"Emmä oikeesti asu avaruudessa vaan Liisankadulla" : tutkimus lasten fysikaalisesta maailmankuvasta
SARNESTO, SANNA; VIERTOLA, MINNA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SARNESTO, SANNA
VIERTOLA, MINNA
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää ja kuvailla esikoululaisten sekä ensimmäisen, kolmannen ja viidennen luokan oppilaiden fysikaalista maailmankuvaa. Tarkoituksena oli selvittää lasten käsityksiä avaruudesta. Halusimme saada selville miten käsitykset eroavat eri ikäryhmien sisällä ja ikäryhmien välillä. Pohdimme myös kokemusten ja teoreettisten kehityskausien näkymistä käsityksissä. Tahdoimme kiinnittää huomiota korkeatasoisen tiedeopetuksen tärkeyteen jo ala-asteella.Tutkimuksemme kohderyhminä oli yksi esikouluryhmä Seinäjoen kaupungin Hallilan päiväkodista sekä yksi ensimmäinen, kolmas ja viides luokka Hämeenlinnan normaalikoulusta. Yhteensä tutkittavia oli 40 lasta, kustakin ikäryhmästä 10. Tutkimuksessamme käytimme fenomenografista tutkimusotetta. Avaruuskäsitysten hallintaa ja jäsentyneisyyttä tutkimme haastattelulla, jossa oli kuvallinen ja sanallinen osio.Tutkimustulosten mukaan fysikaaliseen maailmankuvaan liittyvän tiedon tuntemus oli monelta osin puutteellista. Ikäryhmien sisällä oli vaihtelua käsitteiden hallinnassa. Esikoululaisten käsitykset olivat kehittymättömämpiä kuin koululaisten. Huomasimme, että luokka-asteiden välillä käsitteiden hallinnan ero oli pieni. Tosin muutamissa kysymyksissä ensimmäisen luokan oppilaat eivät hallinneet käsitettä yhtä hyvin kuin kolmannen ja viidennen luokan oppilaat. Monet avaruudelliset käsitteet olivat niin abstrakteja, että ne olisivat vaatineet pidemmälle edennyttä loogista ajattelua. Tutkimuksen tärkeimpänä tuloksena voidaan pitää sitä, että iällä on yhteyttä fysikaaliseen maailmankuvaan liittyvien käsitteiden kehittyneisyydelle. Toisaalta ikä on vähemmän merkityksellinen tapauksissa, joissa lapsella on runsaasti kokemuksia ja kiinnostusta asiaa kohtaan. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että avaruuskäsitteiden opettamiseen ja opetusmenetelmiin tulisi entistä enemmän kiinnittää huomiota, sillä tutkimusten mukaan ala-asteella saavutetut käsitykset ovat hyvin pysyviä.Asiasanat: maailmankuva - lapset, fysikaaliset ilmiöt - ymmärtäminen, käsitteet - ymmärtäminen - lapset, ajattelu - lapset, avaruus - käsitykset - lapset