Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Mikä aihe ja mikä väri?" : sukupuolen vaikutus 5-6 -luokkalaisten lasten piirustusten aihevalintoihin

VÄHÄMÄKI, TANJA (1998)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



VÄHÄMÄKI, TANJA
1998

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa 11 - 12-vuotiaiden tyttöjen ja poikien piirustusten aihevalintoja sekä heidän värin käyttöään. Tutkimuksen toisessa osassa selvitettiin tyttöjen ja poikien ennalta määrätyn tarinan pohjalta syntyneistä piirustuksista löytyviä eroja. Tutkimuksen taustana oli fenomenologinen lähtökohta.Tutkimuksen teoriaosuudessa esitettiin lasten piirustusten aihevalintaan vaikuttavia psykologisia syitä, tyttöjen ja poikien menestymisen eroja kouluaineissa, eroja piirtämisen aihevalintojen alueella sekä lasten kuvaamataidollisen ajattelun kehittymistä.Tutkimukseen osallistui tamperelaisen ala-asteen 11 - 12-vuotiaita oppilaita (N=99) viidensiltä ja kuudensilta luokilta. Näistä tyttöjä oli 51 ja poikia 48. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa toteutettiin annetun tarinan pohjalta piirtämistehtävä, jonka tarkoituksena oli motivoida lapset vastaamaan kyselylomakkeen kysymyksiin. Tarinaan liittyvien avoimien kysymysten sekä vapaa-aiheisen piirustuksen aihe- ja värivalintaan liittyvien monivalintakysymysten pohjalta kerättiin aineisto, jota lähdettiin ratkaisemaan sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti.Tutkimuksen kvantitatiivisen osuuden vastaukset esitettiin prosentteina. Kvalitatiivisesti tarkasteltiin koko otoksesta prosenttiosuuksien mukaan syntynyttä kahdeksaa perustyyppiä. Näihin perustyyppeihin otettiin tarkoituksenmukaisesti neljä oppilasta (2 tyttöä ja 2 poikaa) viidenneltä luokalta sekä yhtä monta tyttöä ja poikaa kuudennelta luokalta. Perustyyppejä tarkasteltiin valittujen aihepiirien mukaan, joita olivat tarinaan liittyvät aihe, henkilö, ympäristö ja värin käyttö.Tulokset osoittavat, että tytöt ja pojat piirsivät ennalta määrätystä tarinasta sellaisia asioita, jotka olivat joko mielenkiintoisia tai helppoja toteuttaa. Heidän välillään esiintyi joitakin pieniä eroja tarinan aihevalinnoissa. Vapaa-aiheisen piirustuksen aihevalinnoissa havaittiin myös sukupuolesta johtuvia eroja. Värin käytön alueella ei esiintynyt suuria eroja tyttöjen ja poikien välillä. Tyttöjen ja poikien piirustusten aihevalintoihin vaikuttivat heidän kuvaamataidollinen kehitystasonsa ja kasvatukselliset tekijät. Näiden alueiden ottaminen mukaan tutkimukseen on yksi mahdollinen jatkotutkimusaihe.Asiasanat: piirustukset - lapset, sukupuolierot - koululaiset, kuvallinen ilmaisu - lapset, piirustus - lapset - sulupuolierot, värit - käyttö - lapset
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39899]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste