Valintaväylän ja opiskelumenestyksen yhteydet Tampereen yliopistossa hallintotieteen oppiaineessa
PAULAMÄKI, PIA (2007)
PAULAMÄKI, PIA
2007
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-11-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17401
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17401
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkastelee valintaväylän ja opiskelumenestyksen välisiä yhteyksiä Tampereen yliopistossa hallintotieteen oppiaineessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään hallintotieteen oppiaineessa vuonna 2002 käyttöön otetun aineistokokeen vaikutusta hakijoiden ja opiskelijaksi hyväksyttyjen ikä- ja sukupuolijakaumaan. Tutkimusongelmana on erityisesti se, ennustaako valintatapa myöhempää opiskelumenestystä. Tutkimuksessa opiskelijavalinnalla viitataan uusien perustutkinto-opiskelijoiden valintaan. Valintaväylät, joiden suhteen opiskelumenestystä tutkitaan, ovat: 1) valintakoe, 2) ylioppilastutkintotodistus ja valintakoe ja 3) erillisvalinta.
Opiskelijavalinnan ja opiskelumenestyksen mittareina on käytetty sekä määrällistä että laadullista opiskelumenestystä kuvaavia muuttujia. Opiskelumenestystä ennustavina tekijöinä käsitellään tässä työssä aiempaa koulumenestystä ja valintakoemenestystä. Aiempi koulumenestys painottuu ylioppilastutkintotodistuksen ja valintakokeen perusteella valittujen kiintiössä, sekä myös erillisvalinnassa valittujen kiintiössä aiemmin suoritettujen yliopistollisten opintojen kautta.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena analyysinä. Tutkimusaineisto on koottu Tampereen yliopiston opiskelija- ja opiskelijavalintatietojärjestelmistä. Mukana aineistossa ovat vuosina 1999–2004 hallintotieteen pääaineessa aloittaneet opiskelijat (n=154). Analyysimenetelminä tutkimuksessa on käytetty Studentin t-testiä, yksisuuntaista varianssianalyysiä (ANOVA), ristiintaulukointia, khiin neliö –testiä ja Kruskal-Wallisin testiä.
Aineistokokeen käyttöönotto hallintotieteen oppiaineessa on tasoittanut sukupuolten välisiä eroja. Miesten osuus sekä hakijoiden että opiskelupaikan vastaanottaneiden osalta on kasvanut tarkasteltavalla ajanjaksolla. Opiskelijaksi hyväksyttyjen ikään aineistokokeella ei ole ollut vaikutusta.
Valintaväylä tämän tutkimuksen perusteella ennustaa hallintotieteen oppiaineessa ennemminkin määrällistä, kuin laadullista opiskelumenestystä. Erillisvalinnassa valitut opiskelijat suorittavat tutkinnon loppuun varmasti ja suhteellisen nopeasti, ja keskeyttävät vain hyvin harvoin opintonsa. Todistuksen ja valintakokeen perusteella valitut menestyvät myös opinnoissaan keskimäärin paremmin kuin pelkän valintakokeen perusteella valitut. Mitä pitempi ja monitahoisempi valintaprosessi on, sitä korkeampi ennustearvo sillä näyttäisi myös olevan.
Asiasanat: hallintotiede, opiskelijavalinta, valintaväylä, opiskelumenestys
Opiskelijavalinnan ja opiskelumenestyksen mittareina on käytetty sekä määrällistä että laadullista opiskelumenestystä kuvaavia muuttujia. Opiskelumenestystä ennustavina tekijöinä käsitellään tässä työssä aiempaa koulumenestystä ja valintakoemenestystä. Aiempi koulumenestys painottuu ylioppilastutkintotodistuksen ja valintakokeen perusteella valittujen kiintiössä, sekä myös erillisvalinnassa valittujen kiintiössä aiemmin suoritettujen yliopistollisten opintojen kautta.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena analyysinä. Tutkimusaineisto on koottu Tampereen yliopiston opiskelija- ja opiskelijavalintatietojärjestelmistä. Mukana aineistossa ovat vuosina 1999–2004 hallintotieteen pääaineessa aloittaneet opiskelijat (n=154). Analyysimenetelminä tutkimuksessa on käytetty Studentin t-testiä, yksisuuntaista varianssianalyysiä (ANOVA), ristiintaulukointia, khiin neliö –testiä ja Kruskal-Wallisin testiä.
Aineistokokeen käyttöönotto hallintotieteen oppiaineessa on tasoittanut sukupuolten välisiä eroja. Miesten osuus sekä hakijoiden että opiskelupaikan vastaanottaneiden osalta on kasvanut tarkasteltavalla ajanjaksolla. Opiskelijaksi hyväksyttyjen ikään aineistokokeella ei ole ollut vaikutusta.
Valintaväylä tämän tutkimuksen perusteella ennustaa hallintotieteen oppiaineessa ennemminkin määrällistä, kuin laadullista opiskelumenestystä. Erillisvalinnassa valitut opiskelijat suorittavat tutkinnon loppuun varmasti ja suhteellisen nopeasti, ja keskeyttävät vain hyvin harvoin opintonsa. Todistuksen ja valintakokeen perusteella valitut menestyvät myös opinnoissaan keskimäärin paremmin kuin pelkän valintakokeen perusteella valitut. Mitä pitempi ja monitahoisempi valintaprosessi on, sitä korkeampi ennustearvo sillä näyttäisi myös olevan.
Asiasanat: hallintotiede, opiskelijavalinta, valintaväylä, opiskelumenestys