Sisäisen muutoksen tavoitteet ja haasteet, Case: Innolink Research Oy
ANTTONEN, INKA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ANTTONEN, INKA
2008
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2008-04-24Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja analysoida kohdeyrityksen sisäisen muu-toksen tavoitteet ja haasteet. Tutkimuksen kohdeyritys on tamperelainen tutkimuspalve-luihin ja -järjestelmiin erikoistunut Innolink Research Oy. Kohdeyrityksen sisäinen muutos on organisatorinen muutos, jolla on myös liiketoiminnallisia tavoitteita. Sisäisen muutoksen myötä kohdeyrityksen liiketoiminta jakautuu eri liiketoiminta-alueisiin.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee liiketoimintamallia sekä yrityksen elinkaariteoriaa. Teoriaosuudessa käydään läpi mikä on liiketoimintamalli ja miten sitä voidaan hyödyn-tää liiketoiminnan kuvaamisessa sekä työkaluna liiketoiminnan kehittämisessä. Teo-riaosuudessa käsitellään myös yrityksen elinkaariteoriaa esittelemällä erilaisia yritysten kasvumalleja.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa hyödynnetään liiketoimintamalli-käsitettä koh-deyrityksen liiketoiminnan kuvaamisessa. Kohdeyrityksen liiketoiminta kuvataan, jotta tutkimuksen kohdeilmiötä ymmärretään syvällisemmin. Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla. Empiiri-sessä osuudessa kuvataan kohdeyrityksen sisäinen muutos sekä kohdeyrityksen liike-toimintamalli.
Tutkimuksen tulosten mukaan kohdeyrityksen sisäisellä muutoksella on tavoitteita ja haasteita johtamisen, kannattavuuden parantamisen, henkilöstö- sekä asiakas- ja myyn-nin näkökulmasta. Tavoitteet ja haasteet jäsennettiin eri näkökulmiin osana aineiston analysointia. Jäsentelyllä haluttiin myös varmistaa selkeys tulosten esittämisessä.
Johtopäätöksenä todetaan, että kohdeyrityksen sisäinen muutos on merkittävä liiketoi-minnan kehittämishanke. Sisäinen muutos on seurausta yrityksen voimakkaasta kasvus-ta ja sen tärkeimpänä tavoitteena on kasvun hallinta sekä kannattavuuden parantaminen.
Avainsanat: Muutos, liiketoimintamalli, liiketoiminnan kehittäminen, elinkaari
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee liiketoimintamallia sekä yrityksen elinkaariteoriaa. Teoriaosuudessa käydään läpi mikä on liiketoimintamalli ja miten sitä voidaan hyödyn-tää liiketoiminnan kuvaamisessa sekä työkaluna liiketoiminnan kehittämisessä. Teo-riaosuudessa käsitellään myös yrityksen elinkaariteoriaa esittelemällä erilaisia yritysten kasvumalleja.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa hyödynnetään liiketoimintamalli-käsitettä koh-deyrityksen liiketoiminnan kuvaamisessa. Kohdeyrityksen liiketoiminta kuvataan, jotta tutkimuksen kohdeilmiötä ymmärretään syvällisemmin. Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla. Empiiri-sessä osuudessa kuvataan kohdeyrityksen sisäinen muutos sekä kohdeyrityksen liike-toimintamalli.
Tutkimuksen tulosten mukaan kohdeyrityksen sisäisellä muutoksella on tavoitteita ja haasteita johtamisen, kannattavuuden parantamisen, henkilöstö- sekä asiakas- ja myyn-nin näkökulmasta. Tavoitteet ja haasteet jäsennettiin eri näkökulmiin osana aineiston analysointia. Jäsentelyllä haluttiin myös varmistaa selkeys tulosten esittämisessä.
Johtopäätöksenä todetaan, että kohdeyrityksen sisäinen muutos on merkittävä liiketoi-minnan kehittämishanke. Sisäinen muutos on seurausta yrityksen voimakkaasta kasvus-ta ja sen tärkeimpänä tavoitteena on kasvun hallinta sekä kannattavuuden parantaminen.
Avainsanat: Muutos, liiketoimintamalli, liiketoiminnan kehittäminen, elinkaari