Ville ja Feuerstein : Feuersteinin oppimistaitojen harjoitusohjelman vaikutus luku- ja kirjoitusvaikeuksisen oppilaan kognitiivisiin taitoihin
JUVONEN-NIHTINEN, MAARIT; MELKINEN, TIINA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JUVONEN-NIHTINEN, MAARIT
MELKINEN, TIINA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Luku- ja kirjoitusvaikeuksia on noin 12-15%:lla peruskoulun oppilaista. Luku- ja kirjoitusvaikeuksien diagnoosiluokka on laaja sekä heterogeeninen ja luki-vaikeudet ilmenevät eri oppilailla eri tavoin.Lurian mukaan kaikki kognitiivinen toiminta perustuu aivojen tarkkaavuus, prosessointi ja suunnittelu -yksiköiden yhteistoimintaan. Luku- ja kirjoitusvaikeuksisten oppilaiden kognitiivisia toimintoja tutkittaessa on havaittu, että heillä esiintyy ongelmia mm. tarkkaavuudessa, visuaalisessa hahmottamisessa ja toiminnan ohjauksessa. Luku- ja kirjoitusvaikeuksisten opetuksessa onkin otettu käyttöön erilaisia opiskelutaitojen ja ajattelutoimintojen kehittämiseen tarkoitettuja opetusohjelmia ja -menetelmiä, joiden tavoitteena on parantaa oppilaan puutteellisia kognitiivisia toimintoja.Oppimista, opettamista ja oppimisen arvioimista käsittelevä Feuerstein-menetelmä perustuu rakenteellisen kognitiivisen muovautuvuuden ja ohjatun oppimiskokemuksen teorioihin. Menetelmässä oppilaan kognitiivisia kykyjä arvioidaan dynaamisen oppimispotentiaalin arviointimenetelmän ja kognitiivisen kartan avulla. Oppilaan puutteellisia kognitiivisia toimintoja kehitetään oppimistaitojen harjoitusohjelman (Instrumental Enrichment, IE) avulla.Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, parantaako Feuersteinin oppimistaitojen harjoitusohjelman käyttö luku- ja kirjoitusvaikeuksisen Villen tarkkaavuutta, visuaalista hahmottamista ja toiminnan ohjausta.Tässä yhden tapauksen koeasetelmana toteutetussa tutkimuksessa käytettiin AB-tutkimusasetelmaa. Tutkimushenkilönä oli erityiskoulussa opiskeleva luku- ja kirjoitusvaikeuksinen poika. Hän oli tutkimuksen käsittelyvaiheen alkaessa 12-vuotias. Feuersteinin oppimistaitojen harjoitusohjelman vaikutusta tutkimushenkilön tarkkaavuuden, visuaalisen hahmottamisen ja toiminnan ohjauksen kykyihin arvioitiin neuropsykologisten testien avulla. Tutkimuksen perustasovaihe oli testiosiosta riippuen joko kahden tai yhdentoista kuukauden pituinen. Käsittelyvaihe oli yhdeksän kuukauden pituinen ja tutkimushenkilö sai sen aikana IE-opetusta pääosin kolme kertaa viikossa yhteensä 74 tuntia.Tutkimuksen tulosten perusteella Feuersteinin oppimistaitojen harjoitusohjelma paransi tutkimushenkilön toiminnan ohjausta. Tulokset antoivat myös viitteitä tutkimushenkilön tarkkaavuuden paranemisesta.Asiasanat: lukihäiriöt, kognitio - lapset, opetusmenetelmät - Feuerstein