Miesopettajaan kohdistuvat rooliodotukset ala-asteella
KAUKINEN, KARI (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KAUKINEN, KARI
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten opettajien, huoltajien ja oppilaiden rooliodotukset poikkeavat toisistaan ja minkälaisia rooliodotuksia kohdistuu miesopettajaan ala-asteella. Lisäksi tarkastellaan, esiintyykö eroja rooliodotuksissa eri sukupuolien välillä.Tämän työn ongelmat ovat:1. Poikkeavatko oppilaiden, vanhempien, opettajien, miesten ja naisten rooliodotukset miesopettajista toisistaan?2. Minkälaisia feminiinisiä (mm. hoivaavuus) ja maskuliinisia (mm. leikkisyys) odotuksia (oppilaat, opettajat ja vanhemmat) kohdistuu miesopettajaan?3. Mikä on miesopettajan merkitys miehen mallina tytöille (mies sukupuolen mallina ja turvallisena tutustuttajana miessukupuoleen) ja pojille (samaistumispinnan antajana)?4. Kuinka tärkeätä vanhemmille, oppilaille, opettajille, miehille ja naisille on se, että koulussa on miesopettaja/-opettajia?Tutkimuksen kohteena on Lahden kaupungin Metsäkankaan ala-asteen ja Kiveriön ala-asteen oppilaat, heidän vanhempansa ja opettajat sekä Lotilan ala-asteen opettajat. Oppilaat vastasivat kyselyyn 100 %, opettajat 60 % ja vanhemmat 86 %. Tutkimuksen ongelmiin etsittiina vastausta suorittamalla kysely lomakkeilla. Vastaukset faktoroitiin faktorianalyysillä, jonka jälkeen muodostettiin summamuuttujat ja ryhmien väliset erot testattiin t-testillä. Lopuksi suoritettiin kaksisuuntainen varianssianalyysi.Tutkimus osoitti, että opettajien ja huoltajien rooliodotuksissa oli vain pieniä eroja, mutta miesten ja naisten odotuksissa oli hivenen suurempia odotuseroja. Miehillä oli konservatiivisempi käsitys miehen roolista ala-asteella. Pääsääntöisesti miesopettajilta odotettiin sekä maskuliinisia että feminiinisiä arvoja, josta tutkimuksen perusteella on tehty johtopäätös, että miesopettajien odotetaan olevan ala-asteella sosiaaliselta sukupuolirooliltaan androgyynisiä, jossa latautuu sekä maskuliinisuus että feminiinisyys.Asiasanat: opettajat - miehet - peruskoulun ala-aste, sukupuoliroolit - opettajat, roolit - opettajat