Puhtaan illuusion puolesta. Dogme 95 -elokuvaliikkeen audiovisuaalinen estetiikka.
RANTANEN, JUSSI-PEKKA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RANTANEN, JUSSI-PEKKA
2000
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-31Sisällysluettelo
Sisällys I JOHDANTO 7 II REALISTISEN TEORIAPERINTEEN LÄHTEILLÄ 12 II.1 KRACAUER JA VAPAUTUKSEN REALISTINEN ESTETIIKKA 15 II.1.1 Valokuvasta elokuvaan 16 II.1.2 Realismi vie - tanssista riippumatta 17 II.1.3 Ihanteellinen elokuva ja perinteiset taidemuodot 19 II.2 BAZIN - KOHTI AITOA TODELLISUUTTA 21 II.2.1 Muumiokompleksista täydelliseen illuusioon 22 II.2.2 Realistisen estetiikan välineet 25 III ESTEETTISIÄ EDELLÄKÄVIJÖITÄ 29 III.1 KLASSINEN HOLLYWOOD-ELOKUVA 32 III.1.1 Jatkuvuuden luominen 33 III.1.2 Kuvasommittelu ja -rajaus 36 III.1.3 Valtavirtaa vastaan 38 III.2 ITALIALAINEN NEOREALISMI 39 III.2.1 Kohti hallittua dokumentaarisuutta 40 III.2.2 Ääni, leikkaus ja näyttelijätyö 42 III.2.3 Puhdasta elokuvaa? 43 III.3 DIRECT CINEMA, CINÉMA VÉRITÉ 45 III.3.1 Näkymätön tarkkailija vs. avoin osallistuja 47 III.3.2 Esteettinen vallankumous 50 III.4 BRITTILÄINEN "ANGRY YOUNG MAN" -ELOKUVA 53 III.4.1 Vapaudesta vihaan 53 III.4.2 Luokkatietoisten kapinallisten juhlaa 54 III.4.3 Elokuvakielen realismi 56 III.5 RANSKAN UUSI AALTO 57 III.5.1 "Nyt voitto on meidän" 58 III.5.2 Huolimattomia pirstaleita 60 III.5.3 Politique des auteurs ja auteur-teoria 61 IV DOGME 95 65 IV.1 SUURISTA SANOISTA SUURIIN TEKOIHIN 65 IV.1.1 Vakavaa ironiaa luomuhengessä 66 IV.1.2 Dogme valtaa alaa 68 IV.1.3 Uusi liike, uusi estetiikka? 70 IV.2 TUTKIMUSPROBLEMATIIKKA 72 IV.2.1 Tutkimuskohteen määrittely 72 IV.2.2 Audiovisuaalisen estetiikan osa-alueet 74 IV.2.3 Tutkimuskysymykset 85 IV.3 TUTKIMUSAINEISTO 87 IV.3.1 Juhlat (1998) 88 IV.3.2 Idiootit (1998) 89 IV.3.3 Mifune (1999) 91 IV.3.4 julien donkey-boy (1999) 92 IV.4 TUTKIMUSMENETELMÄ 95 IV.4.1 Elokuva tekstinä 96 IV.4.2 Metodologian ongelmakohtia 96 V DOGMAELOKUVIEN ANALYYSI 98 V.1 MISE-EN-SCÈNE 99 V.1.1 Lavastus täynnä tahallista tyhjyyttä 100 V.1.2 Puvustuksen ja maskeerauksen symboliset sävyt 103 V.1.3 Näyttelijätyö - aitouden ylistys 106 V.1.4 Valaistus luottaa luonnollisuuteen 110 V.1.5 Värejä ilman punaista lankaa 115 V.2 KUVAUS 119 V.2.1 Rakeinen videoestetiikka tiennäyttäjänä 119 V.2.2 Kameranliikkeet elävät kohtausten mukana 122 V.2.3 Elävistä kuvista tasapainoiseen kompositioon 126 V.3 LEIKKAUS 130 V.3.1 Kuvan suhde kuvaan 131 V.3.2 Kuvan suhde ääneen 137 V.3.3 Äänen suhde ääneen 140 V.4 ÄÄNI 142 V.4.1 Tallennusajankohta, synkronismi ja subjektiivisuus 143 V.4.2 Äänen diegeettisyys 145 V.4.3 Puhe-, tehoste- ja musiikkilajit 148 V.4.4 Musiikin käyttötavat 151 VI YHTEENVETO JA JOHTOPÄÄTÖKSIÄ 157 VI.1 DOGME 95:N AUDIOVISUAALINEN ESTETIIKKA 158 VI.1.1 Ryhmän yhteisiä tyylipiirteitä... 