Toimintatutkimus luokan työrauhan parantamiseksi.
KIVELÄ, SARI (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KIVELÄ, SARI
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-25Tiivistelmä
Aloittaessani työt luokanopettajana ensimmäinen luokkani oli suurehko normaaliopetuksen luokka, johon oli sattunut tulemaan useita ongelmaoppilaita. Huomasin pian, että muutama ongelmaoppilas pystyi käyttäytymisellään vaikeuttamaan koko luokan toimintaa. Päätin kokeilla erilaisia toimintamalleja, joilla pyrin saamaan luokan työrauhan ja oppimisilmapiirin sellaiseksi, että luokassa olisi kaikilla oppilailla hyvä olla ja opiskella.Toteutin tutkimuksen vuoden 1999 aikana. Tutkimus oli luonteeltaan toimintatutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää luokan oppilaiden suhtautumista häiriökäyttäytymiseen ja heidän käsityksiään käyttäytymisen syistä. Tutkimuksen päämääränä oli parantaa luokan työrauhaa ja oppilaiden kykyä toimia ryhmässä ja ottaa toiset huomioon ja sitä kautta saada luokan ilmapiiri oppimiseen ja opiskeluun optimaaliseksi.Tutkimuksen aikana teetin oppilailla erilaisia koulun sääntöihin ja hyviin tapoihin liittyviä kyselyitä. Kokeilin monia ratkaisuyrityksiä häirikköoppilaiden käyttäytymisen parantamiseksi ja oppilaiden työrauhan ja opiskelumahdollisuuksien parantamiseksi. Kokeilin mm. sääntöjen laatimista luokkaan oppilaiden itsensä kanssa, keskusteluja vanhempien kanssa, koulupsykologin tapaamisia, leirikoulua, häirikköoppilaiden hajasijoitusta eri luokkiin ja pienryhmäopetusta.Tutkimuksen aikana luokan työrauha parani, mutta kaikkia ongelmia ei saatu ratkaistuksi. Häirikköoppilaat olivat luokassa hallitsevassa asemassa eivätkä muut oppilaat pystyneet edes ryhmänä vaikuttamaan heidän käyttäytymiseensä. Opettajana pyrin puuttumaan epäkohtiin kaikin mahdollisin tavoin, mutta silti en saanut luokkaa toimimaan niin hyvin kuin olisin toivonut.Tutkimus tuotti joka tapauksessa monia yrityksiä, joista jotkut toimivat paremmin ja jotkut huonommin. Tutkimuksen tärkein anti minulle opettajana oli luottamus omiin taitoihin kasvattajana ja rohkeus kokeilla erilaisia ratkaisumalleja. Luokan kannalta tärkeimpiä asioita oli se, että oppilaat huomasivat, että luokan toimivuuden eteen sekä opettaja että vanhemmat ovat valmiit tekemään työtä. Joidenkin oppilaiden kohdalla tutkimus tuotti varmasti paljonkin positiivisia kokemuksia, vaikka he eivät välttämättä yhdistäneet ratkaisuyrityksiä tutkimukseen, vaan pitivät niitä normaaliin koulutyöhön kuuluvina.Asiasanat: työrauha - koulu, ongelmalapset - koulu, käyttäytymishäiriöt - koululaiset, kuri - koulu