Työn opastuksen ja työssä oppimisen mahdollisuudet työelämän muutoksessa
TAPONEN, ELINA (2008)
TAPONEN, ELINA
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-10-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19412
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19412
Tiivistelmä
Työhön perehdyttäminen on merkittävä asia, johon tulisi kiinnittää huomiota, kun yritykseen tulee uusi työntekijä. Sen rooli jää kuitenkin usein hyvin vähäiseksi, ja työntekijä joutuu heti tekemään niin sanotusti oikeita töitä. Tutkielmassa käsitellään työnopastuksen ja työssä oppimisen mahdollisuuksia muovitehdaskontekstissa. Yrityksessä on tarkoitus toteuttaa uusien työntekijöiden työhön perehdyttäminen työnopastusprosessin avulla. Sitä varten on nimetty kolme työnopastajaa, jotka ovat kokeneita työntekijöitä. Heidän tehtävänkuvaansa kuuluu työtehtävien konkreettinen opastaminen työpisteessä. Se tapahtuu pääasiallisesti mallin näyttämisen ja sanallisen ohjeistuksen avulla.
Teemahaastattelujen avulla kerätty aineisto muodostuu yhdestä opastajien ryhmähaastattelusta sekä yhdestätoista yksilöhaastatteluista. Niissä on haastateltu uudestaan kahta työnopastajaa sekä yhdeksää ajomiestä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää työnopastusprosessin onnistumista sekä sen vaikutuksia. Tarkemmin ottaen pyritään saamaan selville opastusprosessin osalta oman pätevyyden, menetelmän ja ohjattavien tuntemus sekä vaikutusten osalta omien käsitysten muuttuminen sekä opastuksen yleiset vaikutukset. Näitä asioita tarkastellaan erikseen opastajien ja opastettavien näkökulmista.
Työ muovitehtaassa on hyvin spesifiä, joten uusilla työntekijöillä ei ole minkäänlaista kokemuspohjaa vastaavalta alalta. Työ opitaan käytännössä itse tekemällä ja kokeilemalla. Näin ollen uuteen työpaikkaan tulo ja ensimmäiset viikot siellä ovat hyvin ratkaisevia työntekijän jatkon kannalta, jääkö hän taloon vai alkaako heti etsiä jotain muuta työtä. Opastusprosessi alkoi vuoden 2007 kesällä, mutta koska toteutus ei ole sujunut tarkoituksenmukaisesti, eivät myöskään sen vaikutukset ole nähtävissä kovin selvästi. Haastateltavissa oli monia, jotka olivat tulleet yritykseen ennen tämän prosessin alkamista, eikä heitä ole perehdytetty kunnolla alkuvaiheessa. Muovitehtaan rotaatiokoneilla työskentelevien ajomiesten mielestä opastaminen on kuitenkin erittäin tarpeellinen asia, johon tulee kiinnittää huomioita. Ajomiehet, joita on opastettu oikeaoppisesti, ovat kokeneet menetelmän toimineen hyvin apuna työn oppimisessa sekä sitouttaneen työhön.
Opastuksen vaikutukset ovat näkyneet ohjaajien osalta työn mielekkyyden lisääntymisenä ja opastettavien osalta työn helpottumisena, kun he ovat oppineet välttämään turhia liikkeitä. Ilmapiiriin ei opastamisella ole koettu olevan minkäänlaista vaikutusta. Työtahdin on koettu kiristyvän jatkuvasti viimeisen vuoden aikana, pääasiallisesti esimiesten vaikutuksesta. Ne, joilla vauhdin kiihtyminen tapahtui omasta halusta, tekivät sen paremman palkkion toivossa, minkä saavuttamiseen vaaditaan tietyn rajan ylittämistä valmistettujen tuotteiden määrässä. Osaaminen on kuitenkin perusedellytys sille, että saadaan aikaiseksi laadukkaita tuotteita sekä pystytään kiristämään työtahtia ilman, että suuri osa tuotteista epäonnistuu. Kiireessä, puolihuolimattomasti tehty työ ei ole tarkoituksenmukaista. Oppimiselle pitäisi antaa aikaa ja mahdollisuus, koska se vie aina oman aikansa. Se tosin vaihtelee yksilöllisesti.
Avainsanat: työssä oppiminen, informaalinen oppiminen, työnopastus, perehdyttäminen, työn mielekkyys, työelämän muutos
Teemahaastattelujen avulla kerätty aineisto muodostuu yhdestä opastajien ryhmähaastattelusta sekä yhdestätoista yksilöhaastatteluista. Niissä on haastateltu uudestaan kahta työnopastajaa sekä yhdeksää ajomiestä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää työnopastusprosessin onnistumista sekä sen vaikutuksia. Tarkemmin ottaen pyritään saamaan selville opastusprosessin osalta oman pätevyyden, menetelmän ja ohjattavien tuntemus sekä vaikutusten osalta omien käsitysten muuttuminen sekä opastuksen yleiset vaikutukset. Näitä asioita tarkastellaan erikseen opastajien ja opastettavien näkökulmista.
Työ muovitehtaassa on hyvin spesifiä, joten uusilla työntekijöillä ei ole minkäänlaista kokemuspohjaa vastaavalta alalta. Työ opitaan käytännössä itse tekemällä ja kokeilemalla. Näin ollen uuteen työpaikkaan tulo ja ensimmäiset viikot siellä ovat hyvin ratkaisevia työntekijän jatkon kannalta, jääkö hän taloon vai alkaako heti etsiä jotain muuta työtä. Opastusprosessi alkoi vuoden 2007 kesällä, mutta koska toteutus ei ole sujunut tarkoituksenmukaisesti, eivät myöskään sen vaikutukset ole nähtävissä kovin selvästi. Haastateltavissa oli monia, jotka olivat tulleet yritykseen ennen tämän prosessin alkamista, eikä heitä ole perehdytetty kunnolla alkuvaiheessa. Muovitehtaan rotaatiokoneilla työskentelevien ajomiesten mielestä opastaminen on kuitenkin erittäin tarpeellinen asia, johon tulee kiinnittää huomioita. Ajomiehet, joita on opastettu oikeaoppisesti, ovat kokeneet menetelmän toimineen hyvin apuna työn oppimisessa sekä sitouttaneen työhön.
Opastuksen vaikutukset ovat näkyneet ohjaajien osalta työn mielekkyyden lisääntymisenä ja opastettavien osalta työn helpottumisena, kun he ovat oppineet välttämään turhia liikkeitä. Ilmapiiriin ei opastamisella ole koettu olevan minkäänlaista vaikutusta. Työtahdin on koettu kiristyvän jatkuvasti viimeisen vuoden aikana, pääasiallisesti esimiesten vaikutuksesta. Ne, joilla vauhdin kiihtyminen tapahtui omasta halusta, tekivät sen paremman palkkion toivossa, minkä saavuttamiseen vaaditaan tietyn rajan ylittämistä valmistettujen tuotteiden määrässä. Osaaminen on kuitenkin perusedellytys sille, että saadaan aikaiseksi laadukkaita tuotteita sekä pystytään kiristämään työtahtia ilman, että suuri osa tuotteista epäonnistuu. Kiireessä, puolihuolimattomasti tehty työ ei ole tarkoituksenmukaista. Oppimiselle pitäisi antaa aikaa ja mahdollisuus, koska se vie aina oman aikansa. Se tosin vaihtelee yksilöllisesti.
Avainsanat: työssä oppiminen, informaalinen oppiminen, työnopastus, perehdyttäminen, työn mielekkyys, työelämän muutos