E-oppimisesta koettu arvo - Tietotekniikan koulutusyrityksen asiakkaan arvokokemus.
MÄKITALO, JONI (2003)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MÄKITALO, JONI
2003
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2003-06-10Sisällysluettelo
1. JOHDANTO 1 1.1. TUTKIELMA-AIHEEN TAUSTAA 1 1.2. TUTKIMUSONGELMAN MÄÄRITTELY 3 1.3. TUTKIELMAN RAJAUKSET 5 1.4. TUTKIMUSMENETELMÄ JA TUTKIELMAN ETENEMINEN 6 1.5. TIETOTEKNIIKAN KOULUTUSALAN ERITYISPIIRTEITÄ 8 2. E-OPPIMINEN 10 2.1. MITÄ ON E-OPPIMINEN? 10 2.1.1. E-oppiminen on asiakkaan sähköistä asiointia 10 2.1.2. E-oppiminen on nykyaikaista etäopiskelua 11 2.2. ASIAKASPALVELU JA VUOROVAIKUTUS E-OPPIMISESSA 16 2.2.1. Opiskelun tukipalvelut ovat asiakaspalvelua 16 2.2.2. Vuorovaikutus e-oppimisessa 17 3. ASIAKKAAN KOKEMA ARVO 21 3.1. ASIAKKAAN KOKEMAN ARVON KÄSITE MARKKINOINNISSA 21 3.2. ARVON INTERAKTIIVISUUS, KOKEMUKSELLISUUS, SUHTEELLISUUS JA PREFERENSSIT 22 3.3. ASIAKKAAN KOKEMA HYÖTY 24 3.4. ASIAKKAAN KOKEMA UHRAUS 25 3.5. RISKIN VAIKUTUS KOETTUUN ARVOON 27 3.6. AJAN MERKITYS ARVOKOKEMUKSESSA 28 3.7. VASTAKKAINASETTELUT E-OPPIMISESTA KOETUN ARVON YMMÄRTÄMISESSÄ 31 4. TUTKIELMAN VIITEKEHYS 38 5. TUTKIMUKSEN EMPIIRINEN OSAN TOTEUTTAMINEN 44 5.1. ATK-OPISTO OY JA OIV@LLUS-OPPIMISYMPÄRISTÖ 44 5.2. TUTKIMUSAINEISTON HANKINTA 45 5.3. KUVAUS HAASTATELTUJEN E-OPPIMISESTA 47 5.4. ANALYSOINTIMENETELMÄ JA LUOTETTAVUUDEN ARVIOINTI 50 6. EMPIIRISEN TUTKIMUKSEN TULOKSET 53 6.1. E-OPPIMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ 53 6.1.1. Opiskelun taustaa 53 6.1.2. Opiskelun aika ja paikka 56 6.1.3. Opiskelumateriaalin käyttö 58 6.2. E-OPPIMISESTA KOETTU ARVO 60 6.2.1. Koettuun arvoon vaikuttavat tekijät 60 6.2.2. Palvelu 61 6.2.3. Toiminta 62 6.2.4. Tieto ja taito 66 6.2.5. Tunne ja tahto 78 6.2.6. Tiivistelmä 79 7. YHTEENVETO JA PÄÄTELMÄT 81 8. LOPUKSI 85 9. LÄHTEET 88 10. LIITTEET 95 10.1. LIITE 1: OIV@LLUS-OPPIMISYMPÄRISTÖ INTERNETISSÄ 95 10.2. LIITE 2: SÄHKÖPOSTIKYSELY OPISKELIJOILLE 97
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoite on lisätä ymmärrystä tietotekniikan koulutusyrityksen asiakkaan kokemasta arvosta e-oppimisessa. Asiakkaalla tarkoitetaan tietotekniikan koulutusyrityksen palvelua käyttävää opiskelijaa.
E-oppiminen on tutkielmassa nykyaikaisen viestintäteknologian avulla tapahtuvaa etäopiskelua, johon voi liittyä perinteisen lähiopetuksen elementtejä. E-oppimista tarkastellaan myös asiakkaan ”itsepalveluna”.
Asiakkaan kokema arvo määritellään asiakkaan asioinnista kokemien hyötyjen ja uhrausten erotuksena. Asiakas kokee arvoa kertaluonteisesti ja tilannesidonnaisesti. Hyödyt ja uhraukset koetaan subjektiivisesti. Aikaisemmasta kirjallisuudesta löydetyt opiskelijoiden e-oppimisesta kokemat hyödyt ja uhraukset on tiivistetty Mickin ja Fournierin (1999) teknologian vastakkainasettelujen avulla.
Asiakkaan kokemaa arvoa e-oppimisesta tarkastellaan Kuuselan & Rintamäen (2002) määrittelemien hyötyjen ja uhrausten tasojen avulla. Empiirisen aineiston tulokset eli e-oppimisesta koetut hyödyt ja uhraukset on jaettu näiden tasojen mukaan.
Tutkimusmetodologia on laadullinen. Tutkielman empiirisessä osassa on pienimuotoisen sähköpostikyselyn lisäksi haastateltu kahdeksan opiskelijaa, jotka ovat suorittaneet työnantajansa kustantamana tietokoneen ajokorttitutkintoa e-oppimalla. E-oppimiseen kuuluu verkko-oppimisympäristön lisäksi multimedia cd, kirjallinen materiaali, lähiopetusta sekä vuorovaikutusta kouluttajan kanssa puhelimella ja sähköpostilla.
E-oppimisesta koettuun arvoon vaikuttavat tekijät ovat opiskelumateriaali, itse opiskelu, oppimistulos ja todistus oppimisesta sekä asiakassuhde tietotekniikan koulutusyrityksen ja opiskelijan välillä.
E-oppiminen on tutkielmassa nykyaikaisen viestintäteknologian avulla tapahtuvaa etäopiskelua, johon voi liittyä perinteisen lähiopetuksen elementtejä. E-oppimista tarkastellaan myös asiakkaan ”itsepalveluna”.
Asiakkaan kokema arvo määritellään asiakkaan asioinnista kokemien hyötyjen ja uhrausten erotuksena. Asiakas kokee arvoa kertaluonteisesti ja tilannesidonnaisesti. Hyödyt ja uhraukset koetaan subjektiivisesti. Aikaisemmasta kirjallisuudesta löydetyt opiskelijoiden e-oppimisesta kokemat hyödyt ja uhraukset on tiivistetty Mickin ja Fournierin (1999) teknologian vastakkainasettelujen avulla.
Asiakkaan kokemaa arvoa e-oppimisesta tarkastellaan Kuuselan & Rintamäen (2002) määrittelemien hyötyjen ja uhrausten tasojen avulla. Empiirisen aineiston tulokset eli e-oppimisesta koetut hyödyt ja uhraukset on jaettu näiden tasojen mukaan.
Tutkimusmetodologia on laadullinen. Tutkielman empiirisessä osassa on pienimuotoisen sähköpostikyselyn lisäksi haastateltu kahdeksan opiskelijaa, jotka ovat suorittaneet työnantajansa kustantamana tietokoneen ajokorttitutkintoa e-oppimalla. E-oppimiseen kuuluu verkko-oppimisympäristön lisäksi multimedia cd, kirjallinen materiaali, lähiopetusta sekä vuorovaikutusta kouluttajan kanssa puhelimella ja sähköpostilla.
E-oppimisesta koettuun arvoon vaikuttavat tekijät ovat opiskelumateriaali, itse opiskelu, oppimistulos ja todistus oppimisesta sekä asiakassuhde tietotekniikan koulutusyrityksen ja opiskelijan välillä.