Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ihmissuhteiden aakkosia oppimassa : aapisten ja lukukirjojen sosiaalinen vuorovaikutus osana alkuopetuksen sosiaalista kasvatusta

RIIHIMÄKI, NIINA (2000)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



RIIHIMÄKI, NIINA
2000

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-24
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Alkuopetuksessa sosiaalinen kasvu ja kasvatus ovat merkittävä osa kaikkea kouluoppimista. Itsetunnon vahvistaminen, yhteistyökykyjen kehittäminen ja sosiaalisten taitojen harjoittaminen luovat pohjaa tulevien vuosien koulutyölle sekä kaikelle ihmisten väliselle kanssakäymiselle elämässä. Toinen tärkeä ja pitkäjänteistä harjoittelua vaativa alkuopetuksessa opittava asia on lukutaito. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten lukemisen opettelemisessa käytettävien aapisten ja lukukirjojen tarinoissa on huomioitu koulun sosiaalisen kasvatuksen tavoitteita.Tutkimuksessa on kahden eri oppikirjasarjaan kuuluvan aapisen sekä lukukirjan tarinoita tutkittu sisällön analyysin menetelmällä. Tutkimusongelmana on ollut selvittää, millaisia sosiaalisia vuorovaikutustilanteita tarinat sisältävät, sekä sitä, tarjoavatko ne alkuopetusikäiselle lapselle ajankohtaisia ja koulun kasvatustavoitteiden mukaisia sosiaalisen oppimisen mahdollisuuksia.Tuloksina voidaan todeta, että tutkituissa oppikirjoissa sosiaalinen vuorovaikutus on määrällisesti runsasta ja sisällöllisesti monipuolista. Koulun sosiaalisen kasvatuksen tavoitteet tulevat huomioiduiksi, varsinkin yhteistyötaitojen merkitystä tähdennetään suuressa osassa tarinoita. Kaiken kaikkiaan sosiaalinen toiminta on kuitenkin melko haasteetonta kouluikäisen lapsen sosiaalisen kasvun ja kehityksen kannalta. Vuorovaikutustilanteiden osatekijät annetaan usein liian valmiina, eikä lukijan omille tulkinnoille jää riittävästi tilaa. Tämän vuoksi kirjat tarjoavat todellisia sosiaalisia oppimiskokemuksia melko vähän. Kokonaisuudessaan kirjat kuitenkin tukevat koulun sosiaalista kasvua ja kasvatusta sisältöjensä puolesta kohtuullisesti antaen samalla myönteisen sekä kannustavan kuvan kaikesta sosiaalisesta kanssakäymisestä.Asiasanat: sosiaalinen kasvatus - alkuopetus, koulutulokkaat, oppikirjat - alkuopetus - arviointi, lukutaito
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40481]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste