Kasvatuskumppanuuden merkitykset kuntatason varhaiskasvatussuunnitelmissa
LUTTINEN, HILKKA (2010)
LUTTINEN, HILKKA
2010
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2010-12-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21116
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-21116
Tiivistelmä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2005) ohjaa varhaiskasvatuksen valtakunnallista toteutumista Suomessa. Asiakirja ohjaa varhaiskasvatuksen kaikkia yhteiskunnan järjestämiä ja valvomia palvelumuotoja. Se nähdään puitteina, joiden pohjalta kunnissa laaditaan omat varhais- kasvatussuunnitelmat ja niiden pohjalta edelleen yksikkö- ja lapsikohtaiset suunnitelmat. Valtakunnallinen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2005, 31) linjaa vanhempien ja henkilöstön välisen kasvatusyhteistyön kasvatuskumppanuudeksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja analysoida Jyvässeudun yhteisen päivähoidon palvelualueen kunnissa tuotetuissa kunnallisissa varhaiskasvatussuunnitelma-asiakirjoissa konstruoitua kuvaa kasvatuskumppanuudesta. Tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä kasvatuskumppanuudelle tuotetaan kuntatason ohjaavissa varhaiskasvatussuunnitelma-asiakirjoissa ja miten kasvatuskumppanuutta, sen tavoitteita, edellytyksiä ja toimintakäytäntöjä kuvataan.
Tutkimusaineisto koostui Jyvässeudun kuuden kunnan varhaiskasvatusasiakirjoista, jotka saatiin internetistä tai pyytämällä lähettämään tutkijalle. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Taustateoriana oli Bronfenbrennerin ekologinen teoria, joka korostaa erilaisten ja eritasoisten kasvuympäristöjen välisen vuorovaikutuksen merkitystä kehittyvän, kasvavan ja kasvatettavan yksilön ja kasvattajapersoonien tai -yhteisöjen kesken.
Kunnallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa oli nähtävissä valtakunnallisen suunnitelman noudattamista ja toistoa. Kasvatuskumppanuuden merkitykset voitiin tiivistää kuuluviksi seuraavien temaattisten kokonaisuuksien alle: kasvatuskumppanuuden määritelmä, kasvatuskumppanuuden lähtökohdat, kasvatuskumppanuuden periaatteet ja ammatillinen työote, osallisuus kasvatuskumppanuudessa ja kasvatuskumppanuus käytäntönä. Erityisesti kasvatuskumppanuuden käytäntöjen merkityksiä kunnissa oli pyritty avaamaan.
Avainsanat: kasvatuskumppanuus, Bronfenbrenner, kasvatuskumppanuuden merkitys
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja analysoida Jyvässeudun yhteisen päivähoidon palvelualueen kunnissa tuotetuissa kunnallisissa varhaiskasvatussuunnitelma-asiakirjoissa konstruoitua kuvaa kasvatuskumppanuudesta. Tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä kasvatuskumppanuudelle tuotetaan kuntatason ohjaavissa varhaiskasvatussuunnitelma-asiakirjoissa ja miten kasvatuskumppanuutta, sen tavoitteita, edellytyksiä ja toimintakäytäntöjä kuvataan.
Tutkimusaineisto koostui Jyvässeudun kuuden kunnan varhaiskasvatusasiakirjoista, jotka saatiin internetistä tai pyytämällä lähettämään tutkijalle. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Taustateoriana oli Bronfenbrennerin ekologinen teoria, joka korostaa erilaisten ja eritasoisten kasvuympäristöjen välisen vuorovaikutuksen merkitystä kehittyvän, kasvavan ja kasvatettavan yksilön ja kasvattajapersoonien tai -yhteisöjen kesken.
Kunnallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa oli nähtävissä valtakunnallisen suunnitelman noudattamista ja toistoa. Kasvatuskumppanuuden merkitykset voitiin tiivistää kuuluviksi seuraavien temaattisten kokonaisuuksien alle: kasvatuskumppanuuden määritelmä, kasvatuskumppanuuden lähtökohdat, kasvatuskumppanuuden periaatteet ja ammatillinen työote, osallisuus kasvatuskumppanuudessa ja kasvatuskumppanuus käytäntönä. Erityisesti kasvatuskumppanuuden käytäntöjen merkityksiä kunnissa oli pyritty avaamaan.
Avainsanat: kasvatuskumppanuus, Bronfenbrenner, kasvatuskumppanuuden merkitys