"Yhteistyötä vai yrmistelyä" : tutkimus lastentarhanopettajien ja luokanopettajien välisestä yhteistyöstä
KANTONIEMI, TERHI; POHJONEN, HELI (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KANTONIEMI, TERHI
POHJONEN, HELI
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa lastentarhanopettajien ja alkuopettajien yhteistyötä, heidän suhtautumistaan toiseen ammattiryhmään sekä heidän mielipiteitään lastentarhanopettajakoulutuksen muuttumisesta.Tukimuksen pääongelmat ovat:1. Millaista yhteistyötä lastentarhanopettajat ja luokanopettajat tekevät ja miten he suhtautuvat yhteistyöhön?2. Miten yhteistyötä voisi kehittää?3. Millaiset yhteistyövalmiudet kasvattajat ovat saaneet koulutuksessaan?4. Miten lastentarhanopettajat ja luokanopettajat suhtautuvat lastentarhanopettajakoulutuksen yliopistollistamiseen?5. Miten lastentarhanopettajat ja luokanopettajat suhtautuvat toisiinsa?Tutkimusjoukkona olivat 125 Hollolan, Hämeenlinnan ja Kurikan kunnissa toimivaa lastentarhanopettajaa ja luokanopettajaa. Tutkimuksemme kato oli 17 %. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja analysoitiin frekvenssien, ristiintaulukointien, korrelaatioiden ja faktorianalyysien avulla. Ryhmien välisiä eroja testattiin khin neliö- ja t-testeillä.Tutkimukseemme osallistuneista kasvattajista n. 89 % pitää lastentarhanopettajan ja alkuopettajan yhteistyötä tarpeellisena. Yhteistyön uskotaan hyödyttävän lasta, helpottavan luokanopettajien työtä ja vähentävän esi- ja alkuopetuksen päällekkäisyyksiä. Esiopettajina toimivista lastentarhanopettajista n. 91 % ja alkuopettajista n. 55 % tekee yhteistyötä toisen ammattiryhmän kanssa. Yhteistyön yleisimpiä muotoja ovat mm. erilaiset tiedonvaihtoon liittyvät kokoukset ja molemminpuoliset vierailut. Ongelmiksi koetaan yhteistyövastuun epämääräisyys, ajan puute, työmäärän lisääntyminen ja liian vähäinen koulutus yhteistyöhön. Noin puolet kyselyyn osallistuneista kasvattajista kertoo ettei ole koulutuksessaan saanut minkäänlaisia valmiuksia lastentarhanopettajan ja luokanopettajan väliseen yhteistyöhön. Kasvattajien mielestä heillä itsellään on päävastuu yhteistyön tekemisestä, kuitenkin kunnalta toivotaan ohjausta tai aloitetta yhteistyöhön. Lastentarhanopettajista n. 96 % pitää lto-koulutuksen siirtoa korkeakouluun tarpeellisena, mutta luokanopettajien oli vaikea ottaa kantaa lto-koulutuksen muuttumiseen. 59 % luokanopettajista on kuitenkin sitä mieltä, että saman tiedekunnan alaisuuteen siirtyminen helpottaa yhteistyöhön ryhtymistä. Kasvattajat arvioivat itsensä yleensä myönteisemmin kuin toinen ammattiryhmä. Luokanopettajista heillä on keskenään hyvin erilaiset käsitykset, mutta lastentarhanopettajien piirteistä ollaan yksimielisiä. Lastentarhanopettajan tyypillisimpinä piirteinä pidetään avoimuutta ja aktiivisuutta ja luokanopettajaan yhdistetään suunnittelevuus ja hyvä koulutus.Asiasanat: lastentarhanopettajat, luokanopettajat, esiopetus, alkuopetus, yhteistyö - opettajat