Motoriikasta matematiikkaan : onko motoristen taitojen ja lukukäsitteen hallinnan välillä yhteyttä?
MÄKELÄ, ANNIKA; VILPPONEN, HANNALEENA (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MÄKELÄ, ANNIKA
VILPPONEN, HANNALEENA
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, onko peruskoulun ensimmäisen luokan oppilaiden motorisilla taidoilla yhteyttä lukukäsitteen hallintaan. Pyrimme myös tutkimaan, onko väliintulevilla muuttujilla: matemaattinen ajattelu ja minäkäsitys vaikutusta oppilaan motorisiin taitoihin ja/tai lukukäsitteen hallintaan.Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää vastaus seuraaviin ongelmiin:1. ongelmaOnko perusjoukon motorisilla taidoilla ja lukukäsitteen hallinnalla keskinäistä yhteyttä?2. ongelmaOnko väliintulevilla muuttujilla, matemaattinen ajattelu ja minäkuva, yhteyttä motoristen taitojen ja lukukäsitteen hallintaan?Tutkimuksemme kohderyhmänä oli yksi Hämeenlinnan kaupungin peruskoulun ala-asteen ensimmäinen luokka. Kartoittaviin testeihin osallistui koko luokka (19 oppilasta), josta valittiin perusjoukko (7 oppilasta), jolle puolestaan suoritettiin kaksi yksilötestiä.Tutkimusotteemme oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Suoritimme neljä testiä. Kartoittavien testien tarkoituksena oli selvittää tutkittavien matemaattisen ajattelun sekä motoristen taitojen suoritustaso. Perusjoukolle suoritetut yksilötestit puolestaan pyrkivät selvittämään heidän lukukäsitteen hallintaan liittyvät taitonsa sekä minäkäsityksen. Analysointimenetelmänä käytimme verbaalista analysointia, jossa tarkastelimme oppilaskohtaisesti perusjoukon oppilaiden suoriutumista eri testeissä. Analysoinnissa pyrimme myös antamaan kokonaiskuvan oppilaiden kehitystasosta motorisissa taidoissa sekä lukukäsitteen hallinnassa. Tutkimustulosten sanallisessa analysoinnissa tarkastelimme myös jokaisen tutkittavan suoritusta tutkimusongelmien valossa.Tutkimuksen kartoittavat testit ja perusjoukolle suoritettavat yksilötestit osoittivat, että motoristen taitojen ja lukukäsitteen hallinnan välillä on havaittavissa selvä yhteys. Samoin minäkäsitys ja matemaattinen ajattelu vaikuttivat selvästi lukukäsitteen hallintaan ja motoriikan taitoihin.Asiasanat: motoriikka - lapset, motorinen kehitys, matematiikka - oppiminen, minäkuva - lapset, luvut - ymmärtäminen, käsitteet - ymmärtäminen