Kun liitutaulu muuttaa verkkoon. Virvat-yhteistyöhanke Hämeenlinnassa
MÄNTYLÄ, EINI (2008)
MÄNTYLÄ, EINI
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18401
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18401
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Virvat-projektiin osallistuneiden opettajien asenteita tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa sekä saada palautetta projektin kehittämistä varten. Lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin osallistumista projektiin opettajaopiskelijan näkökulmasta. Virvat-projekti on edelleen käynnissä ja se on Hämeenlinnan opetustoimen ja Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen yhteisprojekti, jossa opettajaopiskelijat harjoittelevat tieto- ja viestintätekniikan käyttöä kaupungin kouluissa. Tutkimuksen lähtökohtana olivat Virvat-projektiin osallistuneiden opettajien kokemukset ja asenteet.
Tutkimus toteutettiin projektiin osallistuneissa Hämeenlinnan kaupungin alakouluissa. Tutkimus oli empiirinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla projektiin osallistuneita viittä luokanopettajaa keväällä 2007. Haastatellut luokanopettajat olivat iältään 33–53-vuotiaita ja opettajakokemusta 6-17 vuotta. Opettajaopiskelijan näkökulmaa tutkittaessa käytettiin toimintatutkimusta, joka toteutettiin keväällä 2008. Tutkimuksen teoreettinen tausta muodostui oppimisesta, verkko-oppimisesta ja verkko-oppimateriaaleista, lisäksi teoriataustassa käsiteltiin opettajan työn muutoksia tieto- ja viestintätekniikan alueella. Haastatteluista saatua aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla ja toimintatutkimusta peilattiin oppimiskokemuksiin.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että haastatellut opettajat kokivat yhteisprojektin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Osallistuneet opettajat esittivät myös projektia koskevia kehittämisideoita ja – toiveita. Haastatteluvastauksista selvisi lisäksi opettajien asenteita tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä. Toimintatutkimuksesta selvisi, että käytännönharjoittelulla on positiivinen vaikutus opettajaopiskelijan tieto- ja viestintätekniikan käyttöön yhtenä opetuksen työvälineenä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yhteisprojektista hyötyivät sekä luokanopettajat, oppilaat että opettajaopiskelijat. Haastateltujen opettajien mielestä tämänkaltaiset opetusharjoittelut antavat opettajaopiskelijoille paljon kokemuksia ja etenkin rohkeutta käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa, varsinkin opetusalustoja, työvälineenä tulevassa työssään. Lisäksi voidaan todeta, että projektille asetetut tavoitteet toteutuivat. Tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat osana kehittämässä projektia.
Avainsanat: verkkopedagogiikka, tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa, opetusharjoittelu, tietokoneavusteinen opetus
Tutkimus toteutettiin projektiin osallistuneissa Hämeenlinnan kaupungin alakouluissa. Tutkimus oli empiirinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla projektiin osallistuneita viittä luokanopettajaa keväällä 2007. Haastatellut luokanopettajat olivat iältään 33–53-vuotiaita ja opettajakokemusta 6-17 vuotta. Opettajaopiskelijan näkökulmaa tutkittaessa käytettiin toimintatutkimusta, joka toteutettiin keväällä 2008. Tutkimuksen teoreettinen tausta muodostui oppimisesta, verkko-oppimisesta ja verkko-oppimateriaaleista, lisäksi teoriataustassa käsiteltiin opettajan työn muutoksia tieto- ja viestintätekniikan alueella. Haastatteluista saatua aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla ja toimintatutkimusta peilattiin oppimiskokemuksiin.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että haastatellut opettajat kokivat yhteisprojektin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Osallistuneet opettajat esittivät myös projektia koskevia kehittämisideoita ja – toiveita. Haastatteluvastauksista selvisi lisäksi opettajien asenteita tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä. Toimintatutkimuksesta selvisi, että käytännönharjoittelulla on positiivinen vaikutus opettajaopiskelijan tieto- ja viestintätekniikan käyttöön yhtenä opetuksen työvälineenä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yhteisprojektista hyötyivät sekä luokanopettajat, oppilaat että opettajaopiskelijat. Haastateltujen opettajien mielestä tämänkaltaiset opetusharjoittelut antavat opettajaopiskelijoille paljon kokemuksia ja etenkin rohkeutta käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa, varsinkin opetusalustoja, työvälineenä tulevassa työssään. Lisäksi voidaan todeta, että projektille asetetut tavoitteet toteutuivat. Tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat osana kehittämässä projektia.
Avainsanat: verkkopedagogiikka, tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa, opetusharjoittelu, tietokoneavusteinen opetus