PÄIVÄKODIN TYÖNTEKIJÖIDEN AMMATILLINEN OSAAMINEN. Kasvatustieteen kandidaatit, sosionomit ja lähihoitajat kertovat osaamisestaan omassa työssään.
KOIVULA, HENNA (2012)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOIVULA, HENNA
2012
Kasvatustiede, varhaiskasvatus - Early Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2012-12-07Tiivistelmä
Päiväkotityöllä on omat erityiset osaamisvaatimuksensa, jotka ovat hyvin moninaiset. Niihin vaikuttavat paljon myös yhteiskunnalliset tekijät. Päiväkodin eri ammattiryhmien edustajilla on omat osaamisalueensa, jotka työntekijöiden on tärkeää tiedostaa. Tiedostaminen helpottaa moniammatillisessa tiimissä työskentelyä ja jäsentää käytännön työtä.
Tässä tutkimuksessa etsittiin vastauksia siihen, mitä keskeisiä ammatilliseen osaamiseen liittyviä sisältöjä välittyy päiväkodin ammattilaisten kertomuksista ja mitä mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksiä eri ammattiryhmien välillä sisällöistä löytyy. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitä kertomukset valottavat päiväkodin ammattilaisten ammatillisen osaamisen rajapinnoista suhteessa muihin päiväkodin työntekijöihin.
Tutkimuksen viitekehys koostuu yhteiskunnallisten tekijöidenvarhaiskasvatukseen ja päivähoitoon kohdistuvien vaikutusten kuvailusta. Näkökulmana on lähihistoria, nyky-yhteiskunta sekä tulevaisuus. Lisäksi viitekehyksessä keskitytään eri yhteiskunnallisten tahojen tulkintoihin, jotka kohdistuvat päivähoidon ja päiväkotityön tehtäviin. Päiväkodin ammattilaisten osaaminen on myös tarkastelun kohteena.
Tutkimuksen aineistonhankinnan menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua narratiivista haastattelua. Haastateltuja oli yhdeksän; kolme kasvatustieteen kandidaattia, kolme sosionomia ja kolme lähihoitajaa. Haastatellut olivat käyneet läpi koulutuksensa siinä muodossa, kun sitä vielä tälläkin hetkellä toteutetaan. Analyysi perustui narratiivien analyysiin. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin kategorisoiden päiväkodin työntekijöiden kertomuksia. Kategoriat muotoutuivat haastattelukysymysten sisällöistä.
Tulosten mukaan kasvatustieteen kandidaattien ja sosionomien osaamisessa korostui pedagoginen osaaminen, lähihoitajilla perushoito ja suhde lapsiin. Osaamisen rajoja tuli esille, mutta käytännössä ne olivat häilyvät. Kaikki tekee-kaikkea-työnjako vaikutti olevan yleinen ilmiö, vaikka jonkin verran vastuunjakoa ilmeni työyhteisöissä.
Avainsanat: ammatillinen osaaminen, narratiivinen tutkimus, päiväkotityö
Tässä tutkimuksessa etsittiin vastauksia siihen, mitä keskeisiä ammatilliseen osaamiseen liittyviä sisältöjä välittyy päiväkodin ammattilaisten kertomuksista ja mitä mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksiä eri ammattiryhmien välillä sisällöistä löytyy. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitä kertomukset valottavat päiväkodin ammattilaisten ammatillisen osaamisen rajapinnoista suhteessa muihin päiväkodin työntekijöihin.
Tutkimuksen viitekehys koostuu yhteiskunnallisten tekijöidenvarhaiskasvatukseen ja päivähoitoon kohdistuvien vaikutusten kuvailusta. Näkökulmana on lähihistoria, nyky-yhteiskunta sekä tulevaisuus. Lisäksi viitekehyksessä keskitytään eri yhteiskunnallisten tahojen tulkintoihin, jotka kohdistuvat päivähoidon ja päiväkotityön tehtäviin. Päiväkodin ammattilaisten osaaminen on myös tarkastelun kohteena.
Tutkimuksen aineistonhankinnan menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua narratiivista haastattelua. Haastateltuja oli yhdeksän; kolme kasvatustieteen kandidaattia, kolme sosionomia ja kolme lähihoitajaa. Haastatellut olivat käyneet läpi koulutuksensa siinä muodossa, kun sitä vielä tälläkin hetkellä toteutetaan. Analyysi perustui narratiivien analyysiin. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin kategorisoiden päiväkodin työntekijöiden kertomuksia. Kategoriat muotoutuivat haastattelukysymysten sisällöistä.
Tulosten mukaan kasvatustieteen kandidaattien ja sosionomien osaamisessa korostui pedagoginen osaaminen, lähihoitajilla perushoito ja suhde lapsiin. Osaamisen rajoja tuli esille, mutta käytännössä ne olivat häilyvät. Kaikki tekee-kaikkea-työnjako vaikutti olevan yleinen ilmiö, vaikka jonkin verran vastuunjakoa ilmeni työyhteisöissä.
Avainsanat: ammatillinen osaaminen, narratiivinen tutkimus, päiväkotityö