Asiakassuhde kuntoklubin liiketoiminnassa: jäsenyyssuhteen vaikutus kuntoklubin palvelupakettiin ja kokonaistarjontaan
TIIVOLA, KIRA (2008)
TIIVOLA, KIRA
2008
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18084
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18084
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee kuntoklubien liiketoiminnan ja pitkäaikaisten jäsenyyssuhteiden välistä suhdetta. Kuntoklubin liiketoimintaa tarkastelemalla on luotu kokonaiskuva kuntoklubien jäsenyyssuhdetyypeistä ja kuntoklubien nykyisestä palvelutarjonnasta sekä kokonaispalvelupaketista. Tarkastelussa on noussut esiin myös kuntoklubiliiketoimintaan ja pitkäaikaisiin jäsenyyssuhteisiin liittyvää kritiikkiä.
Tutkimuksen pääkysymyksen ratkaisua on lähestytty seuraavin alaongelmin: mikä on jäsenyyssuhteen säilyttämisen merkitys ja jäsenyyssuhteen vaikutus kuntoklubin palvelupakettiin. Teoreettisessa tutkimusosassa painopiste on liiketaloudellisen kirjallisuuden analysoinnissa. Tällä on luotu pohja empiiriselle tutkimuksen osalle, joka on toteutettu teemahaastatteluin, sähköisin asiakaskyselyin sekä niitä että alan ammattilehden artikkelituotantoa analysoimalla.
Tutkimustulosten mukaan kuntoklubialan yritykset ovat yksityisiä, omien tulojensa varassa toimivia liiketoimintaorganisaatioita, joiden ydinpalvelu ei koostu enää perinteisesti pelkästään kuntosali- ja ryhmäliikuntapalveluista. Ydinpalveluna on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin luominen. Kuntoklubin tavoite on olla osana siellä asioivan henkilön elämäntapaa.
Kuntoklubien liiketoiminta perustuu pitkäaikaisiin jäsenyyssuhteisiin, jolloin erityisesti sosiaalisuuden merkitys kuntoklubeissa korostuu. Jäsenyyssuhteiden luomisessa ja ylläpitämisessä kuntoklubien kontaktiresurssien rooli on olennainen. Sosiaalisuus ja kuntoklubeissa tarjottava asiakaslähtöinen palvelu ovat tärkeitä kilpailijoista erottautumisen keinoja, joilla on merkitystä erityisesti jäsenyyssuhteen elinkaarimallin kannalta.
Koska kuntoklubit eivät nykyään päällisin puolin eroa suuresti toisistaan, kuntoklubin palvelupaketin lähtökohtana on tarjota jäsenilleen kilpailukykyinen kokonaispalvelupaketti, jolla on selkeä sanoma ja tietyntyyppinen omaperäisyys.
Asiasanat: Kuntoklubi, liiketoimintamalli, asiakassuhde, jäsenyyssuhde, palvelupaketti
Tutkimuksen pääkysymyksen ratkaisua on lähestytty seuraavin alaongelmin: mikä on jäsenyyssuhteen säilyttämisen merkitys ja jäsenyyssuhteen vaikutus kuntoklubin palvelupakettiin. Teoreettisessa tutkimusosassa painopiste on liiketaloudellisen kirjallisuuden analysoinnissa. Tällä on luotu pohja empiiriselle tutkimuksen osalle, joka on toteutettu teemahaastatteluin, sähköisin asiakaskyselyin sekä niitä että alan ammattilehden artikkelituotantoa analysoimalla.
Tutkimustulosten mukaan kuntoklubialan yritykset ovat yksityisiä, omien tulojensa varassa toimivia liiketoimintaorganisaatioita, joiden ydinpalvelu ei koostu enää perinteisesti pelkästään kuntosali- ja ryhmäliikuntapalveluista. Ydinpalveluna on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin luominen. Kuntoklubin tavoite on olla osana siellä asioivan henkilön elämäntapaa.
Kuntoklubien liiketoiminta perustuu pitkäaikaisiin jäsenyyssuhteisiin, jolloin erityisesti sosiaalisuuden merkitys kuntoklubeissa korostuu. Jäsenyyssuhteiden luomisessa ja ylläpitämisessä kuntoklubien kontaktiresurssien rooli on olennainen. Sosiaalisuus ja kuntoklubeissa tarjottava asiakaslähtöinen palvelu ovat tärkeitä kilpailijoista erottautumisen keinoja, joilla on merkitystä erityisesti jäsenyyssuhteen elinkaarimallin kannalta.
Koska kuntoklubit eivät nykyään päällisin puolin eroa suuresti toisistaan, kuntoklubin palvelupaketin lähtökohtana on tarjota jäsenilleen kilpailukykyinen kokonaispalvelupaketti, jolla on selkeä sanoma ja tietyntyyppinen omaperäisyys.
Asiasanat: Kuntoklubi, liiketoimintamalli, asiakassuhde, jäsenyyssuhde, palvelupaketti