Humanistinen, New Agelainen ja kristillinen viitekehys hoitamisen ydinosaamisen opetuksessa
VIRONHOVI, MARJUT (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VIRONHOVI, MARJUT
1998
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkimus lähtee oletuksesta, että hoitamisen ydinosaaminen ja sen opettaminen ovat yhteydessä opetuksen taustalla oleviin hoitotieteellisiin malleihin. Hoitamisen ydinosaaminen jaetaan tässä työssä kohtaamis- ja palvelemisosaamiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten eri hoitotieteelliset mallit sekä niiden taustalla olevat viitekehykset eroavat toisistaan. Lisäksi tutkimuksen tarkoitus on kuvata näiden eroavuuksien merkitystä hoitamisen opetuksessa ja erityisesti hoitotodellisuuden kuvaamisessa.Tutkimusaineistona tässä työssä on hoitamiseen ja sen opetukseen liittyvä hoitotieteellinen ja kasvatustieteellinen kirjallisuus. Hoitotieteellinen kirjallisuus käsittää sekä nykyisiä, että historiallisia hoitamisen ja sen opetuksen teoreettisia lähteitä ja malleja, jotka on kehitetty palvelemaan hoitamisen opetusta. Tutkimusaineistona on lisäksi Uusi testamentti ja sen vertauksia sekä Raamatun historiaa käsittelevä kirjallisuus. Tutkimusaineistosta on otoksena valittu tähän työhön seitsemän hoitotieteellistä mallia sekä Uudesta testamentista Laupiaan samarialaisen vertaus.Tutkimusaineisto luokitellaan kolmeen, aatehistoriallisen luokituksen mukaisesti tehtyyn luokkaan, siten että humanistisen ja New Agelaisen viitekehyksen mukaisissa luokissa tarkastellaan molemmissa kolmea hoitotieteen mallia ja kristillisen viitekehyksen mukaisessa luokassa tarkastellaan, aineiston vähyydestä johtuen, yhtä hoitotieteellistä mallia sekä Laupiaan samarialaisen "mallia". Tutkimusaineistoa lähestytään diskurssianalyysimenetelmällä, analysoiden hoitotieteellisten mallien kielen välittämää hoitotodellisuutta ja kuvataan sen merkitystä hoitamisen opetuksessa.Tutkimustuloksista ilmenee, että hoitotieteellisten mallien viitekehyksien ero eri luokkien välillä liittyy mm. käsitykseen Jumalasta, käsitykseen ihmisestä ja hoitotodellisuudesta sekä lähimmäisen kohtaamisesta ja palvelemisesta. Eroavuudet merkitsevät hoidon opetukselle mm. sitä, että opetuksessa tulee tunnistaa ja ilmaista opetuksen taustalla oleva tausta-ajattelu.Asiasanat: hoitotyö - opetus, hoitotiede - teoriat