”Merkityksellisiä kohtaamisia”. Oppilaiden subjektiivisia kokemuksia opettajasta
PEURANIEMI, TIINA (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PEURANIEMI, TIINA
2003
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2003-06-13Tiivistelmä
Tutkimuksessani tarkastelen peruskoulun kahdeksannen luokan oppilaiden (14-15 vuotiaat) subjektiivisia tuntemuksia ja kokemuksia opettajastaan. Tutkimalla oppilaiden omia näkökulmia voidaan saada parhaiten selville millainen heidän oma todellisuutensa on. Selvitän myös tyttöjen ja poikien, koulussa menestyneiden ja heikommin menestyneiden oppilaiden sekä kuusamolaisten ja tamperelaisten nuorten eroja.
Tutkimukseeni osallistui yhteensä 62 nuorta. Heistä tyttöjä on 24 ja poikia 38. Kuusamolaisia nuoria heistä on 27 ja tamperelaisia 35.
Tutkimukseni teoreettisena tausta-ajatuksena on näkemyksiä yksilön kehitysvaiheesta nuoruudessa. Keskityn tarkastelussani etenkin yksilön identiteettiin, itsetuntoon ja minäkäsitykseen. Lapset ja nuoret viettävät paljon aikaa koulussa. Koulusta saadut kokemukset vaikuttavat myös myöhempään elämään. Opettajalla on tärkeä asema lasten ja nuorten elämässä, sillä hän voi toimillaan vaikuttaa paljon oppilaiden kehitykseen.
Tutkimukseni on laadullinen. Tutkimusaineistonani on nuorten kirjoitelmat, joiden otsikkovaihtoehtoina oli joko ”silloin opettaja oli tosi mukava” tai ”silloin opettaja ei ollut yhtään kiva”. Nuoret saivat valita kumpaan otsikkoon he vastasivat. Analysoin aineistoni aineistolähtöisesti teemoittelulla. Teemojen lisäksi muodostin kahdeksan tyyppitarinaa, joista kuusi kertoo teemoihin liittyvistä kokemuksista ja kaksi koulumenestyksestä.
Nuoret kirjoittivat joko itsestä, toisesta henkilöstä, me-muodossa tai itsestä ja toisesta henkilöstä. Aineisto jakaantuu keskeisiltä osin kielteisiin ja myönteisiin kokemuksiin, joista muodostin erikseen teemoja. Negatiivisia kokemuksia sisältäviä vastauksia kertyi yhteensä 48 ja positiivisia 14. Ensimmäinen kielteisten kokemusten teema on opettajan puhetyyli. Tähän teemaan kuuluvat opettajan huutaminen, kuuntelematta jättäminen ja nolaaminen. Toinen teema on ilmapiiri ja lähestymistapa, johon sisältyvät opettajan oppitunneilla luoma yleinen ilmapiiri ja tapa lähestyä oppilaita. Kolmas teema on rankaisukeinot. Tässä teemassa tulee esiin syyttä tapahtuvat rangaistukset ja komentelu. Epäoikeudenmukaisuus sisältyy lähes kaikkiin kielteisiin kokemuksiin. Myönteisiä kokemuksia sisältävien vastausten teemat ovat arjesta poikkeavat toiminnot, oikeudenmukaisuus, puhetyyli sekä ilmapiiri ja lähestymistapa.
Vastausten perusteella opettajan täytyy olla toimissaan oikeudenmukainen. Oppilaille näyttää olevan tärkeää saada positiivista palautetta ja edes pieni mahdollisuus vaikuttaa koulupäivänsä sisältöön. Opettajan tulee myös muun muassa perustella oppilailleen omia ratkaisujaan ja käsitellä tunnilla edes hieman nuoren omaan elämään konkreettisemmin liittyviä aiheita.
Tutkimukseeni osallistui yhteensä 62 nuorta. Heistä tyttöjä on 24 ja poikia 38. Kuusamolaisia nuoria heistä on 27 ja tamperelaisia 35.
Tutkimukseni teoreettisena tausta-ajatuksena on näkemyksiä yksilön kehitysvaiheesta nuoruudessa. Keskityn tarkastelussani etenkin yksilön identiteettiin, itsetuntoon ja minäkäsitykseen. Lapset ja nuoret viettävät paljon aikaa koulussa. Koulusta saadut kokemukset vaikuttavat myös myöhempään elämään. Opettajalla on tärkeä asema lasten ja nuorten elämässä, sillä hän voi toimillaan vaikuttaa paljon oppilaiden kehitykseen.
Tutkimukseni on laadullinen. Tutkimusaineistonani on nuorten kirjoitelmat, joiden otsikkovaihtoehtoina oli joko ”silloin opettaja oli tosi mukava” tai ”silloin opettaja ei ollut yhtään kiva”. Nuoret saivat valita kumpaan otsikkoon he vastasivat. Analysoin aineistoni aineistolähtöisesti teemoittelulla. Teemojen lisäksi muodostin kahdeksan tyyppitarinaa, joista kuusi kertoo teemoihin liittyvistä kokemuksista ja kaksi koulumenestyksestä.
Nuoret kirjoittivat joko itsestä, toisesta henkilöstä, me-muodossa tai itsestä ja toisesta henkilöstä. Aineisto jakaantuu keskeisiltä osin kielteisiin ja myönteisiin kokemuksiin, joista muodostin erikseen teemoja. Negatiivisia kokemuksia sisältäviä vastauksia kertyi yhteensä 48 ja positiivisia 14. Ensimmäinen kielteisten kokemusten teema on opettajan puhetyyli. Tähän teemaan kuuluvat opettajan huutaminen, kuuntelematta jättäminen ja nolaaminen. Toinen teema on ilmapiiri ja lähestymistapa, johon sisältyvät opettajan oppitunneilla luoma yleinen ilmapiiri ja tapa lähestyä oppilaita. Kolmas teema on rankaisukeinot. Tässä teemassa tulee esiin syyttä tapahtuvat rangaistukset ja komentelu. Epäoikeudenmukaisuus sisältyy lähes kaikkiin kielteisiin kokemuksiin. Myönteisiä kokemuksia sisältävien vastausten teemat ovat arjesta poikkeavat toiminnot, oikeudenmukaisuus, puhetyyli sekä ilmapiiri ja lähestymistapa.
Vastausten perusteella opettajan täytyy olla toimissaan oikeudenmukainen. Oppilaille näyttää olevan tärkeää saada positiivista palautetta ja edes pieni mahdollisuus vaikuttaa koulupäivänsä sisältöön. Opettajan tulee myös muun muassa perustella oppilailleen omia ratkaisujaan ja käsitellä tunnilla edes hieman nuoren omaan elämään konkreettisemmin liittyviä aiheita.