"Vaadi, että eläimellä on oikeus olla eläin." Animalian mainoskampanja viemässä eläinoikeuskeskustelua lailliselta tasolta moraaliselle tasolle
ONALI, ANNA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ONALI, ANNA
2008
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2008-07-31Tiivistelmä
Analysoin tutkielmassani, millaista eläinkäsitystä eläinoikeusjärjestö Animalian vuonna 2005 julkaistu mainoskampanja edustaa. Animalian kampanjaan kuului kolme julistetta - Säästöpossu, Minkinloukku ja Broilerikiusaus - jotka vedettiin pois kaduilta vain yhden päivän jälkeen. Mainospaikkoja vuokraavan JCDecaux’n asiakkuusjohtajan mukaan kyse oli nopeasta reagoinnista kampanjan herättämään negatiiviseen palautteeseen. Kiista julisteiden kohtalosta vietiin mainonnan eettiseen neuvostoon, joka ratkaisi asian Animalian hyväksi. Julisteet palasivat katukuvaan myöhemmin.
Käytän aineistona Animalian kolmea kampanjajulistetta ja Helsingin Sanomissa, Turun Sanomissa, Aamulehdessä ja Keskisuomalaisessa julkaistuja mielipidekirjoituksia.
Mainosten äkillinen poistaminen katukuvasta sai minut kiinnostumaan kampanjasta. Tässä tutkielmassa pohdin, millainen on nykyään vallitseva eläinkuvasto, ja miten Animalian julisteet poikkesivat tästä kuvastosta.
Lähtöoletukseni on, että vallitseva eläinkäsitys pohjautuu ihmiskeskeiseen etiikkaan. Ihmiskeskeisen näkökulman mukaan ihmisen ja eläimen välinen ero on laadullinen. Toisin sanoen eläimeltä katsotaan puuttuvan sellaisia merkittäviä ominaisuuksia, jotka tekevät ihmisestä ainutlaatuisen. Ihmisen ja eläimen välillä on hierarkia, joka oikeuttaa ihmisen käyttämään eläimiä hyväkseen.
Animalian kampanjakuvat aiheuttivat särön ihmiskeskeiseen ajatteluun. Käsitykseni mukaan Animalian kampanja käänsi näkökulman ihmiskeskeisestä ympäristökeskeiseksi, eron laadullisesta määrälliseksi. Perustelen käsitykseni Taylorin ympäristöeettisen filosofian ja Singerin utilitarismin avulla. Singer ja Taylor kannattavat ihmiskeskeisen etiikan laajentamista luonnon kunnioittamisen etiikaksi. Samanlainen näkemys kiteytyy Animalian julistetekstiin, joka kuuluu ”ole kerrankin ihmisiksi ja vaadi, että eläimellä on oikeus olla eläin”.
Erittelen myös argumentteja, jotka nousivat esiin mielipidekirjoituksissa. Kirjoittelussa esiintyi sekä täysin vastakkaisia mielipiteitä että varovaisempaa pohdintaa.
Mielenkiintoista on se, että kampanjakuvien ja nykyisen eläinkuvaston välinen ristiriita sekä kiivaaksikin yltynyt mielipidekirjoittelu koskevat eläinten oikeuksia, jotka on periaatteessa turvattu eläinsuojelulailla.
Kiistan selvittely mainonnan eettisessä neuvostossa ja lehtien mielipideosastoilla osoittaa, että eläinsuojelulaki ei ole ainut relevantti mittari siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Animalian kampanja johdatti keskustelun lain kirjaimen ulkopuolelle - moraaliselle tasolle.
Asiasanat: Animalia, eläin, eläinten oikeudet, ympäristöetiikka, ympäristöfilosofia, mainos
Käytän aineistona Animalian kolmea kampanjajulistetta ja Helsingin Sanomissa, Turun Sanomissa, Aamulehdessä ja Keskisuomalaisessa julkaistuja mielipidekirjoituksia.
Mainosten äkillinen poistaminen katukuvasta sai minut kiinnostumaan kampanjasta. Tässä tutkielmassa pohdin, millainen on nykyään vallitseva eläinkuvasto, ja miten Animalian julisteet poikkesivat tästä kuvastosta.
Lähtöoletukseni on, että vallitseva eläinkäsitys pohjautuu ihmiskeskeiseen etiikkaan. Ihmiskeskeisen näkökulman mukaan ihmisen ja eläimen välinen ero on laadullinen. Toisin sanoen eläimeltä katsotaan puuttuvan sellaisia merkittäviä ominaisuuksia, jotka tekevät ihmisestä ainutlaatuisen. Ihmisen ja eläimen välillä on hierarkia, joka oikeuttaa ihmisen käyttämään eläimiä hyväkseen.
Animalian kampanjakuvat aiheuttivat särön ihmiskeskeiseen ajatteluun. Käsitykseni mukaan Animalian kampanja käänsi näkökulman ihmiskeskeisestä ympäristökeskeiseksi, eron laadullisesta määrälliseksi. Perustelen käsitykseni Taylorin ympäristöeettisen filosofian ja Singerin utilitarismin avulla. Singer ja Taylor kannattavat ihmiskeskeisen etiikan laajentamista luonnon kunnioittamisen etiikaksi. Samanlainen näkemys kiteytyy Animalian julistetekstiin, joka kuuluu ”ole kerrankin ihmisiksi ja vaadi, että eläimellä on oikeus olla eläin”.
Erittelen myös argumentteja, jotka nousivat esiin mielipidekirjoituksissa. Kirjoittelussa esiintyi sekä täysin vastakkaisia mielipiteitä että varovaisempaa pohdintaa.
Mielenkiintoista on se, että kampanjakuvien ja nykyisen eläinkuvaston välinen ristiriita sekä kiivaaksikin yltynyt mielipidekirjoittelu koskevat eläinten oikeuksia, jotka on periaatteessa turvattu eläinsuojelulailla.
Kiistan selvittely mainonnan eettisessä neuvostossa ja lehtien mielipideosastoilla osoittaa, että eläinsuojelulaki ei ole ainut relevantti mittari siitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Animalian kampanja johdatti keskustelun lain kirjaimen ulkopuolelle - moraaliselle tasolle.
Asiasanat: Animalia, eläin, eläinten oikeudet, ympäristöetiikka, ympäristöfilosofia, mainos