Oman toiminnan ohjaus, valvonta ja kontrolli aktiivisessa oppimisympäristössä : peruskoulun neljäsluokkalaisten ryhmätyön suunnittelu, toteutus ja arviointi
KARPPINEN, EILA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KARPPINEN, EILA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee oppilaiden oman työn suunnittelua, työn toteutusta ja arviointia oppilaita aktivoivassa oppimisympäristössä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on 1990-luvun kasvatustieteellinen tutkimus, missä keskeistä ovat oppilaan ja opettajan muuttuneet roolit.Tutkimus on luonteeltaan kuvaileva sekä viitekehyksen että havaintomateriaalin osalta. Tutkin oppilaiden ryhmätyöskentelyssä heidän metakognitiivisia taitoja, mitkä liittyvät oppilaan oman toiminnan ohjauksen, valvonnan ja kontrollin itsesäätelyyn.Havainnointi suoritettiin helmi-maaliskuussa 1994 Hyvinkäällä Hakalan ala-asteella, luokassa 2,4B. Neljäsluokkalaisten toiminnan havainnointi (10-11-vuotiaita) kesti yhden kouluviikon ajan. Tutkimusjoukkoon kuului kymmenen oppilasta, viisi tyttöä ja viisi poikaa. Katsoin oppilaiden kanssa päivittäin nauhoituksia heidän toiminnastaan ryhmissä. Katselun tarkoituksena oli saada oppilas tiedostamaan oman työskentelynsä eteneminen. Katselujen yhteydessä ilmenneestä keskustelusta kartoitin oppilaiden ajattelua tiedon käsittelijöinä ja annetun tehtävän suorittajina. Keskustelut äänitettiin. Minäkuvakyselyt ja itsearvostusta kuvaava testi antoivat tietoa oppilaiden käsityksistä itsestään oppijoina ja oppijoiden suhteesta kouluun. Opettajan haastattelu on toiminut runkona luokan toiminnan ymmärtämiselle.Kysymykset, joihin halusin etsiä vastauksia ovat seuraavia:1. Mitä toiminnan itsesäätelyä esiintyi ryhmätyöskentelyssä prosessin aikana, a) suunnittelussa, b) työn toteutuksessa ja c) arvioinnissa?2. Mitkä tilannetekijät tai muut tekijät olivat yhteydessä itsesäätelyn esiintymiseen?3. Olivatko oppilaille sallitut vapaus, vastuu ja valinnaisuus yhteydessä itsesäätelyyn ja jos olivat, niin miten ja milloin?Suunnittelussa tutkin tavoitteiden määrittelyä, toiminnan eri ratkaisukeinojen suunnittelua ja tulosten ennakointia. Tehtävän toteutuksessa analysoin toiminnan valvontaa ja toiminnan muuttamista. Tehtävän päättämisessä tutkimuksen kohteena olivat suorituksen lopettaminen sekä oman toiminnan arviointi ja suorituksen tarkastaminen.Kaikissa projektin osissa esiintyi oman toiminnan ohjausta, valvontaa ja kontrollia, mutta ei kaikilla oppilailla. Lapsilla, joilla oli hyvät toiminnan itsesäätelytaidot, tulivat esille myös affektiivisen alueen vahvuus ja tehtävän mukaan orientoituminen.Vapaus ja valinnaisuus mahdollistivat työskentelyssä oppilaiden oman aktiivisen toiminnan. Vastuu oli läheisesti yhteydessä hallittuun toimintaan. Toiminnan itsesäätelytaitoja on harjoiteltava myös ulkoisilta järjestelyiltään aktiivisuutta korostavissa oppimisympäristöissä. Oppilaiden asioiden ymmärtämistä on kontrolloitava ja kokonaisuuksien erittely on tärkeä taito toiminnan itsesäätelyn kehittymiselle.Asiasanat: ryhmätyö - koulu, metakognitio - koululaiset, lapset - ajattelu, oppimisympäristö