Palvelusitoumus peruskoulun ala-asteen sisäisessä kehittämisessä
RENTOLA, JUSSI; TAITTONEN, HEIKKI (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
RENTOLA, JUSSI
TAITTONEN, HEIKKI
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Hämeenlinnan kaupunki on palvelusitoumuksellaan lähestynyt kunnallisissa kehittämistoimenpiteissä kansalaisdemokratiaa. Palvelusitoumusjärjestelmän avulla kunnat voivat määritellä julkisen palvelutoiminnan perusteet. Kaupunkilaisten osallistumismahdollisuuksia ja kaupungin velvollisuuksia palvelujen laadun parantamiseksi on korostettu ottamalla huomioon asiakaslähtöisyys. Palvelusitoumusjärjestelmän avulla Hämeenlinnan kaupunki voi itsenäisesti vastata hajautetun kunnallisjärjestelmän aiheuttamiin ongelmiin.Palvelusitoumusjärjestelmä Hämeenlinnassa on rakennettu hierarkiseksi. Kaupunginvaltuusto on antanut koko kaupunkia koskevan Hämeenlinna-sitoumuksen, johon perustuvat eri hallintokuntien antamat omat palvelusitoumukset. Eri hallintokuntien alaiset erilliset yksiköt, esimerkiksi kaupungin ala-asteet voivat antaa omia, yhä yksilöllisempiä ja konkreettisempia palvelusitoumuksia. Tässä työssä käsittelemme Hämeenlinnan kaupungin koulutuslautakunnan julkaisemaa palvelusitoumusta.Tutkimuksessa selvitetään koulutuslautakunnan palvelusitoumusta ja sen tunnettavuutta luokanopettajien ja ala-asteen oppilaiden huoltajien näkökulmasta. Vastaajaryhmien ilmaisemien mielipiteiden ja käsityserojen perusteella tarkastelemme, kuinka palvelusitoumus tukee käytännön koulutyötä.Kyselytutkimus sisältää osa-alueita, jotka käsittelevät palvelusitoumusta, palvelusitoumusta koulutyön kehittämisessä ja koulutuksen laatua Hämeenlinnassa. Aineisto kerättiin keväällä 1996 kyselylomakkeiden avulla.Tutkimus osoitti, että vastaajat olivat melko tyytyväisiä käytännön koulutyön ja palvelusitoumuksen kohtaamisen onnistumisesta. Hämeenlinnan kaupungin koulutuslautakunnan palvelusitoumukseen myönteisimmin suhtautuivat oppilaiden huoltajat, joilla on kouluikäisten lasten lisäksi myös alle kouluikäisiä lapsia.Asiasanat: peruskoulu - kehittäminen, julkiset palvelut - kehittäminen - Hämeenlinna, koulut - laatu - Hämeenlinna, koulunuudistus