"Ne oli aika vauhdikkaita lauluja niin kun uskonnolle" : kuvaileva tutkimus Kamumessun tekemisestä ja kolmasluokkalaisten lasten hengellisestä elämästä
NIKUNLASSI, EVELIINA; PELTONEN, PAULIINA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
NIKUNLASSI, EVELIINA
PELTONEN, PAULIINA
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-05-25Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää koululaisjumalanpalveluksen tekemistä ja kolmasluokkalaisten lasten uskonnollista elämää. Koska uskontoon ja transsendenssiin liittyvä tutkimusaihe ei ole mitattavissa, valitsimme kvalitatiivisen, empiirisiin menetelmiin tukeutuvan tutkimusotteen. Tutkimusmenetelminä käytimme kyselykaavaketta, haastatteluja, kirjoitelmia ja omia tutkimuspäiväkirjamerkintöjämme sekä kokemuksiamme. 57 tamperelaista kolmannen luokan oppilasta osallistui tutkimukseen vastaamalla kirjallisesti rukouskyselyyn. Tampereen evankelis-luterilaisten seurakuntien nuorisomuusikkoa, Matti Mäkistä, haastattelimme koululaisjumalanpalveluksen tekemisen tueksi. Tekemämme Kamumessun toteutukseen osallistuneet Hämeenlinnan normaalikoulun kolmasluokkalaiset kirjoittivat kirjoitelmat, joiden perusteella valitsimme haastateltaviksi kuusi 24:stä oppilaasta.
Alun perin Kamumessun pohjaksi tarkoitetun rukouskyselyn merkitys kasvoi, kun saimme siitä arvokasta tietoa lasten rukoustyypeistä, rukousvastauksista, jumalakuvasta ja hengellisestä elämästä. Yleisimpiä rukoustyyppejä olivat pyyntö- ja kiitosrukoukset. Rukousvastauksia lapset kertoivat saaneensa erityisesti sairauteen ja vaaraan liittyneissä tilanteissa. Rukouskyselyn ja oppilaiden haastattelujen yhteiset tulokset kertoivat lasten jumalakuvaan liittyvän isällisiä ja äidillisiä piirteitä ja toisaalta kolmiyhteyden vaikutus näkyi vastauksista. Koti osoittautui tärkeimmäksi lapsen hengelliseksi kasvattajaksi, mutta koulun ja seurakunnan uskontokasvatus oli myös merkittävää. Lasten haastatteluista ilmeni, että suurin osa piti Kamumessua lapsille sopivana jumalanpalveluksena ja sai siitä positiivisia elämyksiä. Kamumessu osoittautui tarpeelliseksi uskonnollisten elämysten virittäjänä.
Asiasanat: uskonnollisuus - lapset, jumalakäsitykset - lapset, jumalanpalvelus - koulu, uskontokasvatus, uskonnollinen kehitys - lapset
Alun perin Kamumessun pohjaksi tarkoitetun rukouskyselyn merkitys kasvoi, kun saimme siitä arvokasta tietoa lasten rukoustyypeistä, rukousvastauksista, jumalakuvasta ja hengellisestä elämästä. Yleisimpiä rukoustyyppejä olivat pyyntö- ja kiitosrukoukset. Rukousvastauksia lapset kertoivat saaneensa erityisesti sairauteen ja vaaraan liittyneissä tilanteissa. Rukouskyselyn ja oppilaiden haastattelujen yhteiset tulokset kertoivat lasten jumalakuvaan liittyvän isällisiä ja äidillisiä piirteitä ja toisaalta kolmiyhteyden vaikutus näkyi vastauksista. Koti osoittautui tärkeimmäksi lapsen hengelliseksi kasvattajaksi, mutta koulun ja seurakunnan uskontokasvatus oli myös merkittävää. Lasten haastatteluista ilmeni, että suurin osa piti Kamumessua lapsille sopivana jumalanpalveluksena ja sai siitä positiivisia elämyksiä. Kamumessu osoittautui tarpeelliseksi uskonnollisten elämysten virittäjänä.
Asiasanat: uskonnollisuus - lapset, jumalakäsitykset - lapset, jumalanpalvelus - koulu, uskontokasvatus, uskonnollinen kehitys - lapset