Asiantuntijuuden jäljillä. Yliopisto-opiskelun ja työkokemuksen tuoma käsitys omasta ammatillisesta osaamisesta
HALKOLA, AINO (2008)
HALKOLA, AINO
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18099
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18099
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yliopisto-opintojen ja työkokemuksen tuomaa käsitystä oman ammatillisen osaamisen kehittymisestä. Yleisesti asiantuntijuudesta puhuttaessa tuodaan kiistatta esille se, että asiantuntijan työssä integroituu aiheen teoreettisen tiedon syvällinen ymmärrys sekä vankka käytännön tuoma kokemus. Tässä tutkimuksessa ollaan asiantuntijuuden jäljillä. Yliopisto-opinnot tähtäävät lähtökohtaisesti tuottamaan sellaisen pääoman, jolla valmistunut voi työkokemuksen lisäännyttyä kehittyä oman alansa asiantuntijaksi juuri tämän eri tiedonlajien integraation kautta.
Tutkimuksen pääongelma on se, miten ammatillinen osaaminen on kehittynyt kasvatustieteen tieteenalaohjelmassa opiskelleilla. Tähän on haettu vastausta tutkimalla sitä, millaista kompetenssia kasvatustieteilijällä voidaan katsoa olevan, miten työssä koetaan oppivan, miten teoriatietoa on onnistuttu integroimaan käytäntöön sekä millaisena oma ammatillinen identiteetti nähdään.
Tutkimus on toteutettu teemahaastattelulla. Kohderyhmä on muodostunut neljästä kasvatustieteen tieteenalaohjelmaan kuuluvan harjoittelun suorittaneesta opiskelijasta sekä neljästä kasvatustieteen maisterista, jotka haastatteluhetkellä olivat toimineet oman alansa työtehtävissä ajallisesti puolesta vuodesta reiluun kahteen vuotta.
Tämän tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että aloittelevan kasvatustieteen asiantuntijan osaamisen kehittymisessä oleellisessa roolissa ovat työssä tapahtuvat informaalit oppimistilanteet. Nämä tuottavat aloittelevalle asiantuntijalle kokemustietoa, mikä mahdollistaa näin olemassa olevan teoreettisen tiedon testaamisen käytännössä. Sosiaalistuminen työyhteisöjen käytänteisiin tarjoaa paitsi oppimisteoreettisen näkemyksen aloittelevan asiantuntijan oman ammatillisen osaamisen kehittymiselle, se nostaa tarkkailuun myös ammatillisen identiteetin merkityksen tässä prosessissa. Yksi keskeisistä tutkimustuloksista on myös se, että kasvatustieteilijällä voidaan katsoa olevan työelämään siirryttäessä sitä kompetenssia, jota työelämässä tänä päivänä arvostetaan. Tämä tutkimus osoittaa kasvatustieteilijöiden omaavan työelämässä korkealle arvostettua oppimaan oppimisen taitoa, jota osataan siirtää niin itsen kuin myös työtehtävien muodossa muiden käyttöön.
Asiasanat: asiantuntijuus, ammatillinen osaaminen, työssäoppiminen, kompetenssi, ammatillinen identiteetti
Tutkimuksen pääongelma on se, miten ammatillinen osaaminen on kehittynyt kasvatustieteen tieteenalaohjelmassa opiskelleilla. Tähän on haettu vastausta tutkimalla sitä, millaista kompetenssia kasvatustieteilijällä voidaan katsoa olevan, miten työssä koetaan oppivan, miten teoriatietoa on onnistuttu integroimaan käytäntöön sekä millaisena oma ammatillinen identiteetti nähdään.
Tutkimus on toteutettu teemahaastattelulla. Kohderyhmä on muodostunut neljästä kasvatustieteen tieteenalaohjelmaan kuuluvan harjoittelun suorittaneesta opiskelijasta sekä neljästä kasvatustieteen maisterista, jotka haastatteluhetkellä olivat toimineet oman alansa työtehtävissä ajallisesti puolesta vuodesta reiluun kahteen vuotta.
Tämän tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että aloittelevan kasvatustieteen asiantuntijan osaamisen kehittymisessä oleellisessa roolissa ovat työssä tapahtuvat informaalit oppimistilanteet. Nämä tuottavat aloittelevalle asiantuntijalle kokemustietoa, mikä mahdollistaa näin olemassa olevan teoreettisen tiedon testaamisen käytännössä. Sosiaalistuminen työyhteisöjen käytänteisiin tarjoaa paitsi oppimisteoreettisen näkemyksen aloittelevan asiantuntijan oman ammatillisen osaamisen kehittymiselle, se nostaa tarkkailuun myös ammatillisen identiteetin merkityksen tässä prosessissa. Yksi keskeisistä tutkimustuloksista on myös se, että kasvatustieteilijällä voidaan katsoa olevan työelämään siirryttäessä sitä kompetenssia, jota työelämässä tänä päivänä arvostetaan. Tämä tutkimus osoittaa kasvatustieteilijöiden omaavan työelämässä korkealle arvostettua oppimaan oppimisen taitoa, jota osataan siirtää niin itsen kuin myös työtehtävien muodossa muiden käyttöön.
Asiasanat: asiantuntijuus, ammatillinen osaaminen, työssäoppiminen, kompetenssi, ammatillinen identiteetti