Liikuntaan erikoistuvien luokanopettajaopiskelijoiden ja liikuntaa pääaineenaan opiskelevien liikunnallinen kasvuilmapiiri, persoonallisuus, liikunnallinen harrastuneisuus sekä suhtautuminen liikunnan opetukseen
MATTILA, MARKKU; SAARINEN, TIMO (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MATTILA, MARKKU
SAARINEN, TIMO
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa liikuntaan erikoistuvien luokanopettajaopiskelijoiden ja liikuntaa pääaineenaan opiskelevien liikunnallista kasvuilmapiiriä, persoonallisuutta, liikunnallista harrastuneisuutta sekä heidän suhtautumistaan liikunnan opetukseen. Yhtenä tehtävänämme on tutkia mahdollisia eroavaisuuksia kyseisissä asioissa koeryhmien välillä.Aineisto kerättiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Strukturoiduista kysymyksistä saadut tulokset olemme käsitelleet tilastollisesti SPSS for Windows -ohjelmalla ja avoimet kysymykset sellaisinaan koehenkilöiden vastausten perusteella. Koehenkilöjoukkomme muodostuu Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen liikuntaan erikoistuvista luokanopettajaopiskelijoista sekä Jyväskylän yliopiston liikuntatieteen opiskelijoista. Molempiin koeryhmiin kuuluu 45 henkilöä, jotka ovat iältään 19-35-vuotiaita. Koehenkilöistä naisia on 53 ja miehiä 37.Tutkimuksemme mukaan sekä aineenopettaja- että luokanopettajaopiskelijoiden minäkuva on erittäin positiivinen ja heidän liikunnallinen kasvuilmapiirinsä on ollut pääosin myönteinen. Ehdottomasti tärkeimmäksi koululiikunnan tavoitteeksi molemmat koehenkilöryhmät määrittivät positiivisen minäkuvan luomisen. Eri liikuntalajien taidot ja koululiikunnassa tarvittavien mallien näyttö on jäsentynyt paremmin aineenopettaja- kuin luokanopettajaopiskelijoille. Aineenopettajaopiskelijat kaipaavat myös luokanopettajaopiskelijoita enemmän lisätunteja koululiikuntaan.Luokanopettajaopiskelijat pitävät telinevoimistelun, uinnin ja musiikkiliikunnan opetusta selvästi vaikeampana kuin aineenopettajaopiskelijat, jotka puolestaan pitävät
palloilulajien opetusta paljon vaikeampana kuin luokanopettajaopiskelijat. Oman tasoisten tehtävien teettäminen jokaisella oppilaalla on molempien koehenkilöryhmien mielestä ylivoimaisesti toimivin keino tuoda myönteisiä elämyksiä koululiikuntaan.Asiasanat: opettajankoulutus - luokanopettajat, aineenopettajat - liikunta, liikunta - opetus - käsitykset, liikunta - harrastukset - opiskelijat
palloilulajien opetusta paljon vaikeampana kuin luokanopettajaopiskelijat. Oman tasoisten tehtävien teettäminen jokaisella oppilaalla on molempien koehenkilöryhmien mielestä ylivoimaisesti toimivin keino tuoda myönteisiä elämyksiä koululiikuntaan.Asiasanat: opettajankoulutus - luokanopettajat, aineenopettajat - liikunta, liikunta - opetus - käsitykset, liikunta - harrastukset - opiskelijat