”Se on sitä, että jää yksin” opettajien käsityksiä yksilöstä, ryhmästä ja syrjäytymisestä koulussa
YLI-RAHNASTO, HANNA; PONSILUOMA, HELI (2007)
YLI-RAHNASTO, HANNA
PONSILUOMA, HELI
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16846
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16846
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella lasten syrjäytymistä vertaisryhmistä. Tutkimuksessa kartoitetaan, millainen on opettajien mielestä ryhmästä syrjäytynyt lapsi. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään opettajien käyttämiä keinoja tukea lasten sosiaalista kasvua ja edistää pääsyä takaisin ryhmään. Tarkastelun alla on myös koulun vaikutukset yksilön sosiaaliseen kasvuun.
Tutkimusote on kvalitatiivinen. Tutkimuskysymykset selvitettiin teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt valittiin satunnaisesti ja haastateltavat osallistuivat tutkimukseen vapaaehtoisesti. He olivat luokanopettajia tai erityisluokanopettajia ja heidän työkokemuksensa, koulujen sekä luokkien koot erosivat toisistaan. Tutkimusaineisto koottiin keväällä ja alkusyksystä 2006. Haastattelut toteutettiin kolmella paikkakunnalla: Hämeenlinnassa, Ilmajoella sekä Seinäjoella. Haastateltavia henkilöitä oli seitsemän.
Tutkimuksessa ryhmästä syrjäytymisen todettiin johtuvan pääasiallisesti kahdesta eri syystä: joko niin sanotuista sisäisistä syistä eli lapsesta itsestään johtuvista syistä tai ulkoisista syistä eli lapsesta riippumattomista syistä. Sisäisiksi syiksi katsottiin muun muassa se, että lapsi itse on haluton osallistumaan ryhmän toimintaan, haluttomuuteen saattaa liittyä sosiaalista kyvyttömyyttä, oppimisvaikeuksia tai käyttäytymishäiriöitä. Ulkoisiksi syiksi määriteltiin muun muassa perhetaustat, ulkonäkö sekä muun ryhmän toiminta. Saaduista tuloksista esitettiin kodin olosuhteiden vaikuttavan lapsen jaksamiseen olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Opettajat kuvailivat monipuolisesti erilaisia tapoja saada ryhmästä syrjäytynyt lapsi mukaan ryhmän toimintaan. Yhdeksi merkittäväksi menetelmäksi katsottiin erilaiset ryhmätyöt, joiden käytössä korostettiin ryhmän jäsenten vaihtelua sopivin väliajoin. Opettajan rooli koettiin tärkeäksi ja vastauksissa korostettiin varhaista puuttumista sekä yhteistyötä eri tahojen kanssa.
Avainsanat: syrjäytyminen, vertaisryhmä, opettaja, ryhmätyö, varhainen puuttuminen, koululaitos, moniammatillisuus.
Tutkimusote on kvalitatiivinen. Tutkimuskysymykset selvitettiin teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt valittiin satunnaisesti ja haastateltavat osallistuivat tutkimukseen vapaaehtoisesti. He olivat luokanopettajia tai erityisluokanopettajia ja heidän työkokemuksensa, koulujen sekä luokkien koot erosivat toisistaan. Tutkimusaineisto koottiin keväällä ja alkusyksystä 2006. Haastattelut toteutettiin kolmella paikkakunnalla: Hämeenlinnassa, Ilmajoella sekä Seinäjoella. Haastateltavia henkilöitä oli seitsemän.
Tutkimuksessa ryhmästä syrjäytymisen todettiin johtuvan pääasiallisesti kahdesta eri syystä: joko niin sanotuista sisäisistä syistä eli lapsesta itsestään johtuvista syistä tai ulkoisista syistä eli lapsesta riippumattomista syistä. Sisäisiksi syiksi katsottiin muun muassa se, että lapsi itse on haluton osallistumaan ryhmän toimintaan, haluttomuuteen saattaa liittyä sosiaalista kyvyttömyyttä, oppimisvaikeuksia tai käyttäytymishäiriöitä. Ulkoisiksi syiksi määriteltiin muun muassa perhetaustat, ulkonäkö sekä muun ryhmän toiminta. Saaduista tuloksista esitettiin kodin olosuhteiden vaikuttavan lapsen jaksamiseen olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Opettajat kuvailivat monipuolisesti erilaisia tapoja saada ryhmästä syrjäytynyt lapsi mukaan ryhmän toimintaan. Yhdeksi merkittäväksi menetelmäksi katsottiin erilaiset ryhmätyöt, joiden käytössä korostettiin ryhmän jäsenten vaihtelua sopivin väliajoin. Opettajan rooli koettiin tärkeäksi ja vastauksissa korostettiin varhaista puuttumista sekä yhteistyötä eri tahojen kanssa.
Avainsanat: syrjäytyminen, vertaisryhmä, opettaja, ryhmätyö, varhainen puuttuminen, koululaitos, moniammatillisuus.