Päiväkodin henkilökunta organisaatiokulttuurin rakentajana
AUTIO, IRMA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
AUTIO, IRMA
2000
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-25Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee päiväkotihenkilökunnan organisaatiokulttuuriin liittyviä käsityksiä ja uskomuksia oman työyhteisönsä kontekstissa. Tutkimus on luonteeltaan kartoittava ja toteutettiin focus group -ryhmähaastattelumetodia käyttäen. Haastattelukysymykset laadittiin Scheinin organisaatiokulttuurin ulkoisen sopeutumisen ja sisäisen yhdentymisen ongelmien pohjalta. Työntekijöiden onnistuneina pitämät käytännöt, arvot ja uskomukset ilmentävät organisaatiokulttuuria.
Tutkimusaineisto kerättiin focus group -haastatteluilla ja johtajien yksilöhaastatteluilla kahdessa Tamperelaisessa päiväkodissa. haastatteluryhmiä oli yhteensä kuusi ja yksilöhaastatteluja kaksi.
Vastauksia tarkasteltiin ammattiryhmittäin ja eri ammattiryhmien käsityksiä ja uskomuksia samassa päiväkodissa. Tuloksissa esitetään myös kahden päiväkodin kulttuurikäsitysten yhtenevyyksiä ja eroja ammattiryhmittäin sekä tarkastellaan molempien päiväkotien kulttuurien rakentumistapaa.
Tutkimus osoitti, että päiväkodeissa organisaatiokulttuuri muodostui useiden tehtäväkohtaisten ja ammattiryhmäkohtaisten osakulttuurien verkostosta. Alakulttuurit olivat rinnakkaisia ja päällekkäisiä. Emokulttuurin ja alakulttuurien ulkoisen sopeutumisen ja sisäisen yhdentymisen ongelmiin liittyvät ratkaisut olivat osittain yhdenmukaisia, osittain erilaisia. Alakulttuurien käsitykset ja uskomukset olivat painottuneet niiden sisäisten arvostusten mukaisesti. Päiväkodin johtaminen ja kehittäminen tapahtuu vallitsevassa kulttuurissa. Siksi sen tunteminen on onnistumisen kannalta välttämätöntä.
Tutkimusaineisto kerättiin focus group -haastatteluilla ja johtajien yksilöhaastatteluilla kahdessa Tamperelaisessa päiväkodissa. haastatteluryhmiä oli yhteensä kuusi ja yksilöhaastatteluja kaksi.
Vastauksia tarkasteltiin ammattiryhmittäin ja eri ammattiryhmien käsityksiä ja uskomuksia samassa päiväkodissa. Tuloksissa esitetään myös kahden päiväkodin kulttuurikäsitysten yhtenevyyksiä ja eroja ammattiryhmittäin sekä tarkastellaan molempien päiväkotien kulttuurien rakentumistapaa.
Tutkimus osoitti, että päiväkodeissa organisaatiokulttuuri muodostui useiden tehtäväkohtaisten ja ammattiryhmäkohtaisten osakulttuurien verkostosta. Alakulttuurit olivat rinnakkaisia ja päällekkäisiä. Emokulttuurin ja alakulttuurien ulkoisen sopeutumisen ja sisäisen yhdentymisen ongelmiin liittyvät ratkaisut olivat osittain yhdenmukaisia, osittain erilaisia. Alakulttuurien käsitykset ja uskomukset olivat painottuneet niiden sisäisten arvostusten mukaisesti. Päiväkodin johtaminen ja kehittäminen tapahtuu vallitsevassa kulttuurissa. Siksi sen tunteminen on onnistumisen kannalta välttämätöntä.