Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Unelmana pitkä, työteliäs ja viisas elämä. Ikääntymisen diskurssit ammattikasvatuksen haasteena.

VESALA-HUSEMANN, MAIJA (2002)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



VESALA-HUSEMANN, MAIJA
2002

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2002-09-26
Näytä kaikki kuvailutiedot

Sisällysluettelo

1 JOHDANTO 4 2 OPINNÄYTETYÖN TARKOITUS JA METODOLOGISIA POHDINTOJA 9 2.1 Tutkimustehtävä ja taustasitoumukset 9 2.2 Tieto ja aineiston valinta 11 2.3 Vieraiden kielten käyttö 15 3 MUUTOS, MERKITYS JA DISKURSSI 17 3.1 Muutos ja sen kuvaaminen 17 3.2 Merkitys ja diskurssi 25 4 UNELMANA PITKÄ ELÄMÄ 39 4.1 Ikääntyä vai vanhentua? 39 4.2 Ikääntymistutkimuksen moninaisuus 41 4.3 Gerontologinen näkökulma 44 4.4 Eliniän kohottaminen yhteiskunnallisena tavoitteena 50 4.5 Väestön ikääntymisen globaalisuus 52 4.6 Väestön ikääntyminen Suomessa 54 4.7 Aikuisuus ja ikääntyminen 57 5 UNELMANA TYÖTELIÄS ELÄMÄ 65 5.1 Ikääntyminen ja työelämä 65 5.2 Työttömyys ja ikääntyminen 72 5.3 Työvoimapulan ennakointi ja ikääntyminen 86 5.4 Muutokset työssä ja työn tekemisessä 96 5.5 Ammatti ja ura 100 6 UNELMANA VIISAS ELÄMÄ 112 6.1 Ammattikasvatuksen lähtökohdat 112 6.2 Ikääntymisen diskurssit ja ammattikasvatuksen haasteet 125 7 LÄHDELUETTELO 133
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli kuvata ikääntymiseen ja työelämän muutoksiin liittyviä käsitteitä,

puhetapoja ja näkökulmia, ja selventää yksilöiden ja yhteisöjen ikääntymisen haasteita ammattikasvatukselle.

Edelleen tutkielmassa tarkoituksena oli selventää muutoksen, merkityksen ja diskurssin käsitteitä, ja niiden

käyttöä tutkimuksessa. Diskurssien analysoinnissa ja nimeämisessä tutkijan tulkinta on olennaista. Tutkielmassa

ikääntymisen ja työelämän muutosten kuvaus on samalla tutkijan tulkintaperusteiden kuvausta.

Ikääntymistä lähestyttiin seuraavista näkökulmista. Ikääntyä vai vanhentua? Ikääntymisen tutkimuksen

moninaisuus ja monitieteisen tutkimuksen haasteet. Pitkä ikä yhteiskunnallisena tavoitteena. Ikääntymisen

ilmiö globaalisti ja Suomessa. Ikääntyminen ja aikuisuus. Työelämän ja ikääntymisen yhteyksiä kuvattiin seuraavasti.

Ikääntyminen ja työttömyys. Työvoimapulan ennakointi ja ikääntyminen. Muutokset työssä ja työn tekemisessä.

Lisäksi analysoitiin ammatti ja ura käsitteitä. Ammattikasvatusta tarkasteltiin kasvatustieteen lähtökohtien ja

ammattikasvatuksen määrittelyn avulla.'Johtopäätöksissä todettiin, ettei ikääntymisen diskurssien nimeäminen

tutkielmassa ole tarpeen. Olennaiseksi todettiin diskurssin käsitteen ja tutkimuksen taustasitoumusten selventäminen.

Diskurssien tulkinnoissa ja nimeämisessä merkittäväksi todettiin sekä tutkijan esiymmärrys ja näkemykset aiheesta

että innovatiivisuus ja argumentoinnin pätevyys.

Avainsanat: ikääntyminen, työelämä, ammattikasvatus, diskurssi

ABSTRACT

The purpose of the study was to describe concepts, discourses and approaches related to ageing and changes in working life.

Also the purpose was to clarify how the ageing of individuals or populations challenge vocational education. The further focus

of the study was to clarify the following concepts: change, meaning and discourse, and their use in research.

In analysing and naming discourses the interpretation made by the researcher is essential. In the study the descriptions of

ageing and changes of working life portray at the same time the framework of interpretation of the researcher. The main

concepts of the ageing has been described from the following approaches. Ageing or growing older? The complexity of the

research of ageing and the challenges of multi discipline research. Long life as an aim in societies. Ageing as a global phenomenon.

Ageing and adulthood. The following approaches were used to describe the connections between ageing and working life. Ageing and

unemployment. Ageing and the threat of the lack of workforce. Changes in working life and work. Concepts of vocation and career.

The theoretical foundations of vocational education were also clarified. During the period of the study it was found that the naming of

the discourses is not relevant in this paper. The conclusion made was that clarifying the concept of discourse and ontological

commitments are essential. The framework of understanding of the phenomenon and also the innovative and argumentative

competencies of the researcher were also found meaningful in the interpretation and naming of the discourses.

Keywords: ageing, working life, vocational education, discourse
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37078]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste