Kuudesluokkalaisten tulevaisuusajattelu ja tulevaisuudenkuva yläasteesta
KAUPPI, JOHANNA; LAHTINEN, MARIKA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KAUPPI, JOHANNA
LAHTINEN, MARIKA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kuudesluokkalaisten tulevaisuusajattelua ja tulevaisuudenkuvaa yläasteesta. Tulevaisuusajattelua ja tulevaisuudenkuvaa on lähestytty tutkimuksen teoriataustassa Hirsjärvi & Remeksen (1986) määritelmän mukaan, jossa tulevaisuusajattelu nähdään tulevaisuuteen suuntautuvien käsitysten ja mielikuvien kokonaisuutena ja tulevaisuudenkuva sen alakäsitteenä. Tässä tutkimuksessa alakäsitteen muodostaa yläaste. Tutkimuksen pääteoriaksi on valittu Jari-Erik Nurmen (1989) malli nuorten tulevaisuuteen suuntautumisesta. Mallin mukaan nuori suuntautuu tulevaisuuteen kolmen psykologisen prosessin motivaation, suunnittelun ja arvioinnin kautta.Tutkimuksen pääongelmat jaettiin kolmeen varsinaiseen ongelmaan, joihin haettiin vastausta alaongelmien avulla. Pääongelmat olivat seuraavat:1. Millainen on kuudesluokkalaisten tulevaisuudenkuva yläasteesta?1.1. Eroavatko tyttöjen ja poikien tulevaisuudenkuvat toisistaan?1.2. Millaisilla tekijöillä on yhteyttä tulevaisuudenkuvan muodostumiseen yläasteesta?2. Millaiseksi kuudesluokkalaiset arvioivat tulevaisuutensa?2.1. Eroaako tyttöjen ja poikien tulevaisuusajattelu toisistaan?2.2. Millaisilla tekijöillä on yhteyttä kuudesluokkalaisten tulevaisuusajatteluun?3. Onko löydettävissä yhteyttä kuudesluokkalaisten tulevaisuudenkuvan yläasteesta ja tulevaisuusajattelun välillä?Tutkimusaineisto kerättiin Hämeenlinnan kaupungin neljältä ala-asteen 6. luokalta. Tutkimukseen osallistui kaikkiaan 130 oppilasta, joista tyttöjä oli 59 ja poikia 71. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Mittavälineinä olivat kyselylomake, joka sisälsi 58 strukturoitua väittämää ja seitsemän avointa kysymystä sekä essee-kirjoitelmat.Kuudesluokkalaisten tulevaisuudenkuva yläasteesta muodostui neutraaliksi. Ystävät ja heidän mukanaolo siirtymävaiheessa koettiin myönteiseksi asiaksi. Negatiivisiksi asioiksi koettiin vanhemmat oppilaat, kouluympäristön erilaisuus ja jännittäminen. Kuitenkin yläasteelle haluaa siirtyä 91% kuudesluokkalaisista. Kuudesluokkalaiset suhtautuvat tulevaisuuteen optimistisesti. Oppilaat suunnittelevat tulevaisuuttaan suhteellisen vähän. Tytöt suunnittelevat tulevaisuuttaan enemmän vanhempien ja ystävien kanssa kuin pojat. Koulumenestyksellä ja kouluviihtyvyydellä oli positiivinen yhteys optimistiseen tulevaisuuskäsitykseen. Tulosten mukaan koulu omalta osaltaan luo positiivista tulevaisuuskäsitystä. Koulussa tulisi olla enemmän mahdollisuuksia ja aikaa myös tulevaisuuskasvatukselle.Asiasanat: tulevaisuudenodotukset - koululaiset, elämänodotukset - nuoret, peruskoulun yläaste