Joukkueurheilun kannattajien uskollisuus. Case: Blues Hockey Oy.
ISOMÄKI, MIRKA (2002)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ISOMÄKI, MIRKA
2002
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Taloudellis-hallinnollinen tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2002-06-07Tiivistelmä
Urheiluorganisaatiot tutkivat harvoin omaa kannattajapohjaansa, vaikka suuri osa niiden tuloista tulee lippujen tai fanituotteiden myynnistä eikä sponsoroinnilla ole arvoa ilman kohdeyleisöä. Tutkielman tarkoituksena on selventää urheilutuotteen ja urheilun kannattajien välistä suhdetta markkinoinnin näkökulmasta. Tutkielman pääongelmana on selvittää, mitkä yhteisöön liittyvät tekijät vaikuttavat joukkueurheilun kannattajan uskollisuuteen. Tutkielmassa kuvataan kulutusyhteisöjä, urheiluliiketoiminnan erityisominaisuuksia sekä asiakkaan uskollisuutta. Lopuksi em. yhdistetään ja päädytään tutkimaan joukkueurheilun kannattajia.
Tutkielmassa käytetyt teoriat ovat pääosin markkinoinnin tieteellisistä journaaleista ja urheilumarkkinoinnin kirjallisuudesta. Tutkielma sisältää empiirisen tutkimuksen jääkiekkojoukkue Bluesin kannattajista. Empiirinen tutkimus on kvantitatiivinen ja se toteutettiin informoituna kyselynä joukkueen kotiotteluissa. Saatu aineisto käsiteltiin tilasto-ohjelmilla ja tuloksia verrattiin aikaisemmin kehitettyihin teorioihin. Analyysissä oli mukana 458 vastaajan lomakkeet.
Teoreettinen viitekehys sai tukea empiirisessä tarkastelussa. Yhteisöllä voitiin todeta olevan vaikutusta uskollisuuden syntymiseen ja Bluesin kannattajista oli löydettävissä uskollisuudeltaan eroavia ryhmiä. Uskollisuuden sekä mm. kannattajien pukeutumisen sekä urheilu- ja jääkiekkolehtien lukemisen väliltä löydettiin yhteys. Lisäksi voitiin todeta, että paikallisuudella on suuri merkitys uskollisuuden kannalta. Todettiin myös, että voitto ei ole kannattajien mielestä tärkeintä, vaan sitä tärkeämpiä ovat tasokas ottelu ja tunnelma areenalla.
Avainsanat: asiakasuskollisuus, kulutuksen alakulttuuri, urheilumarkkinointi,
jääkiekko
Tutkielmassa käytetyt teoriat ovat pääosin markkinoinnin tieteellisistä journaaleista ja urheilumarkkinoinnin kirjallisuudesta. Tutkielma sisältää empiirisen tutkimuksen jääkiekkojoukkue Bluesin kannattajista. Empiirinen tutkimus on kvantitatiivinen ja se toteutettiin informoituna kyselynä joukkueen kotiotteluissa. Saatu aineisto käsiteltiin tilasto-ohjelmilla ja tuloksia verrattiin aikaisemmin kehitettyihin teorioihin. Analyysissä oli mukana 458 vastaajan lomakkeet.
Teoreettinen viitekehys sai tukea empiirisessä tarkastelussa. Yhteisöllä voitiin todeta olevan vaikutusta uskollisuuden syntymiseen ja Bluesin kannattajista oli löydettävissä uskollisuudeltaan eroavia ryhmiä. Uskollisuuden sekä mm. kannattajien pukeutumisen sekä urheilu- ja jääkiekkolehtien lukemisen väliltä löydettiin yhteys. Lisäksi voitiin todeta, että paikallisuudella on suuri merkitys uskollisuuden kannalta. Todettiin myös, että voitto ei ole kannattajien mielestä tärkeintä, vaan sitä tärkeämpiä ovat tasokas ottelu ja tunnelma areenalla.
Avainsanat: asiakasuskollisuus, kulutuksen alakulttuuri, urheilumarkkinointi,
jääkiekko