158 VI.1.2 ...vai yhteinen ryhmätyyli? 161 VI.2 REALISMIN PERINTÖ 164 VI.2.1 Vanhaa ja uutta 165 VI.2.2 Lopun alku 168 VI.3 KRIITTISIÄ HUOMIOITA JA JATKOTUTKIMUKSEN AIHEITA 170 LÄHDELUETTELO 173 LIITTEET LIITE 1: DOGME 95 -MANIFESTI 185 LIITE 2: THE VOW OF CHASTITY (SIVEYSVALA) 186 LIITE 3: DOGMA I: JUHLAT -ELOKUVAN TUOTANTO- JA PALKINTOTIEDOT 187 LIITE 4: DOGMA II: IDIOOTIT -ELOKUVAN TUOTANTO- JA PALKINTOTIEDOT 189 LIITE 5: DOGMA III: MIFUNE -ELOKUVAN TUOTANTO- JA PALKINTOTIEDOT 191 LIITE 6: DOGMA VI: JULIEN DONKEY-BOY -ELOKUVAN TUOTANTO- JA PALKINTOTIEDOT 193 LIITE 7: KUVAESIMERKIT 194 LUETTELO KUVIOISTA, KAAVIOISTA JA TAULUKOISTA: KUVIO 1. ELOKUVAN ULOTTUVUUDET. 72 KUVIO 2. DOGMAELOKUVIEN LEIKKAUSTYYLIEN SUHTEET 130 KUVIO 3. NEOREALISMIN, UUDEN AALLON, DIRECT CINEMAN/CINÉMA VÉRITÉN JA DOGME 95:N AIKA- JA VUOROVAIKUTUSSUHTEET. 168 KAAVIO 1. MISE-EN-SCÈNEN OSA-ALUEET. 75 KAAVIO 2. KUVAUKSEN OSA-ALUEET. 78 KAAVIO 3. LEIKKAUKSEN OSA-ALUEET. 81 KAAVIO 4. ÄÄNEN OSA-ALUEET. 84 TAULUKKO 1. JUHLAT-ELOKUVAN KOHTAUKSET VALONLÄHTEIDEN KÄYTÖN JA VALAISTUSTYYLIN MUKAAN ERITELTYINÄ. 113 TAULUKKO 2. IDIOOTIT-ELOKUVAN KOHTAUKSET VALONLÄHTEIDEN KÄYTÖN JA VALAISTUSTYYLIN MUKAAN ERITELTYINÄ. 113 TAULUKKO 3. MIFUNE-ELOKUVAN KOHTAUKSET VALONLÄHTEIDEN KÄYTÖN JA VALAISTUSTYYLIN MUKAAN ERITELTYINÄ. 113 TAULUKKO 4. JUHLAT-ELOKUVAN MUSIIKKILAJIT. 149 TAULUKKO 5. IDIOOTIT-ELOKUVAN MUSIIKKILAJIT. 150 TAULUKKO 6. MIFUNE-ELOKUVAN MUSIIKKILAJIT. 150 TAULUKKO 7. JULIEN DONKEY-BOY -ELOKUVAN MUSIIKKILAJIEN SUHTEELLISET OSUUDET KOHTAUSTEN PROSENTTIMÄÄRINÄ. 151 TAULUKKO 8. JUHLAT-ELOKUVAN MUSIIKKIA SISÄLTÄVIEN KOHTAUSTEN JAKAUTUMINEN KÄYTTÖTAVAN JA DIEGEETTISYYDEN SUHTEEN. 152 TAULUKKO 9. IDIOOTIT-ELOKUVAN MUSIIKKIA SISÄLTÄVIEN KOHTAUSTEN JAKAUTUMINEN KÄYTTÖTAVAN JA DIEGEETTISYYDEN SUHTEEN. 153 TAULUKKO 10. MIFUNE-ELOKUVAN MUSIIKKIA SISÄLTÄVIEN KOHTAUSTEN JAKAUTUMINEN KÄYTTÖTAVAN JA DIEGEETTISYYDEN SUHTEEN. 154 TAULUKKO 11. JULIEN DONKEY-BOY -ELOKUVAN MUSIIKKIA SISÄLTÄVIEN KOHTAUSTEN JAKAUTUMINEN PROSENTTEINA KÄYTTÖTAVAN JA DIEGEETTISYYDEN SUHTEEN. 155
Tiivistelmä
