Rintasyövän riskitekijät suomalaisella matkustamohenkilöstöllä.
RÄMÖ, KATJA (2001)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RÄMÖ, KATJA
2001
Kansanterveystiede - Public Health
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
Hyväksymispäivämäärä
2001-01-09Tiivistelmä
Rintasyöpä on maailmanlaajuisesti yleisin naisten syöpämuoto. Suomessa rintasyöpään sairastuu yli 3000 naista vuosittain. Rintasyövän tärkeimmät syytekijät ovat hormonaalisia; siihen vaikuttavat muun muassa kuukautisten alkamisikä, kuukautiskiertojen kokonaismäärä ja ensisynnytysikä. Muita rintasyövän ilmaantumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi runsas alkoholin käyttö, runsas rasvan määrä ravinnossa ja altistuminen ionisoivalle säteilylle.
Epidemiologisissa tutkimuksissa on matkustamohenkilöstöllä todettu suurentunut rintasyöpävaara. Lentohenkilöstö altistuu työssään pienelle määrälle kosmista säteilyä. Säteilyaltistusta on kuitenkin vaikea arvioida tarkasti, koska matkustamohenkilöstön lentotunteja ja lentoreittejä koskevia tietoja on kirjattu vasta aivan vuosina.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matkustamohenkilöstön suurentuneen rintasyöpävaaran syitä. Tutkimuksen aineistona käytettiin kyselylomakkeilla kerättyä tietoa. Lomake lähetettiin kaikille suomalaisilla lentoyhtiöillä vähintään kaksi vuotta työssä olleille naisille. Heistä noin puolet palautti lomakkeen täytettynä. Aineisto analysoitiin kaltaistettuna tapaus-verrokkitutkimuksena käyttäen logistista regressiota. Yhteys rintasyövän ilmaantumiseen analysoitiin muun muassa seuraaville muuttujille: menarkeikä, menopaussi-ikä, synnytysten lukumäärä, sukulaisten rintasyöpä, hormonivalmisteiden käyttö, alkoholin kulutus ja kertynyt säteilyannos.
Tilastollisesti merkitsevä riskisuhde saatiin kolmelle riskitekijälle: yhden muuttujan analyysissa premenopausaalisille naisille rintasyövän ja lähisukulaisten rintasyövän välille (OR=4,5 95% Cl: 1,1;18,7), monimuuttuja-analyysissä kaikille naisille rintasyövän ja aikaisen menarken välille (OR=4,8 95% Cl: 1,2;19,2) sekä monimuuttuja-analyysissä kaikille naisille rintasyövän ja lähisukulaisen rintasyövän välille (OR=6,7 95% Cl: 1,6;27,2). Näyttö säteilyn ja aikaerorasituksen yhteydestä rintasyöpään jäi vähäiseksi.
Tutkimusongelman kannalta tutkimusasetelma on käyttökelpoinen. Lisäksi säteilyannoksen laskemiseen käytettyä menetelmää voidaan käyttää myös muissa lentohenkilöstöä koskevissa tutkimuksissa.
Epidemiologisissa tutkimuksissa on matkustamohenkilöstöllä todettu suurentunut rintasyöpävaara. Lentohenkilöstö altistuu työssään pienelle määrälle kosmista säteilyä. Säteilyaltistusta on kuitenkin vaikea arvioida tarkasti, koska matkustamohenkilöstön lentotunteja ja lentoreittejä koskevia tietoja on kirjattu vasta aivan vuosina.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matkustamohenkilöstön suurentuneen rintasyöpävaaran syitä. Tutkimuksen aineistona käytettiin kyselylomakkeilla kerättyä tietoa. Lomake lähetettiin kaikille suomalaisilla lentoyhtiöillä vähintään kaksi vuotta työssä olleille naisille. Heistä noin puolet palautti lomakkeen täytettynä. Aineisto analysoitiin kaltaistettuna tapaus-verrokkitutkimuksena käyttäen logistista regressiota. Yhteys rintasyövän ilmaantumiseen analysoitiin muun muassa seuraaville muuttujille: menarkeikä, menopaussi-ikä, synnytysten lukumäärä, sukulaisten rintasyöpä, hormonivalmisteiden käyttö, alkoholin kulutus ja kertynyt säteilyannos.
Tilastollisesti merkitsevä riskisuhde saatiin kolmelle riskitekijälle: yhden muuttujan analyysissa premenopausaalisille naisille rintasyövän ja lähisukulaisten rintasyövän välille (OR=4,5 95% Cl: 1,1;18,7), monimuuttuja-analyysissä kaikille naisille rintasyövän ja aikaisen menarken välille (OR=4,8 95% Cl: 1,2;19,2) sekä monimuuttuja-analyysissä kaikille naisille rintasyövän ja lähisukulaisen rintasyövän välille (OR=6,7 95% Cl: 1,6;27,2). Näyttö säteilyn ja aikaerorasituksen yhteydestä rintasyöpään jäi vähäiseksi.
Tutkimusongelman kannalta tutkimusasetelma on käyttökelpoinen. Lisäksi säteilyannoksen laskemiseen käytettyä menetelmää voidaan käyttää myös muissa lentohenkilöstöä koskevissa tutkimuksissa.