERE TAITAVA MATEMATIIKAN OPPILAS 99 9.1.1 Jere kotona 99 9.1.2 Jere koulussa 103 9.1.2.1 Jeren näkemys itsestään oppilaana 104 9.1.2.2 Jere opettajien silmin 107 9.1.2.3 Jere koulutoverina 109 9.2 TUTKIMUSTULOSTEN TULKINNALLISTA POHDINTAA 111 9.2.1 Matematiikan opetuksen eriyttämiskeinoja 112 9.2.1.1 Opetusjärjestelyin toteutettavia eriyttämiskeinoja 114 9.2.1.2 Oppisisällöllisiä eriyttämiskeinoja 115 9.2.2 Jerelle soveltuvia eriyttämiskeinoja 117 10. LUOTETTAVUUS 121 11. TULOSTEN HYÖDYNTÄMINEN 125 LÄHTEET 129 LIITTEET 134
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on selvittää, miten matemaattisesti taitavaa oppilasta voitaisiin eriyttää luokkatilanteissa. Perehdymme tässä tutkimuksessa Jeren tapauksen avulla matematiikan eriyttämismahdollisuuksiin, jotka soveltuvat erityisesti pienen koulun yhdysluokkaan. Tutkimuksemme tarkoituksena on löytää juuri Jerelle sopivia eriyttämiskeinoja, joiden avulla hänen kiinnostuksensa matematiikkaan pystyttäisiin palauttamaan.
Aihepiiriä tarkastellaan aluksi opetuksen taustatekijöistä käsin. Eriyttämisen teoriaa käsitellään kahdessa seuraavassa luvussa, ensimmäisessä teoreettisesti ja toisessa käytännön näkökulmasta. Lisäksi motivaatio- ja lahjakkuusteoriat tuovat tutkimukseen syvyyttä ja auttavat ymmärtämään tapausta kokonaisvaltaisemmin.
Tutkimusaineisto kerättiin henkilöhaastatteluilla ja eriyttämismenetelmiä koskevalla kyselylomakkeella. Jereä koskeva aineisto saatiin haastattelemalla häntä itseään sekä hänen perheenjäseniään ja opettajiaan. Lisäksi Jeren luokassa suoritettiin sosiometrinen mittaus, jonka avulla Jereä pyrittiin kuvaamaan myös luokkatovereiden näkökulmasta.
Kerätyn aineiston perusteella matemaattisesti taitaville oppilaille löytyi melko runsaasti eriyttämismahdollisuuksia. Eriyttämiskeinot keskittyivät lähinnä erilaisiin lisätehtäviin, mutta joukosta löytyi myös välineiden avulla toteutettavaa eriyttämistä. Suurinta osaa eriyttämiskeinoista voisi soveltaa Jeren opetukseen, mutta erityisen hyvin hänelle ja hänen opiskeluympäristöönsä soveltuvia eriyttämistapoja löytyi vain muutamia.
Asiasanat: eriyttäminen, motivaatio, hyvin suoriutuva oppilas, lahjakkuus
Aihepiiriä tarkastellaan aluksi opetuksen taustatekijöistä käsin. Eriyttämisen teoriaa käsitellään kahdessa seuraavassa luvussa, ensimmäisessä teoreettisesti ja toisessa käytännön näkökulmasta. Lisäksi motivaatio- ja lahjakkuusteoriat tuovat tutkimukseen syvyyttä ja auttavat ymmärtämään tapausta kokonaisvaltaisemmin.
Tutkimusaineisto kerättiin henkilöhaastatteluilla ja eriyttämismenetelmiä koskevalla kyselylomakkeella. Jereä koskeva aineisto saatiin haastattelemalla häntä itseään sekä hänen perheenjäseniään ja opettajiaan. Lisäksi Jeren luokassa suoritettiin sosiometrinen mittaus, jonka avulla Jereä pyrittiin kuvaamaan myös luokkatovereiden näkökulmasta.
Kerätyn aineiston perusteella matemaattisesti taitaville oppilaille löytyi melko runsaasti eriyttämismahdollisuuksia. Eriyttämiskeinot keskittyivät lähinnä erilaisiin lisätehtäviin, mutta joukosta löytyi myös välineiden avulla toteutettavaa eriyttämistä. Suurinta osaa eriyttämiskeinoista voisi soveltaa Jeren opetukseen, mutta erityisen hyvin hänelle ja hänen opiskeluympäristöönsä soveltuvia eriyttämistapoja löytyi vain muutamia.
Asiasanat: eriyttäminen, motivaatio, hyvin suoriutuva oppilas, lahjakkuus