Yrityksen maineen rakentuminen rekrytointiviestinnässä vastuullisen liiketoiminnan käsitteiden avulla
JUNTUNEN, ANSSI (2008)
JUNTUNEN, ANSSI
2008
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-09-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19371
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19371
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsitellään yrityksen vastuullisen liiketoiminnan merkitystä maineen rakentamisessa etenkin rekrytointiviestinnän kautta. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten vastuullisen liiketoiminnan käsitteitä käytetään rekrytointiviestinnässä ja pohditaan, miten vastuullinen liiketoiminta vaikuttaa maineeseen. Tutkimuksen metodi on kvalitatiivinen.
Vastuullisuuden ja maineen suhdetta on kuvattu tutkimuksessa tutkijan luomalla teoreettisella viitekehyksellä, joka koostuu vastuullisen liiketoiminnan, viestinnän, maineen ja sidosryhmien käsitteistä. Lähtökohtana on, että yrityksen tulee ottaa taloudellinen, ympäristöllinen ja sosiaalinen vastuu huomioon liiketoiminnassaan. Yritys ei voi ajatella ainoastaan taloudellista tulosta muiden vastuun näkökulmien kustannuksella. Saadakseen hyötyä vastuullisuudestaan yritys viestii siitä sidosryhmilleen eli kertoo, että yritys ajattelee ja arvostaa myös toimintaympäristön odotuksia yrityksen toiminnasta ja haluaa toimia sen mukaisesti. Kun yritys toimii odotusten mukaan vastuullisesti ja viestii siitä oikein, vaikuttaa se positiivisesti sidosryhmien mielikuviin yrityksestä ja yrityksen maine kasvaa. Hyvä maine on kilpailutekijä, josta on myös taloudellista hyötyä.
Tutkimuksen empiirisenä aineistona olevat työpaikkailmoitukset ovat kerätty yhden kuukauden ajalta sekä Aamulehden että Helsingin Sanomien sunnuntainumeroista. Tutkimuksen empiirisessä osiossa yritysten rekrytointiviestinnässään käyttämää vastuullisen liiketoiminnan käsitteistöä kuvataan sisällönanalyysin avulla. Rekrytointiviestinnästä tutkimuksessa tulkitaan vastuullisuuden merkkejä siitä, millaista yrityskuvaa yritys pyrkii rakentamaan vastuullisen liiketoiminnan käsitteillä. Empiriassa pyritään ottamaan myös kantaa vastuullisen liiketoiminnan käsitteiden käyttämisen tarkoitusperistä ja merkityksestä.
Tutkimuksen tuloksena on käsitys vastuullisen liiketoiminnan mahdollisuuksista maineen rakentajana sekä käsitys miten vastuullisuuden viestinnällä yrityskuvaa on rakennettu rekrytointi-ilmoituksissa.
Avainsanat: Vastuullinen liiketoiminta, sidosryhmät, viestintä, maine, rekrytointi
Vastuullisuuden ja maineen suhdetta on kuvattu tutkimuksessa tutkijan luomalla teoreettisella viitekehyksellä, joka koostuu vastuullisen liiketoiminnan, viestinnän, maineen ja sidosryhmien käsitteistä. Lähtökohtana on, että yrityksen tulee ottaa taloudellinen, ympäristöllinen ja sosiaalinen vastuu huomioon liiketoiminnassaan. Yritys ei voi ajatella ainoastaan taloudellista tulosta muiden vastuun näkökulmien kustannuksella. Saadakseen hyötyä vastuullisuudestaan yritys viestii siitä sidosryhmilleen eli kertoo, että yritys ajattelee ja arvostaa myös toimintaympäristön odotuksia yrityksen toiminnasta ja haluaa toimia sen mukaisesti. Kun yritys toimii odotusten mukaan vastuullisesti ja viestii siitä oikein, vaikuttaa se positiivisesti sidosryhmien mielikuviin yrityksestä ja yrityksen maine kasvaa. Hyvä maine on kilpailutekijä, josta on myös taloudellista hyötyä.
Tutkimuksen empiirisenä aineistona olevat työpaikkailmoitukset ovat kerätty yhden kuukauden ajalta sekä Aamulehden että Helsingin Sanomien sunnuntainumeroista. Tutkimuksen empiirisessä osiossa yritysten rekrytointiviestinnässään käyttämää vastuullisen liiketoiminnan käsitteistöä kuvataan sisällönanalyysin avulla. Rekrytointiviestinnästä tutkimuksessa tulkitaan vastuullisuuden merkkejä siitä, millaista yrityskuvaa yritys pyrkii rakentamaan vastuullisen liiketoiminnan käsitteillä. Empiriassa pyritään ottamaan myös kantaa vastuullisen liiketoiminnan käsitteiden käyttämisen tarkoitusperistä ja merkityksestä.
Tutkimuksen tuloksena on käsitys vastuullisen liiketoiminnan mahdollisuuksista maineen rakentajana sekä käsitys miten vastuullisuuden viestinnällä yrityskuvaa on rakennettu rekrytointi-ilmoituksissa.
Avainsanat: Vastuullinen liiketoiminta, sidosryhmät, viestintä, maine, rekrytointi