Oppilasaineksen heterogeenisuuden yhteydestä opettajan työssä viihtyvyyteen peruskoulun ala-asteen kuudennella luokalla
KOKKO, HARRI; MUURONEN, JARI (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOKKO, HARRI
MUURONEN, JARI
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella oppilaiden vaikutusta opettajan työssä viihtyvyyteen vaikuttavana tekijänä. Toteutimme tutkimuksemme empiirisen osan haastattelemalla kuudensien luokkien opettajia viidellä eri ala-asteella, puolistrukturoitua haastattelulomaketta käyttäen. Kohderyhmäksi valitsimme nimenomaisesti kuudensien luokkien opettajat, koska oletimme oppilaiden alkavalla murrosiällä olevan yhteyden heidän käyttäytymiseensä luokkatilanteessa ja vaikuttavan näin myös opettajan työssä viihtyvyyteen.Tutkimuksemme pääongelma oli:Miten opettaja kokee oppilasaineksen vaikuttavan työssä viihtyvyyteensä?Lisäksi tutkimme:- Miten opettajat huomioivat erilaiset oppilaat luokassaan?- Miten oppilaiden erilaisuus vaikuttaa opettajien työssä viihtyvyyteen?- Opetusryhmän koon ja heterogeenisuuden merkitystä työssä viihtyvyyteen?- Alkavan murrosiän vaikutusta opettajien työssä viihtyvyyteen?- Millaista häiriökäyttäytymistä luokassa esiintyy ja kuinka se vaikuttaa opettajan viihtyvyyteen työssään.Tutkimusmenetelmäksi valitsimme puolistrukturoidun haastattelulomakkeen naturalistisen paradigman mukaisesti. Tulokset analysoimme induktiivisen aineiston käsittelymenetelmän avulla. Tutkimusongelmasta ja kohderyhmästä johtuen valitsimme kvalitatiivisen tutkimustavan; tutkittaessa ihmistä on hyvä olla itse kosketuksissa koehenkilöiden kanssa. Uskomme näin päässeemme totuudenmukaiseen, aitoon lopputulokseen tutkimuksessamme.Tutkimuksemme tuloksista saatoimme todeta, että oppilaiden osuus koettiin merkittäväksi työssä viihtyvyyteen vaikuttavaksi tekijäksi. Ne tekijät oppilaissa, jotka opettajien viihtyvyyteen vaikuttavat, ovat pääsääntöisesti samoja kaikilla opettajilla. Toisaalta se, kuinka ne opettajaan vaikuttavat, vaihtelevat opettajan persoonan mukaan.Tämän tutkimuksen tulokset ovat ainutlaatuisia, mutta sovellettavissa käytännön elämään tarkasteltaessa ala-asteen opettajien työssä viihtyvyyttä tällä hetkellä, aikana jolloin opettajan työn arvostus on kärsinyt inflaation. Pyrimme tutkimuksemme avulla antamaan lukijalle realistisen käsityksen asian tämänhetkisestä tilasta tieteellistä tutkimusmenetelmää käyttäen.Asiasanat: työviihtyvyys - opettajat, työtyytyväisyys - opettajat