Dogme 95 on tanskalaislähtöinen elokuvaliike, joka syntyi vuonna 1995 vastustamaan valta-virtaelokuvan pinnallisuutta, keinotekoisuutta ja teknisyyttä. Liike julkaisi elokuvantekijöille tarkoitetun kymmenkohtaisen siveysvalan, joka kielsi mm. jälkiäänityksen, ylimääräisten va-lojen, lavasteiden ja studiotilojen käytön elokuvatuotannossa. Kuvauksen tuli olla käsiva-raista, eikä kamerassa saanut käyttää suotimia tms. lisälaitteita. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaista on Dogme 95 -elokuvaliikkeen audiovisuaalinen estetiikka, eli kuvailla, eritellä ja tunnistaa olennaisia piirteitä ns. dogmaelokuvien käyttämistä kuvan ja äänen ilmai-sukeinoista. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko dogmaliikkeellä oma, tunnistettava ryh-mä-tyylinsä. Tutkimuksen kohteena oli neljä ensin valmistunutta dogmaelokuvaa: Dogma I: Juhlat, Dogma II: Idiootit, Dogma III: Mifune ja Dogma VI: julien donkey-boy.
Audiovisuaalisen estetiikan selvittämiseksi tutkielmassa tarkasteltiin ja vertailtiin elokuvien mise-en-scèneä, kuvausta, leikkausta ja ääntä sekä näiden muodostamaa esteettistä kokonai-suutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kriittistä lähilukua, joka perustui tutkittavien eloku-vien toistuvaan katsomiseen elokuvateatterioloissa ja videokopioiden avulla. Analyysi jakautui eri työvaiheisiin audiovisuaalisen estetiikan eri osa-alueiden mukaan siten, että kul-lakin katselukerralla kiinnitettiin huomiota johonkin tiettyyn osa-alueeseen ja sen ilmaisul-lisiin tekijöihin.
Tutkimus osoitti, että yhteisistä tuotantosäännöistä, pyrkimyksistä ja tarkoitusperistä huoli-matta Dogme 95 -elokuvat ovat audiovisuaaliselta estetiikaltaan monella tavalla erilaisia. Vaikka Dogme 95:n siveysvala rajoittaa tuotantomahdollisuuksia, se antaa kuitenkin ohjaajille vapaat kädet toteuttaa itseään sääntöjen asettamissa rajoissa. Elokuva-analyysi nosti tutkitta-vista filmeistä esiin myös huomattavia yhtäläisyyksiä. Yhteisiin tyylipiirteisiin kuuluvat mm. kuvauspaikkojen ja lavasteiden aitous, lavastuksen askeettisuus, luonnollisten valojen ja vä-rien yhdisteleminen, vastavalon käyttö, puvustuksen, maskeerauksen ja näyttelijä-työn realis-tisuus, improvisointi, kameranliikkeiden runsaus, kuvarajauksen ja tarkennuksen joustavuus, kallistukset, kuvalaadun rakeisuus, kuva- ja äänisiirtymien suoruus sekä valon ja äänen epäta-sainen jatkuvuus. Tuotanto-olojen ja jälkituotantomahdollisuuksien rajallisuuden vuoksi dogmaelokuvien yleisilme on hiomaton ja luonnosmainen. Edellä !
