Hyvin on värttinä värissyt! : hämeenlinnalaisten ala-asteen opettajien näkemyksiä oppilasarvioinnista
MYKRÄ, LAURA; SAARENKANTA, KRISTIINA (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MYKRÄ, LAURA
SAARENKANTA, KRISTIINA
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999Tiivistelmä
Tämä tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuskohteena oli viisi hämeenlinnalaista ala-asteen opettajaa kahdelta eri ala-asteelta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia heidän näkemyksiään oppilasarvioinnista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimustehtävänä oli selvittää hämeenlinnalaisten ala-asteen opettajien näkemyksiä palautteen antamisesta ja todistusarvioinnista, ja kerätä mielipiteitä sekä sanallisen että numeroarvioinnin hyvistä ja huonoista puolista sekä mahdollisista parannusehdotuksista.Tutkimus osoitti, että oppilasarviointiin kiinnitetään kouluilla hyvin paljon huomiota ja se on hyvin oppilaskeskeistä. Opettajat eivät ole valmiita luopumaan numeroarvostelusta, mutta sanallista arviointia pidetään oppilasta kannustavampana. Numeroille on olemassa oma paikkansa koulun arviointikäytännössä, mutta sen rinnalle toivotaan sanallisen arvioinnin mahdollisuutta kertomaan numeron taustoja. Tämän kaltaista yhdistettyä arviointia voidaan kutsua hybridiarvosteluksi. Tärkeimmäksi tutkimustulokseksi nousi hyvin laaja yhteistyö eri tahojen kesken oppilasarviointia annettaessa. Yhteistyöhön liittyvät kiinteästi opettaja, oppilas, vanhemmat ja muut opettajat.Asiasanat: oppilasarviointi - peruskoulun ala-aste, oppilasarviointi - käsitykset - opettajat