LÄHIESIMIESTYÖ TILAAJA-TUOTTAJAMALLIIN PERUSTUVASSA ORGANISAATIOSSA Tapaustutkimus Peruspalvelukeskus Oiva -liikelaitoksesta
HAAPOLA, LEENA (2012)
HAAPOLA, LEENA
2012
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2012-08-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22877
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-22877
Tiivistelmä
Suomessa on 1990-luvulta alkaen toteutettu joukko julkisen hallinnon reformeja. Näiden reformien yksi taustatekijä on uusi julkisjohtaminen, New Public Management, joka pyrkii ratkaisemaan yritysmaailman opein julkisen sektorin ongelmia. Sen tarjoamiin ratkaisumalleihin suhtaudutaan toisaalta kriittisesti ja katsotaan, että se ei sellaisenaan sovellu sosiaali- ja terveyspalvelujen johtamisen viitekehykseksi. Kunta- ja palvelurakenneuudistus on yksi näistä julkisen hallinnon reformeista, ja se on muuttanut sosiaalija terveyspalvelujen toimintaympäristöä monin tavoin. Palveluja tuotetaan ja järjestetään uudella tavalla. Tilaaja-tuottajamalli on yksi vaihtoehtoinen tapa järjestää palvelut. Palvelurakenteiden muuttuessa myös johtamiseen kohdistuvat odotukset ja osaamisvaateet lisääntyvät. Sosiaali- ja terveysalan johtamisen kehittämisessä ja uudistamisessa on kyettävä vastaamaan niihin haasteisiin, joita nousee tästä meneillään olevasta muutoksesta. Tästä syystä johtamiseen liittyvän tutkimuksen merkitys kasvaa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia lähiesimiestyötä tilaaja-tuottajamalliin perustuvassa organisaatiossa. Kohdeorganisaatioina on sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavan Peruspalvelukeskus Oiva -liikelaitoksen erikseen rajatut yksiköt. Tutkimuksessa selvitetään, millaista lähiesimiestyö on tilaaja-tuottajaorganisaatiossa, mitkä ovat kokemukset siitä, minkälaisia toimivia malleja on syntynyt ja mitkä ovat toimivuuden kannalta keskeiset haasteet. Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, ja aineisto muodostui triangulaatiosta. Ensimmäinen tutkimusaineisto oli lähiesimiesten teemahaastattelu. Toisena tutkimusaineistona oli yksiköiden työntekijöille suunnattu kyselytutkimus.Kolmantena aineistona olivat erilaiset dokumentit Oivan toiminnasta. Lähiesimiesten haastattelu analysoitiin sisällönanalyysillä. Kyselytutkimuksen tulokset esitetään kuvailevalla tasolla.
Tutkimuksen tuloksena lähiesimiestyö tilaaja-tuottajamalliin perustuvassa Oiva -liikelaitoksessa näyttäytyi kaksijakoisena. Lähiesimiehillä oli työssään vahva sosiaalialan arvoperusta, ja he kokivat tärkeäksi tehtäväkseen henkilöstöjohtamisen ja työntekijöille annetun ammatillisen tuen. Tämä oli myös työntekijöiden kokemus. Tärkeätä lähiesimiesten mielestä oli olla lähellä työntekijöitä ja asiakkaita. Toisaalta tilaaja- tuottajamalliin liittyvät monet käytänteet koettiin hyvänä ja niiden avulla koettiin saatavan oman yksikön työtä näkyväksi. Ristiriitaa sosiaalityön ja uuden julkisjohtamisen käytäntöjen välillä syntyy taloudellisten seikkojen ensisijaisuudesta ja suoritteiden laskemisesta.
Avainsanat: New Public Management, tilaaja-tuottajamalli, lähiesimiestyö, johtaminen, sosiaali- ja terveysala
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia lähiesimiestyötä tilaaja-tuottajamalliin perustuvassa organisaatiossa. Kohdeorganisaatioina on sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavan Peruspalvelukeskus Oiva -liikelaitoksen erikseen rajatut yksiköt. Tutkimuksessa selvitetään, millaista lähiesimiestyö on tilaaja-tuottajaorganisaatiossa, mitkä ovat kokemukset siitä, minkälaisia toimivia malleja on syntynyt ja mitkä ovat toimivuuden kannalta keskeiset haasteet. Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, ja aineisto muodostui triangulaatiosta. Ensimmäinen tutkimusaineisto oli lähiesimiesten teemahaastattelu. Toisena tutkimusaineistona oli yksiköiden työntekijöille suunnattu kyselytutkimus.Kolmantena aineistona olivat erilaiset dokumentit Oivan toiminnasta. Lähiesimiesten haastattelu analysoitiin sisällönanalyysillä. Kyselytutkimuksen tulokset esitetään kuvailevalla tasolla.
Tutkimuksen tuloksena lähiesimiestyö tilaaja-tuottajamalliin perustuvassa Oiva -liikelaitoksessa näyttäytyi kaksijakoisena. Lähiesimiehillä oli työssään vahva sosiaalialan arvoperusta, ja he kokivat tärkeäksi tehtäväkseen henkilöstöjohtamisen ja työntekijöille annetun ammatillisen tuen. Tämä oli myös työntekijöiden kokemus. Tärkeätä lähiesimiesten mielestä oli olla lähellä työntekijöitä ja asiakkaita. Toisaalta tilaaja- tuottajamalliin liittyvät monet käytänteet koettiin hyvänä ja niiden avulla koettiin saatavan oman yksikön työtä näkyväksi. Ristiriitaa sosiaalityön ja uuden julkisjohtamisen käytäntöjen välillä syntyy taloudellisten seikkojen ensisijaisuudesta ja suoritteiden laskemisesta.
Avainsanat: New Public Management, tilaaja-tuottajamalli, lähiesimiestyö, johtaminen, sosiaali- ja terveysala