mainittujen yhteisten tyy-lipiirteiden voi katsoa muodostavan löyhän, mutta tunnistettavan ryhmätyylin. Tutkimustu-losten perusteella Dogme 95 -liikkeen audiovisuaalisesta estetiikasta voidaan osoittaa selkeitä yhteyksiä aiempiin realistisiin elokuvaliikkeisiin, kuten neorealismiin, uuteen aaltoon ja direct cinema/cinéma vérité -dokumentteihin, jotka ovat niin ikään vastustaneet valtavirtaelokuvan huoliteltua tyyliä. Dogme 95 on tuorein lenkki realististen vastarintasuuntausten ketjussa län-simaisen elokuvan historiassa.
Audiovisuaalisen estetiikan selvittämiseksi tutkielmassa tarkasteltiin ja vertailtiin elokuvien mise-en-scèneä, kuvausta, leikkausta ja ääntä sekä näiden muodostamaa esteettistä kokonai-suutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kriittistä lähilukua, joka perustui tutkittavien eloku-vien toistuvaan katsomiseen elokuvateatterioloissa ja videokopioiden avulla. Analyysi jakautui eri työvaiheisiin audiovisuaalisen estetiikan eri osa-alueiden mukaan siten, että kul-lakin katselukerralla kiinnitettiin huomiota johonkin tiettyyn osa-alueeseen ja sen ilmaisul-lisiin tekijöihin.
Tutkimus osoitti, että yhteisistä tuotantosäännöistä, pyrkimyksistä ja tarkoitusperistä huoli-matta Dogme 95 -elokuvat ovat audiovisuaaliselta estetiikaltaan monella tavalla erilaisia. Vaikka Dogme 95:n siveysvala rajoittaa tuotantomahdollisuuksia, se antaa kuitenkin ohjaajille vapaat kädet toteuttaa itseään sääntöjen asettamissa rajoissa. Elokuva-analyysi nosti tutkitta-vista filmeistä esiin myös huomattavia yhtäläisyyksiä. Yhteisiin tyylipiirteisiin kuuluvat mm. kuvauspaikkojen ja lavasteiden aitous, lavastuksen askeettisuus, luonnollisten valojen ja vä-rien yhdisteleminen, vastavalon käyttö, puvustuksen, maskeerauksen ja näyttelijä-työn realis-tisuus, improvisointi, kameranliikkeiden runsaus, kuvarajauksen ja tarkennuksen joustavuus, kallistukset, kuvalaadun rakeisuus, kuva- ja äänisiirtymien suoruus sekä valon ja äänen epäta-sainen jatkuvuus. Tuotanto-olojen ja jälkituotantomahdollisuuksien rajallisuuden vuoksi dogmaelokuvien yleisilme on hiomaton ja luonnosmainen. Edellä !
mainittujen yhteisten tyy-lipiirteiden voi katsoa muodostavan löyhän, mutta tunnistettavan ryhmätyylin. Tutkimustu-losten perusteella Dogme 95 -liikkeen audiovisuaalisesta estetiikasta voidaan osoittaa selkeitä yhteyksiä aiempiin realistisiin elokuvaliikkeisiin, kuten neorealismiin, uuteen aaltoon ja direct cinema/cinéma vérité -dokumentteihin, jotka ovat niin ikään vastustaneet valtavirtaelokuvan huoliteltua tyyliä. Dogme 95 on tuorein lenkki realististen vastarintasuuntausten ketjussa län-simaisen elokuvan historiassa.