Peruskoulun yläluokkien oppilaiden käsityksiä terveystiedon opetuksesta
ASIKAINEN, MAARIA (2009)
ASIKAINEN, MAARIA
2009
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-04-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19709
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19709
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee yläkoulun oppilaiden käsityksiä terveystiedon opetuksesta opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin tavoitteisiin nähden. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää terveystiedon opetussuunnitelman perusteiden toteutumista peruskoulun yläkoulun oppilaiden näkökulmasta.
Aineistona on kyselylomakehaastattelun avulla koottu materiaali Tampereen peruskoulujen yläkoulun oppilaiden vastauksia. Kyselyyn osallistui 123 oppilasta, joilta on kartoitettu käsityksiä terveystiedon opetuksesta. Kysymykset perustuvat Maailman terveysjärjestön (WHO) meneillään olevaan Koululaistutkimuskyselyyn. Aineiston analyysissä on myös verrattu tuloksia osin WHO:n koululaiskyselyn tuloksiin. Kansainvälinen ja laaja WHO-kysely on antanut erittäin hyvän taustatiedon jo kartoitetusta alueesta ja tulosten hyödynnettävyydestä. Suomi on osallisena tässä tutkimuksessa yhtenä maana ja lisää tulosten vertailumahdollisuutta.
Tuloksia verrattiin WHO:n kyselyyn oppilaiden koulukokemuksista. Tämän tutkimuksen tulokset vastasivat vain osin WHO:n tuloksia: tärkeiksi koettiin oikeudenmukaisuus ja turvallisuus, mutta opettajan tukea pidettiin vähemmän tärkeänä. Oppilaiden näkökulmasta opetus oli ohjeiden mukaista, ja terveystiedon opetus koettiin melko tärkeäksi. Tyttöjen ja poikien mielipiteissä oli vain vähän eroja.
Kyselyn tuloksia on syvennetty havainnoimalla 7.ja 8. luokkien terveystiedon tunteja. Myös havainnoinnin perusteella opetuksen osallistavuuden kehittäminen vaatii lisähuomiota.
Asiasanat: opetus, opetussuunnitelma, terveystieto, peruskoulu, yläkoulu
Aineistona on kyselylomakehaastattelun avulla koottu materiaali Tampereen peruskoulujen yläkoulun oppilaiden vastauksia. Kyselyyn osallistui 123 oppilasta, joilta on kartoitettu käsityksiä terveystiedon opetuksesta. Kysymykset perustuvat Maailman terveysjärjestön (WHO) meneillään olevaan Koululaistutkimuskyselyyn. Aineiston analyysissä on myös verrattu tuloksia osin WHO:n koululaiskyselyn tuloksiin. Kansainvälinen ja laaja WHO-kysely on antanut erittäin hyvän taustatiedon jo kartoitetusta alueesta ja tulosten hyödynnettävyydestä. Suomi on osallisena tässä tutkimuksessa yhtenä maana ja lisää tulosten vertailumahdollisuutta.
Tuloksia verrattiin WHO:n kyselyyn oppilaiden koulukokemuksista. Tämän tutkimuksen tulokset vastasivat vain osin WHO:n tuloksia: tärkeiksi koettiin oikeudenmukaisuus ja turvallisuus, mutta opettajan tukea pidettiin vähemmän tärkeänä. Oppilaiden näkökulmasta opetus oli ohjeiden mukaista, ja terveystiedon opetus koettiin melko tärkeäksi. Tyttöjen ja poikien mielipiteissä oli vain vähän eroja.
Kyselyn tuloksia on syvennetty havainnoimalla 7.ja 8. luokkien terveystiedon tunteja. Myös havainnoinnin perusteella opetuksen osallistavuuden kehittäminen vaatii lisähuomiota.
Asiasanat: opetus, opetussuunnitelma, terveystieto, peruskoulu, yläkoulu